امانیه (اهواز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اَمانیه یکی از محله‌های مرکزی و قدیمی شهر اهواز در جنوب ایران است.[۱]

امانیه در غرب رود کارون و شهر اهواز واقع است و همجوار منطقه کیان پارس و رودخانه کارون می‌باشد و از قدیمی‌ترین محلات شهر اهواز به حساب می‌آید. در این قسمت از شهر اکثر ادارات دولتی مستقر هستند. کاخ استانداری، اداره راه وشهرسازی، فرمانداری، اداره دارایی، اداره ثبت کل وثبت احوال، آموزش و پرورش، ایستگاه راه‌آهن، بیمارستان رازی، ورزشگاه تختی و دانشکده ادبیات و زبان خارجه دانشگاه شهید چمران کلانتری امانیه در خیابان دز می‌باشد.

امانیه از قدیم ازمحلات تفریحی و گردشگری شهر اهواز بوده‌است. از جمله می‌توان از بلوار ریورساید و پارک جزیره، پارک سه‌دختران، استخرهای شهرداری، راه‌آهن و طوبی، رستوران گل‌های داوودی و پارک راه‌آهن و کارخانه نوشابه‌سازی زمزم نام برد.

منطقهٔ امانیه تحت پوشش شهرداری منطقه دو اهواز می‌باشد. سایر مناطق تحت پوشش شهرداری منطقه دو اهواز شامل کیان آباد و کیان پارس، مهرشهر و کیانشهر می‌باشند.

محلهٔ «امانیه» که به گفته ساکنین از مناطق اعیانی اهواز بوده‌است همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده‌است گرچه در طی دهه‌های اخیر ساخت و ساز در این محله تغییرات زیادی داشته‌است. در محله امانیه همانند سایر محله‌های اهواز، بافت قدیمی و بناهای تاریخی زیادی قابل مشاهده است که عمر آنها به بیش از صد سال می‌رسد و چنانچه مورد بازسازی و مرمت قرار نگیرند رو به نابودی خواهند رفت.


  1. گوشه به گوشه ایران؛ محله «امانیه» اهواز ایسنا