محمدجواد صافی گلپایگانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمد جواد صافی گلپایگانی

محمد جواد صافی گلپایگانی (۱ آذر ۱۲۴۹ یا ۲۰ آبان ۱۲۵۰ – ۱۵ بهمن ۱۳۳۷)[۱] ، فقیه و روحانی ایرانی بود. او پدر لطف‌الله صافی گلپایگانی و علی صافی گلپایگانی نیز بود.

تولد و خانواده[ویرایش]

محمد جواد صافی گلپایگانی در ۲۷ شعبان ۱۲۸۷ یا ۱۲۸۸ ه‍. ق،[۲] در گلپایگان متولد شد. پدر وی ملا عباس به تجارت می‌پرداخت؛ مادرش زهرا فرزند محمد باقر ادیب گلپایگانی و دایی‌اش ملا محمدرضاو ملاابوالقاسم بود.

تحصیلات[ویرایش]

وی به اقتضای شوق فطری و اقتفای سیره خانوادگی، از همان آغاز نوجوانی به تحصیل علوم دینی روی آورد. وی مقدمات و سطوح را نزد پدرش و دیگر دانشوران گلپایگان - که در آن زمان مجمع علما و دانشمندان بود - فرا گرفت و سپس در سال ۱۳۰۵ ه‍. به اصفهان رفت، و تا سال ۱۳۱۶ ه‍.ق نزد استادان بزرگ وقت علوم متداول را فرا گرفت. وی آنی از کوششهای علمی بازنایستاد تا پس از نگارش رساله‌هایی در مسائل فقهی، در سال ۱۳۱۰–۱۳۱۱ ه‍.ق به اخذ اجازات متعدد اجتهادی نایل آمد و مورد توجه وافر استادان خود قرار گرفت.[۳] تنها ۲۴ سال داشت که اجازات متعددی در اجتهاد از استادانش سیدمحمد باقردرچه‌ای، نورالله اصفهانی و سید محمدباقر موسوی خوانساری دریافت کرد و این در حالی بود که توفیق داشت تا با سید حسین طباطبایی بروجردی و سید ابوالحسن اصفهانی هم‌درس باشد. پس از آن بود که در قم، اصفهان و گلپایگان به تدریس، تألیف، اقامه نماز جماعت و راهنمایی مردم همت گمارد. در آن زمان که مصادف با حکومت پهلوی اول بود، در مبارزه با بهائیت و تصوف، مخالفت با خان‌ها و فئودال‌ها و البته رویارویی با کشف حجاب رضاخانی، کم نگذاشت و به عنوان عالم و فقیهی حاضر در صحنه، شناخته می‌شد. همچنین تلاش داشت تا در احیای شعائر دینی و برگزاری بزرگداشت‌های مذهبی پیشقدم باشد.

فرزندان[ویرایش]

او صاحب سه فرزند پسر و دو دختر بود.

درگذشت[ویرایش]

وی در شب ۲۵ رجب ۱۳۷۸ ه‍.ق (۱۵ بهمن ۱۳۳۷) در سن ۸۸ سالگی(۹۲ سال قمری) درگذشت و پس از تشییع در زادگاهش، به قم منتقل و در حرم فاطمه معصومه دفن شد.

منابع[ویرایش]

  1. «زندگی‌نامه محمدجواد صافی گلپایگانی». hawzah.net. ۲۰ دی ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳.
  2. نقباء البشر، آقابزرگ تهرانی، ج1، ص331.
  3. تربت پاکان قم، عبدالحسین جواهر کلام، جلد3، ص1984.
  4. «مختصری از تاریخ زندگی مرحوم آیت الله آقای آخوند ملا محمد جواد صافی». varesoon.ir.