موسی مارگا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موسی مارگا
مارگا همراه با پورتو در ۲۰۱۸
اطلاعات شخصی
نام کامل موسی مارگا[۱]
زادروز ۱۴ آوریل ۱۹۹۱ ‏(۳۳ سال)
زادگاه لزولی، فرانسه
قد ۱٫۸۳ متر
پست مهاجم
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی الشارجه
شمارهٔ پیراهن ۹۱
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۱۱–۲۰۱۲ Évry ۰ (۰)
۲۰۱۲–۲۰۱۳ Le Poiré-sur-Vie ۳۱ (۵)
۲۰۱۳–۲۰۱۴ آمیان ۳۳ (۹)
۲۰۱۴-۲۰۱۵ اسپرانس ۰ (۰)
۲۰۱۵–۲۰۱۶ ماریتیمو ۲۹ (۱۲)
۲۰۱۶–۲۰۲۱ پورتو ۱۲۶ (۵۲)
۲۰۱۶–۲۰۱۷ویتوریا گیماریش (قرضی) ۲۵ (۱۳)
۲۰۲۱–۲۰۲۳ الهلال ۴۹ (۱۸)
۲۰۲۳– الشارجه ۱۰ (۴)
تیم ملی
۲۰۱۵– مالی ۲۵ (۳)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۴.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۹

موسی مارگا (فرانسوی: Moussa Marega‎؛ زادهٔ ۱۴ آوریل ۱۹۹۱) بازیکن فوتبال اهل فرانسه است که در پست مهاجم برای الشارجه در لیگ برتر امارات کار می کند می‌کند. او نیز در تیم های پورتو و الهلال هم بازی کرده.

عملکرد ملی[ویرایش]

مارگا اولین بازی خود را برای تیم ملی مالی در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ در یک بازی دوستانه مقابل گابن در بووه فرانسه انجام داد. نتیجه این بازی با شکست ۴–۳ مالی به پایان رسید.

در ۴ سپتامبر ۲۰۱۶، او اولین گل ملی خود را در بازی مقدماتی جام ملت‌های آفریقا در پیروزی ۵–۲ مقابل بنین به ثمر رساند.[۲]

مارگا برای جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۹ مصر نیز دعوت شد. مارگا در اولین بازی مالی در پیروزی ۴–۱ مقابل موریتانی گلزنی کرد. مارگا بعد از جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۹ دیگر برای تیم ملی بازی نکرد و حتی برای جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۱ در کامرون دعوت نشد.

عملکرد باشگاهی[ویرایش]

پورتو[ویرایش]

مارگا و خوزه‌سا، دروازه‌بان ماریتیمو در ژانویه ۲۰۱۶ در آستانه انتقال به اسپورتینگ بودند، اما پورتو این زوج را باقراردادهایی تا سال ۲۰۲۰ امضا به خدمت گرفت. بند خرید مارگا ۴۰ میلیون یورو تعیین شد.[۳]

او ۱۳ بازی در اولین دوره حضور خود در پورتو انجام داد. مارگا بیشتر به عنوان بازیکن تعویضی برای پورتو به میدان می‌رفت. در ۲ مارس ۲۰۱۶ مارگا در پیروزی خانگی ۲–۰ مقابل ژیل ویسنته در جام حذفی فوتبال پرتغال گلزنی کرد.[۴] عملکرد ضعیف اولیه او انتقاد شدید برخی از هواداران پورتو را برانگیخت و او از یک دوست یادگرفت که چگونه انتقادها چشم‌پوشی کند.[۵]

ویتوریا گیماریش[ویرایش]

در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۶، مارگا با قراردادی قرضی برای فصل آینده به ویتوریا گیماریش پیوست.[۶] او اولین بازی خود را یک ماه بعد در پیروزی ۲–۰ مقابل تیم سابقش، ماریتیمو انجام داد و گل دوم را به ثمر رساند.[۷] در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۶، او هر سه گل تیمش را در پیروزی ۳–۰ مقابل ریو آوه به ثمر رساند تا به ۱۰ گل از ۸ بازی برسد.[۸] در ۴ نوامبر ۲۰۱۶، او در نیم ساعت اول در پیروزی خانگی ۲–۱ مقابل ناسیونال به دلیل خطای خطرناک بر روی نونو سکویرا یک کارت قرمز مستقیم دریافت کرد و سه جلسه محروم شد.[۹]

بازگشت به پورتو[ویرایش]

مارگا در بازگشت به پورتو، در بازی ابتدایی فصل ۲۰۱۸–۲۰۱۷ در پیروزی خانگی ۴–۰ مقابل اشتوریل، به عنوان بازیکن تعویضی در نیمه اول بجای تیکوینیو وارد زمین شد و دو گل نیز به ثمر رساند.[۱۰] او در کنار وینسنت ابوبکر کامرونی و یاسین براهیمی الجزایری، مثلث خط حمله بازیکنان آفریقایی پورتو را تشکیل می‌دادند.[۱۱] مارگا در ۱۴ بازی لیگ ۱۴ گل به ثمر رساند و ظاهراً در ژانویه ۲۰۱۸ مورد توجه تیم‌های لیگ برتری منچستریونایتد و چلسی قرار گرفت.[۱۲] پورتو بعد از پنج سال قهرمان لیگ پرتغال شد و مارگا با ۲۲ گل بهترین گلزن پورتو (در مجموع سوم، پس از ژوناس و باس دوست) شد.[۱۳]

مارگا در تمرین پورتو در سال ۲۰۱۸

در نوامبر ۲۰۱۸، مارگا به عنوان بهترین بازیکن سال تقویم پورتو جایزه (اژدهای طلایی) را دریافت کرد.[۱۴] مارگا که قبلاً در یک بازی اروپایی گل نزده بود در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۹–۲۰۱۸ با گلزنی در پیروزی ۱–۰ قابل گالاتاسرای به این مهم دست یافت و تا شش بازی متوالی در این فصل لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرد.[۱۵] با این گلزنی‌های تأثیر گذار مارگا، پورتو با پیروزی ۳–۱ مقابل رم برای اولین بار در چهار سال گذشته به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید.[۱۶]

او در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰ در برد خانگی ۲–۰ مقابل اسپورتینگ گلزنی کرد و پورتو در دو هفته زودتر تا تمام شدن بازی‌های لیگ برتر پرتغال به قهرمانی رسید.[۱۷] در ۱۷ فوریه ۲۰۲۱، او در برد ۲–۱ مقابل یوونتوس در مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۱–۲۰۲۰ یک گل به ثمر رساند. دیگر گل پورتو را مهدی طارمی به ثمر رساند.[۱۸]

الهلال[ویرایش]

در ۱۰ می ۲۰۲۱، باشگاه الهلال عربستان اعلام کرد که مارگا را با عقد قراردادی سه ساله به عنوان یک بازیکن آزاد، با دستمزد سالانه ۵ میلیون یورو به خدمت گرفت.[۱۹] او در اولین سال حضور خود در الهلال، قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورد. مارگا در این تورنمنت یک گل در نیمه نهایی مقابل النصر عربستان و یک گل در فینال مقال پوهانگ استیلرز کره جنوبی به ثمر رساند.[۲۰][۲۱]

افتخارات[ویرایش]

باشگاهی[ویرایش]

پورتو[ویرایش]

الهلال[ویرایش]

فردی[ویرایش]

  • اژدهای طلایی: ۲۰۱۸

منابع[ویرایش]

  1. "Mali" (PDF). Confederation of African Football. 15 June 2019. p. 14. Archived from the original (PDF) on 21 June 2019. Retrieved 16 August 2019.
  2. Strack-Zimmermann, Benjamin. "Moussa Marega (Player)". www.national-football-teams.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-21.
  3. «FC Porto paga cinco milhões e desvia Marega e José Sá de Alvalade». www.dn.pt (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.
  4. «https://www.fcporto.pt/en/futebol/fichas-de-jogo/Pages/FCPorto-Gil-Vicente.aspx». fcporto.pt. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱. پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)
  5. «O caminho tortuoso de Marega até se tornar herói do dragão». www.dn.pt (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.
  6. «Marega assina pelo Vitória de Guimarães». www.ojogo.pt (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.
  7. SAPO. "Vitória de Guimarães bate Marítimo no Funchal por 2-0". SAPO Desporto (به پرتغالی). Retrieved 2022-12-21.
  8. "Moussa Marega, l'Aigle qui survole le Portugal". RFI (به فرانسوی). 2016-10-31. Retrieved 2022-12-21.
  9. «CD mantém castigo de três jogos a Marega». www.record.pt (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.
  10. «Marega só precisou de meia hora para bisar frente ao Estoril». www.ojogo.pt (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.
  11. «The Three-Headed Dragon: Brahimi, Marega, Aboubakar powering Porto | Goal.com». www.goal.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.
  12. "Manchester United transfer news: Who is Moussa Marega? Meet the Porto striker wanted by Manchester United | Goal.com". www.goal.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-21.
  13. "A BOLA - Nacional". A Bola (به پرتغالی). Archived from the original on 21 December 2022. Retrieved 2022-12-21.
  14. «Marega recebe Dragão de Ouro: ″Para terminar, não tenho uma barriga grande″». www.ojogo.pt (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.
  15. UEFA.com. "Porto-Galatasaray | UEFA Champions League 2018/19". UEFA.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-21.
  16. UEFA.com (2019-03-06). "Porto 3-1 Roma: Champions League at a glance". UEFA.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-21.
  17. Reuters (2020-07-15). "Juventus held by Sassuolo in thriller, Porto win Primeira Liga title". the Guardian (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-21.
  18. UEFA.com. "Porto-Juventus | UEFA Champions League 2020/21". UEFA.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-21.
  19. Soliman، Seif (۲۰۲۱-۰۵-۱۰). «OFFICIAL: Al Hilal sign Mali striker Marega from FC Porto». KingFut (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.
  20. "Al Hilal cement place as 'best team in Asia' with Champions League triumph". South China Morning Post (به انگلیسی). 2021-11-24. Retrieved 2022-12-21.
  21. Agencies, The New Arab Staff & (2021-10-20). "Al-Hilal squeezes past Al-Nassr to reach ACL football final". https://www.newarab.com/ (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-21. {{cite web}}: External link in |وبگاه= (help)