مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

مختصات: ۳۷°۱۵′۴۱″شمالی ۵۵°۱۲′۳۵″شرقی / ۳۷٫۲۶۱۴۵°شمالی ۵۵٫۲۰۹۸۲°شرقی / 37.26145; 55.20982
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجتمع سوارکاری گنبد کاووس
Map
نام کاملمجتمع سوارکاری گنبد کاووس
مکانگنبد کاووس, استان گلستان
مالکشرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی
گردانندهفدراسیون سوارکاری ایران
سطح۳۰ هکتار
گشایش۱۳۴۰

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در سال ۱۳۴۰ با اهداف مسابقه‌های کورس اسب دوانی و تولید و پرورش اسب‌های نژاد ترکمن پایه‌گذاری گردید و بنای آن در سال ۱۳۵٢ احداث شد.[۱] پس از انقلاب مجموعه با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار گردید و در حال حاضر توسط شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور اداره می شود. بنابر اظهارات رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ایران در سال ١٣٩٨، این مجموعه در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است.[۲] همچنین این مجتمع در در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.[۳][۴]

ویژگی‌ها[ویرایش]

این مجموعه دارای ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسبدوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، اسطبل زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شنا می‌باشد. مسابقه‌های اسبدوانی در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شود و دوستدارانِ بسیاری را از گوشه و کنار کشور به خود جذب می‌کند. مسابقه‌های اسبدوانی به جز گنبد کاووس در شهرهای تهران، مشهد، کردستان (سنندج) و بندر ترکمن برگزار می‌گردد.

کورس‌ها[ویرایش]

مسابقات اسبدوانی در فواصل مختلف در همه جای ایران برگزار می‌شود و در سه فصل بهار و پاییز و زمستان در گنبد کاووس برگزار می‌شود.

نتیجه‌ها از سال ۱۳۷۳:[۵]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «آخرین وضعیت مجموعه سوارکاری گنبدکاووس پس از واگذاری». ایسنا. ۲۰۱۸-۰۱-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۲.
  2. 8933 (۲۰۱۹-۰۶-۲۷). «مجموعه سوارکاری گنبدکاووس در لیست خصوصی سازی است». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۲.
  3. «مجموعه سوارکاری گنبد کاووس ثبت ملی شد». ایسنا. ۲۰۱۶-۰۴-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۲.
  4. «ثبت مجموعه سوارکاری گنبدکاووس در فهرست آثار ملی- اخبار استانها - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۲.
  5. https://asbdavani.app/