آخر آسفالت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آخرآسفالت یکی از محلات قدیمی و مرکزی شهر اهواز مرکز استان خوزستان ایران است. این محله در بخش شرقی و قلب شهر واقع است. و وسعتی در حدود سه و نیم کیلومتر مربع دارد.

محدوده جغرافیایی[ویرایش]

محدوده آن در راستای شمال-جنوب بین خیابان جنت و خیابان زند و در راستای شرق-غرب بین حاشیهٔ کارون و بزرگراه آیت الله بهبهانی قرار دارد. این محله از چندین محله کوچکتر به نام‌های ابوذر، بیست و دو بهمن، مشعلی، خسروی، فاطمی و … تشکیل شده‌است.

علت نامگذاری

علت نامگذاری این محله از آن جهت است که در گذشته (قبل از دهه ۳۰ شمسی) محدوده آسفالت خیابانهای بخش جنوبی شهر اهواز به خیابان زند یا اباذر فعلی منتهی می‌شد و بعد از آن آسفالت نبود؛ لذا بعد از آن را آخر آسفالت می‌نامیدند. پس از گسترش محدوده آسفالت، اندکی محدوده این محله در اذهان عمومی تغییر کرد.

این منطقه تا اوائل دهه شصت شمسی باغ و زمین کشاورزی بود اما از ان زمان ساخت و سازها در ان افزایش یافت به گونه ای که جز قطعات معدودی باقی نمانده و این قطعات باقی مانده نیز به مرور در حال تبدیل شدن به منازل مسکونی است.

جمعیت

جمعیت این منطقه حدود صد و پنجاه هزار نفر است که و پرمراجعه‌ترین شعب اخذ رای شهرستان اهواز در این منطقه وجود دارد. مردم این منطقه از لحاظ قومی بیشتر فارس و عرب و بختیاری هستند.

اماکن[ویرایش]

مراکز اداری خدماتی[ویرایش]

اداره آگاهی اهواز، اداره پلیس مبارزه با مواد مخدر، حوزه چهار امام سجاد بسیج شهری شرق اهواز، سرپرستی منطقه ۲ بانک صادرات، اداره وصول مطالبات بانک صادرات، معاونت زیباسازی شهرداری منطقه یک، ناحیه ۳ شهرداری منطقه یک اهواز در این محله قرار دارند. این محله هم‌چنین دارای دو دفتر پیشخوان دولت و خدمات عمومی است

مساجد و مراکز فرهنگی[ویرایش]

مساجد این منطقه به تریب جانمایی عبارت انداز مسجد دولتی (امام حسن عسکری)، مسجد (الغدیر)، مسجد رضوان، مسجد حجت بن الحسن عسکری، مسجد ایزدخواستی‌ها، مسجد خضرنبی، مسجد امام موسی کاظم، مسجد رسول اکرم، مسجد بقیةالله، مسجد ابوذر، مسجدامام علی الهادی، مسجد ام البنین

همچنین این محله دارای سرای محله، کتابخانه عمومی، تعداد زیادی حسینیه، مجتمع‌های آموزشی دخترانه، پسرانه، نظری، کارودانش و فنی حرفه ای می‌باشد.

همچنین مؤسسه فرهنگی تربیتی عصر ظهور، مؤسسه فرهنگی هنری مصباح، مؤسسه خانواده و سبک زندگی راه، انجمن ایزدخواستی‌های ساکن خوزستان و دفتر آیت الله سیستانی نیز در این محله قرار دارند.

بازار[ویرایش]

بازار این محله که هنوز حالت سنتی دارد مشهور است. در این بازار همه‌گونه نیازمندی‌های روزمره به فروش می‌رسد. بازارچهٔ بزرگ صدف و بازارچه مهران و رازی از جمله آنها است. همچنین وجود چهار هایپر مارکت سمیع، افق کوروش، نشان بازار و امام رضا وبرادران دلفی و سوپرمارکت‌های دیگر نیازهای مردم از جهت خریدهای روزانه بر طرف می‌سازد. همچنین این منطقه دارای دو جایگاه پمپ بنزین اختصاصی به نام ولید ساعدی و ساکی است.

پارک‌ها[ویرایش]

پارک سیاحتی ساحل یا همان باغ وحش اهواز پارک ساحلی ربیع و ده پارک کوچک در این منطقه قرار گرفته‌اند.

مراکز درمانی[ویرایش]

همچنین در آخر آسفالت یک مرکز بهداشت و سه پایگاه وابسته به ان به همراه چندین مطب دکتر و درمانگاه شبانه‌روزی عمومی و تخصصی و داندان پزشکی و داروخانه وجود دارد.

منابع[ویرایش]