دبیرستان مصطفی پروینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دبیرستان مصطفی پروینی
موقعیت
،
ایران
،
بنیان‌گذاری۸ آذر ۱۲۹۲
وضعیتفعال

دبیرستان دورهٔ دوم مصطفی پروینی (یا مدرسهٔ محمدیه، محمدیهٔ پهلوی یا دبیرستان پهلوی) مدرسه‌ای پسرانه در شهر کرمانشاه و قدیمی‌ترین مدرسه‌ای است که در این شهر به‌صورت پیوسته از سال ۱۲۹۲ خورشیدی تاکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد.[۱] دبیرستان دورهٔ دوم پسرانهٔ مصطفی پروینی در خیابان منزه جنب درمانگاه شهید فهمیده واقع شده و ذیل ناحیهٔ ۱ آموزش و پرورش این شهر قرار می‌گیرد.[۲][۳]

دبیرستان مصطفی پروینی از سال ۱۳۹۹ جز مدارس نمونه دولتی قرار گرفته‌است. مدیریت این دبیرستان را هم‌اکنون آقایی برعهده دارد.

تاریخچه[ویرایش]

نخستین مدرسهٔ مدرن در شهر کرمانشاه با نام مدرسه محتشمیه در سال ۱۲۷۸ خورشیدی (۱۸۹۹ میلادی) تأسیس شد که پس از چهار سال تعطیل شد. از آن زمان تا سال ۱۲۹۲ (۱۹۱۳ میلادی) در این شهر چندین مدرسهٔ مدرن تأسیس شده‌ بود که همگی آن‌ها پس از مدتی به تعطیلی کشانده شدند. در سال ۱۲۹۲ میرزا نصرالله محمدیه طبیبی (عموی حشمت‌الله طبیبی[۴]) مدرسه‌ای پسرانه به نام مدرسهٔ محمدیه در شهر کرمانشاه تأسیس کرد. سالنامۀ دبیرستان شاهپور تاریخ آغاز به کار این مدرسه را ۸ آذر ۱۲۹۲ (۳۰ نوامبر ۱۹۱۳) ذکر کرده[۵]، اما فرشید یوسفی آن را یک سال بعد و در ۱۲۹۳ خورشیدی (۱۹۱۴ میلادی) نوشته‌است.[۱] در هر صورت مدرسۀ محمدیه برخلاف مدارس قبلی توانست فعالیت خود را ادامه داده و دوام بیابد.

نام مدرسه[ویرایش]

این مدرسه در ابتدا مدرسهٔ محمدیه نام داشت. با روی کار آمدن سلسلهٔ پهلوی، این مدرسه با نام مدرسهٔ محمدیهٔ پهلوی به کار خود ادامه داد. پس از مدتی نام محمدیه که به بنیانگذار مدرسه اشاره داشت به کلی حذف شد و نام مدرسه به مدرسهٔ پهلوی تغییر پیدا کرد. با وقوع انقلاب بهمن ۱۳۵۷، مدرسه به نام مصطفی پروینی که به مدت ۳۰ سال مدیریت مدرسه را بر عهده داشت، دبیرستان پسرانهٔ مصطفی پروینی نامیده شد.[۱][۶]

معلمان[ویرایش]

از میان معلمان نامدار این مدرسه می‌توان به یدالله بهزاد کرمانشاهی اشاره کرد که به تدریس ادبیات فارسی اشتغال داشت.[۶][۷] غلامرضا رشید یاسمی نیز مدتی مدیریت مدرسه را بر عهده داشت.[۸] محمدباقر عیوضی کوهنورد، استاد دانشگاه رازی و نخستین رئیس انجمن کوهنوردی و صعودهای ورزشی دانشگاه‌های کشور در این مدرسه به تدریس درس تربیت بدنی می‌پرداخت.[۹]

از دیگر معلمان مدرسه می‌توان به افراسیاب نقشبندی (شاعر و معلم شیمی) و نظام‌الدین آل آقا اشاره کرد.[۱۰] از دیگر معلمان میتوان به محمد استدی دبیر شیمی نام برد که ۳۰ سال در این دبیرستان مشغول به تدریس بودند و ایشان قهرمان کشتی کرمانشاه و ایران بودند.

دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان[ویرایش]

امکانات مدرسه[ویرایش]

در روز ۲۱ آبان ۱۳۹۸ یک زمین چمن مصنوعی در این مدرسه افتتاح شد.[۱۶][۱۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ یوسفی، فرشید، تاریخچه‌ای مختصر از فرهنگ و فرهنگ‌پژوهان استان کرمانشاه، در هفته‌نامۀ نقد حال، چاپ کرمانشاه، شمارۀ ۷۱۸، سال پانزدهم، سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸.
  2. راهنمای مشاغل ایران: دبیرستان پسرانۀ مصطفی پروینی؛ بازدید در ۶ آذر ۱۳۹۸.
  3. گنجینۀ آزمون و محتوای آموزشی (گاما): دبیرستان دورۀ دوم مصطفی پروینی ناحیۀ ۱ کرمانشاه؛ بازدید در ۶ آذر ۱۳۹۸.
  4. سلطانی، محمدعلی، جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان، جلد ۱، تهران: مؤسسۀ فرهنگی نشر سها، چاپ سوم: ۱۳۸۱؛ صص ۴۴۱-۴۴۰.
  5. سالنامۀ دبیرستان شاهپور کرمانشاه، سال تحصیلی ۱۳۱۹-۱۳۲۰، کرمانشاه: چاپخانۀ شرکت سعادت؛ ص ۶.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ سال‌شمار زندگی روانشاد یدالله بهزاد کرمانشاهی، در فصل‌نامۀ شعر گوهران، شمارۀ ۱۷، بهار ۱۳۸۷، صص ۱۳-۱۰؛ ص ۱۱.
  7. روزنامۀ باختر: کنکاشی در زندگی‌نامه و سروده‌های استاد یدالله عاطفی، نوشتۀ ح-مولایی‌فر، نوشته‌شده در اسفند ۱۳۸۹؛[پیوند مرده] بازدید در ۶ آذر ۱۳۹۸.
  8. روزنامۀ مستقل: سالروز مرگ رشید یاسمی، نوشتۀ الهام رئیسی؛ بازدید در ۱۱ آذر ۱۳۹۸.
  9. رادیو کوهنورد: وضعیت ورزش کوهنوردی و صعودهای ورزشی در دانشگاه‌های کشور، نوشته‌شده در ۲۸ بهمن ۱۳۹۶؛ بازدید در ۶ آذر ۱۳۹۸.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): با حضور جمعی از دانش‌آموزان ۳۵ سال پیش دبیرستان مصطفی پروینی کرمانشاه؛ مراسم «روزی به یاد دیروز» برگزار شد، نوشته‌شده در ۱۶ تیر ۱۳۸۶؛ بازدید در ۶ آذر ۱۳۹۸.
  11. مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی: یادی از دبیرستان‌ها و دبیرانم، نوشتۀ عبدالحسین آذرنگ، نوشته‌شده در ۲۲ شهریور ۱۳۹۴؛ بازدید در ۱۱ آذر ۱۳۹۸.
  12. سایت ایران‌گلوبال: یادی از برادرم غلام ابراهیم زاده، در سالگشت فقدانش، نوشتۀ باقر ابراهیم‌زاده، نوشته‌شده در ۲۸ تیر ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۱ آذر ۱۳۹۸.
  13. جدیدآنلاین: راه دشوار نواندیشی، نوشته‌شده در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹؛ بازدید در ۱۱ آذر ۱۳۹۸.
  14. هفت‌دوریم: همایون ابراهیمی؛ بایگانی‌شده در ۶ نوامبر ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine بازدید در ۱۱ آذر ۱۳۹۸.
  15. تاریخچۀژنتیک در جهان و ایران، بخش ششم: زندگی‌نامه و شرح فعالیت دکتر صمدی یزدی، نوشتۀ منصور امیدی، هوشنگ خاوری و محمدحسن کریمی‌نژاد، در مجلۀ ژنتیک در هزارۀ سوم، سال دهم، شمارۀ ۳ (پیاپی ۳۸)، پاییز ۱۳۹۱، صص ۸-۵؛ ص ۷؛[پیوند مرده] بازدید در ۱۱ آذر ۱۳۹۸.
  16. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا): سه زمین چمن مصنوعی در استان کرمانشاه به بهره‌برداری رسید، نوشته‌شده در ۲۱ آبان ۱۳۹۸؛ بازدید در ۶ آذر ۱۳۹۸.
  17. پایگاه اینترنتی در حاشیه: سه زمین چمن مصنوعی در استان کرمانشاه به بهره‌برداری رسید، نوشته‌شده در ۲۱ آبان ۱۳۹۸؛ بازدید در ۶ آذر ۱۳۹۸.