ناجوراتم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در شیمی آلی یک ناجوراتم یا به عبارت بهتر اتم های ناهمگن ( Heteroatom ) به تمام اتمهای متعلق به یک موکلول ارگانیک یا زنجیره کربنی خطی یا مدور که متفاوت باشد از کربن و هیدروژن که به‌طور کلی شامل اتمهای اکسیژن ، ازت ، فسفر ، گوگرد ، بور و هالوژنها مانند فلوئور ، کلر ، برم و ید ، همچنین برخی از شبه فلزات و تعدادی از فلزاتی که قادر به تشکیل کمپکلس شیمیایی با همان کربن را هستند .

معمولاً استفاده از این عبارت در جایی است که یک اتم غیرکربنی جایگزین یک کربن در ساختار مولکولی شده باشد.

در توصیف ساختار یک پروتئین بویژه در بانک رایانه‌ای اطلاعات پروتئین‌ها، یک ناجوراتم (HETATM) بیانگر یک اتم است که به یک مولکول کوچکتر فاکتورها تعلق دارد و نه بخشی از زنجیرهٔ زیست بسپار.[۱]

در بحث زئولیت‌ها عبارت ناجوراتم اشاره به جایگزین نسبتاً ایزومورفی قالب اتم‌های این بحث (مانند سیلیسیم، آلومینیم و فسفر) با عنصرهای دیگر مانند بریلیم، وانادیم و کروم دارد.[۲] هدف معمولاً تنظیم ویژگی‌های ماده (مانند اسید و باز لوییس) برای بهینه‌سازی ماده برای برخی کاربردها (مانند فروکافت) است.

منابع[ویرایش]

  1. "Atomic Coordinate Entry Format Version 3.2". wwPDB. October 2008. Archived from the original on 14 August 2011. Retrieved 12 June 2016.
  2. Xu; Pang; Yu; Huo; Chen (2007). Chemistry of Zeolites and Related Porous Materials: Synthesis and Structure. pp. 373. ISBN 0470822333.