لیز فیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لیز فِیر
فیر در سال ۲۰۰۸
فیر در سال ۲۰۰۸
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدElizabeth Clark Phair
زاده۱۷ آوریل ۱۹۶۷ (۵۷ ساله)
شیکاگو، ایلینوی، ایالات متحده
ژانرآلترنتیو راک، ایندی راک، لو-فی، پاپ راک
ساز(ها)گیتار، پیانو
سال‌های فعالیت۱۹۹۱ تاکنون
ناشر(ان)ماتادور، کپیتال، اِی‌تی‌او
سازهای اصلی
فندر دو-سانیک
وبگاه

لیز فِیر (به انگلیسی: Liz Phair) (زادهٔ ۱۷ آوریل ۱۹۶۷) خواننده، ترانه‌سرا و گیتاریست راک اهل آمریکا است.

سال‌های آغازین[ویرایش]

فیر زادهٔ نیو هون در شمال شرق آمریکا است. پس از آن‌که سرپرستی‌اش به یک زوج ثروتمند سپرده شد کودکی و نوجوانی‌اش را در شیکاگو، ایلینوی گذراند و بعداً برای تحصیل در رشتهٔ هنر به کالج ابرلین اوهایو فرستاده شد.[۱] او در همان دوره‌ای که در کالج ابرلین تحصیل می‌کرد به موسیقی ایندی آندرگراوند علاقه‌مند شد.[۱]

فعالیت‌های حرفه‌ای[ویرایش]

فیر فعالیت موسیقی‌اش را در سال ۱۹۹۱ میلادی و با انتشار آلبوم خودمنتشرکردهٔ صدای دخترانه[پانویس ۱] آغاز کرد و این پیش از آن بود که برای انتشار آثارش با شرکت نشر مستقل ماتادور رکوردز قرارداد امضا کند. در تابستان ۱۹۹۲ با ماتادور قراردادی امضا کرد و در سال ۱۹۹۳ اولین آلبوم استودیوییاش به‌نام تبعید در گای‌ویل[پانویس ۲] با برچسب آن شرکت روانهٔ بازار شد.

آلبوم تبعید در گای‌ویل به‌مرور مورد توجه منتقدان موسیقی و مخاطبان واقع شد به شکلی که تا پایان سال ۱۹۹۳ در رسانه‌هایی مانند ویلیج ویس و اسپین نامش در صدر بهترین آثار منتخب منتقدان موسیقی جای گرفت.[۱] با وجود این‌که در ابتدا تعدادی از چهره‌های سرشناس موسیقی ایندی-مانند استیو آلبینی-در قبال فیر و رسانه‌هایی که آلبوم آغازین او را مورد توجه قرار داده بودند موضع خصمانه‌ای اتخاذ کرده بودند، فیر به مسیرش ادامه داد و در ابتدای سال ۱۹۹۴ تور آلبومش را آغاز کرد.[۱] در فوریهٔ ۱۹۹۴ و با پخش ترانهٔ «Never Said» از ام‌تی‌وی، آلبوم به جدول‌های پرفروش‌ترین‌های ایالات متحده راه پیدا کرد و در مجموع بیش از ۵۰۰٫۰۰۰ نسخه از آن به‌فروش رسید.[۱] تبعید در گای‌ویل در سال ۲۰۰۳ و در رده‌بندی «۵۰۰ آلبوم برتر همهٔ دوران» مجلهٔ رولینگ استون جایگاه ۳۲۸اُم را به خود اختصاص داد.[۲]

از آن‌زمان تا کنون، فیر ۵ آلبوم استودیویی دیگر منتشر کرده‌است. آخرین آلبوم او با عنوان Funstyle در سال ۲۰۱۰ روانهٔ بازار شد.

ترانه‌شناسی[ویرایش]

نوشتار اصلی: ترانه‌شناسی لیز فیر

آلبوم‌های استودیویی[ویرایش]

نام آلبوم سال انتشار
۱. Exile in Guyville ۱۹۹۳
۲. Whip-Smart ۱۹۹۴
۳. Whitechocolatespaceegg ۱۹۹۸
۴. Liz Phair ۲۰۰۳
۵. Somebody's Miracle ۲۰۰۵
۶. Funstyle ۲۰۱۰

پی‌نوشت[ویرایش]

  1. Girly Sound
  2. Exile in Guyville

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ Stephen Thomas Erlewine. "Liz Phair" (به انگلیسی). وبگاه آل‌میوزیک. Retrieved 14 August 2011.
  2. "The Rolling Stone Top 500 Albums" (به انگلیسی). وبگاه rocklistmusic.co.uk. Archived from the original on 5 January 2011. Retrieved 14 August 2011.

پیوند به بیرون[ویرایش]