ملاشیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ملاشیه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستاناهواز
بخشبخش مرکزی
نام محلیحی الملاشیه
مردم
جمعیت۸۰۵۷۸ نفر
رشد جمعیت۲۱٪
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۶۱–۳۳۳۱

مَلّاشیه محله‌ای در جنوبی‌ترین نقطه قسمت غربی اهواز مرکز استان خوزستان ایران است. ساکنان ملاشیه عرب هستند. این منطقه در جاده اهواز به خرمشهر و نزدیک شهرک رزمندگان قرار دارد. این منطقه یکی از مناطق پرجمعیت اهواز است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، 80.000 نفر جمعیت داشت.

ملاشیه در زمان جنگ بعلت نزدیکی به شرکت‌های صنعتی بزرگی همچون فولاد کاویان، گروه ملی، نورد لوله، پایه ساز، فارسیت، سپنتا، هپکو تلفات جانی و خسارتهای مالی به مردم این منطقه رسانید و نیروهای عراقی بعد از اشغال خرمشهر تا نزدیکی این منطقه رسیدند.

ملاشیه یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اهواز به‌شمار می‌آید؛ تا قبل از جنگ غزوه احد 25 خانوار عرب در انجا ساکن بودند وباشروع جنگ به دیگر مناطق مهاجرت کردند واهالی جنگ زده هور جایگزین آنها شدند که امروزه مشکلات زیادی در این منطقه وجود دارد.

ملاشیه یکی از پر جمعیت‌ترین مناطق اهواز محسوب می‌شود.[۱][۲][۳]

کم‌آبی[ویرایش]

کم‌آبی در ملاشیه همواره باعث ایجاد بحران در این منطقه بوده است. [۴] کمبود و قطع آب شرب در این منطقه اغلب در فصل تابستان رخ می‌دهد. قطعِ ۳۰ روزه‌ی آبِ شرب در این منطقه در تابستان ۱۴۰۲ واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.[۵]همزمان با کم‌آبی و بی‌آبی در ملاشیه، آبِ روستاهای شموس۱ و حردان نیز قطع شد. همچنین مشکل کم‌آبی در منطقه «عین۲» اهواز نیز همزمان با ملاشیه رسانه‌ای شد.[۶]همزمان با قطعی آب در این منطقه، اهواز به عنوان گرمترین نقطه‌ی جهان معرفی شده بود.[۷]

روزِ‌متفاوتِ خبرنگار[ویرایش]

فعالانِ منطقه کم‌برخوردارِ ملاشیه اهواز در مدتی که با تنش‌آبی مواجه شده بودند از عکاسان، خبرنگاران و تعدادی از ادمین‌های اینستگرامی تجلیل کردند.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. «کوی ملاشیه اهواز». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۱ فوریه ۲۰۱۸.
  2. مَلّاشیه
  3. «ملاشیه اهواز؛ فریاد بی‌صدای محرومیت سر می‌دهد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۱ فوریه ۲۰۱۸.
  4. «اتمام پروژه ضربتی تقویت آب ملاشیه اهواز/ وضعیت تامین آب در منطقه عادی است». خبرگزاری ایسنا. ۱۷ تیر ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱۷ تیر ۱۴۰۲.
  5. «بحران آب در ملاشیه اهواز». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۵ مرداد ۱۴۰۲.
  6. قاسم آل کثیر (۳۰ تیر ۱۴۰۲). «آب به ملاشیه رسید، اما ناپایدار». روزنامه همشهری. دریافت‌شده در ۲۴ مرداد ۱۴۰۲.
  7. قاسم آل کثیر (۲۰ تیر ۱۴۰۲). «ملاشیه غرق در بی آبی». روزنامه شرق. دریافت‌شده در ۲۴ مرداد ۱۴۰۲.
  8. «تجلیل مردم ملاشیه از خبرنگار و عکاسِ خبرگزاری مهر خوزستان». خبرگزاری مهر خوزستان. ۲۵ مرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۵ مرداد ۱۴۰۲.