مدیتیشن پویا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مدیتیشن پویا یا مدیتیشن دینامیک (به انگلیسی: Dynamic Meditation) گونه‌ای از مدیتیشن است که شامل جنبش‌ها و حرکات جسمی می‌شود. این نوع از مدیتیشن دیالکتیکی در سال ۱۹۷۰ در کوه‌های هند توسط اشو ابداع شد و در ابتدا "یوگا دایان اشو" نام داشت که پس از مطرح شدن این مراقبه در غرب به "مدیتیشن دینامیک" معروف شد.

این واژه به‌طور عام و در معنای کلی آن به هرگونه رقص یا مراقبه‌ای گفته می‌شود که شامل جنبش بدنی باشد، مانند سماع و یا رقص حضرت در عرفان صوفی، حرکات گورجیف، رقص بالی، انواع یوگا و تانترا در بوداییسم و تائوئیسم هند، و رقص‌ها و حرکات آیینی و مذهبی دیگر.

ابداع[ویرایش]

اشو معتقد است از آنجا که روش‌های قدیمی مراقبه برای انسان مدرن امروزی سخت و ناممکن به نظر می‌رسد، یادگیری روش‌های جدید متناسب با نیازها و شرایط انسان مدرن واجب است.

من هرگز نمی‌گویم که بر زیر درخت بنشینید و مراقبه کنید... شما هنگامی که شروع به یک رقص دیوانه‌وار می‌کنید، در درون خود از یک سکوت اساسی آگاه می‌شوید و نیز هنگامی که شروع به سکوت می‌کنید از یک جنون آگاه می‌شوید...

— اشو

روش‌های مراقبه دیالکتیکی اشو از انفعال و کُنش‌پذیری متناوب تشکیل شده و از عناصر مانترا، پارانایاما و برخی آیین‌های دیگر اقتباس شده‌است.

شیوهٔ عملی[ویرایش]

مدیتیشن پویا تمرینی ۶۰ دقیقه‌ای است که بیشتر هنگام طلوع خورشید در پنج مرحله و با موسیقی مخصوص و چشمان بسته اجرا می‌شود:

1. در ۱۰ دقیقهٔ اول سر جایتان بایستید و به کمک بدن خود به‌طور عمیق و سریع، از راه بینی تنفس کنید.

2. مرحله دوم شامل ۱۰ دقیقه آزاد کردن بدن می‌شود، به‌طوری که هرگونه عمل، حرکت و جنبشی که بدنتان می‌خواهد ابراز کند (رقص، آواز خواندن، پَرِش، فریاد زدن، خندیدن، لرزیدن و لگد انداختن و...) را کنترل نکنید. اجازه ندهید که ذهنتان در آنچه اتفاق می‌افتد دخالت کند.

3. درحالیکه دست هایتان را در کنار سرتان به بالا برده‌اید، به بالا بپرید و همزمان هنگام بازدم کلمهٔ مانترا را فریاد بزنید : "هو". این کار را تا ۱۰ دقیقه تکرار کنید.

4. مرحله چهارم دست‌هایتان را کنار سرتان بالا نگه دارید، همان جایتان بدون حرکت و ساکن بایستید و ۱۵ دقیقه را بدون قضاوت و هشیارانه، نظاره‌گر هرآنچه در خودتان اتفاق می‌افتد باشید. هرگونه جنبش، حرکت و یا حتی سرفه کردن در این مرحله تمام انرژی جمع شده در بدنتان و تلاشتان را به هدر می‌دهد.

5. در مرحلهٔ آخر ۱۵ دقیقه را همگام با موسیقی جشن بگیرید و به رقص و پایکوبی بپردازید.[۱]

اثرات درمانی[ویرایش]

بر اساس پژوهش‌های جدید، مدیتیشن پویا دارای اثرات مثبت بر سلامت روان است و تأثیر قابل توجهی بر کاهش پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و استرس دارد. در یک مطالعه تجربی نشان داده شده‌است که مدیتیشن پویا می‌تواند برای بهبود مشکلات فیزیکی و روانی مربوط به استرس تجویز شود.[۲][۳][۴]

منابع[ویرایش]

  1. "OSHO DYNAMIC MEDITATION" (به انگلیسی).
  2. Bansal, Anuj; Mittal, Ashish; Seth, Vikas (2016-11). "Osho Dynamic Meditation's Effect on Serum Cortisol Level". Journal of Clinical and Diagnostic Research : JCDR. 10 (11): CC05–CC08. doi:10.7860/JCDR/2016/23492.8827. ISSN 2249-782X. PMC 5198312. PMID 28050359. {{cite journal}}: Check date values in: |date= (help)نگهداری یادکرد:فرمت پارامتر PMC (link)
  3. Aleem, Sheema; Singh, Archana; Iqbal, Naved (2016-02-01). "Effect of Dynamic Meditation on Mental Health". Journal of Religion and Health (به انگلیسی). 55 (1): 241–254. doi:10.1007/s10943-015-0082-x. ISSN 1573-6571.
  4. Iqbal, Naved; Singh, Archana; Aleem, Sheema (2015-07-16). "Effect of Dynamic Meditation on Mental Health". Journal of religion and health. 55. doi:10.1007/s10943-015-0082-x.

کارتر، لوییز اف. کاریزما و کنترل در راجنیش پورام : یک اجتماع بدون ارزش‌های مشترک. دانشگاه کمبریج. شابک ۰-۵۲۱-۳۸۵۵۴-۷.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «مدیتیشن دینامیک». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۳ ژانویهٔ ۲۰۱۹.

«Dynamic Meditation». https://www.yogapedia.com. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)