موزه فوتبال جهانی فیفا

مختصات: ۴۷°۲۱′۴۹″شمالی ۸°۳۱′۵۴″شرقی / ۴۷٫۳۶۳۵۰۹°شمالی ۸٫۵۳۱۷۴۹°شرقی / 47.363509; 8.531749
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موزه فوتبال جهانی فیفا
FIFA World Football Museum
Map
بنیان‌گذاری۲۸ فوریه ۲۰۱۶
مکانزوریخ، سوئیس سوئیس
مختصات۴۷°۲۱′۴۹″شمالی ۸°۳۱′۵۴″شرقی / ۴۷٫۳۶۳۵۰۹°شمالی ۸٫۵۳۱۷۴۹°شرقی / 47.363509; 8.531749
گونهموزه ورزشی
مالکفیفا
وبگاه

موزه فوتبال جهانی فیفا (به انگلیسی: FIFA World Football Museum) موزه‌ای برای ورزش فوتبال است که به فیفا تعلق دارد. موزه در ستاد مرکزی فیفا، زوریخ، سوئیس قرار دارد و در ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ گشایش یافته است.

نمایشگاه‌ها و امکانات[ویرایش]

موزه در فضایی به وسعت ۳٬۵۰۰ مترمربع در سه طبقه بنا گشته و ساختمان همچنین شامل یک بار (مکان) ورزشی، یک بیسترو، قهوه‌خانه، یک کتابخانه، یک فروشگاه موزه و اتاق های کنفرانس. طبقه فوقانی شامل فضاهای اداره و ۳۴ آپارتمان لوکس است. نمایشگاه موزه شامل خاطراتی از هر جام جهانی فوتبال و جام جهانی فوتبال زنان است.

تاریخچه[ویرایش]

برنامه‌ریزی برای یک موزه اختصاص داده شده به تاریخ فوتبال جهان در زوریخ توسط رئیس فیفا سپ بلاتر و کمیته اجرایی فیفا در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد شد. در آوریل ۲۰۱۳، فیفا اجاره‌نامه‌ای ۴۰ ساله برای هاوس زور انج امضا کرد تا خانه برچیده و به موزه تبدیل شود؛ شهر زوریخ اجازه برنامه‌ریزی برای موزه را در نوامبر ۲۰۱۳ تایید کرد. ساخت‌وساز و بازسازی هاوس زور انج در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در دسامبر ۲۰۱۵ تکمیل گشت. موزه با هزینه‌ای بالغ بر 30 میلیون فرانک سوئیس در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ در طی یک مراسم به ریاست جانی اینفانتینو باز شد.

منابع[ویرایش]

  • «موزه فوتبال جهانی فیفا». فیفا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷.
  • «موزه فوتبال جهانی فیفا». سوئیس من. دریافت‌شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷.
  • «موزه فیفا». زوریخ. دریافت‌شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «FIFA World Football Museum». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۰ فوریه ۲۰۱۷.