لشکر زینبیون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زینبیون
لواء زینبیون
تاریخ فعالیتاوایل سال ۲۰۱۴ تا کنون[۱]
مناطق فعالیتسیده زینب
حلب
ایدئولوژیجهادگرایی شیعه
متحدان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
حزب‌الله لبنان
لشکر فاطمیون
مخالفان پاکستان
ارتش آزاد سوریه
جبهه اسلامی (سوریه)
جبهةالنصره
داعش
درگیری‌ها و جنگ‌هاجنگ حلب

لشکر زینبیون یک گروه شبه نظامی نیابتی جمهوری اسلامی ایران[۳] و طرفدار دولت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه است. این گروه از شیعیان پاکستان و توسط نیروی قدس سپاه پاسداران تشکیل شده است.[۴][۵][۶] بیشتر این افراد شیعیان افغانستانی هستند که به عنوان آوارگان جنگی در پاکستان زندگی می‌کردند.[۴] همچنین پاکستانی‌های مقیم ایران و شیعیان ساکن پاکستان (عمدتاً ایالت خیبر پختونخوا)[۱] نیز در این گروه حضور دارند. قبل از تشکیل این تیپ، پاکستانی‌های طرفدار دولت سوریه در تیپ فاطمیون به مبارزه می‌پرداختند اما با افزایش شمار آن‌ها، یک تیپ جداگانه تشکیل دادند. این گروه توسط سپاه پاسداران ایجاد شده و جنگجویان آن نیز توسط واحد پاسداران آموزش می‌بینند.[۴] وظیفه این گروه در ابتدا دفاع از حرم زینب کبری بود[۷] اما بعدها در جنگ حلب نیز وارد میدان شد. کشته شدگان این گروه معمولاً در ایران به خاک سپرده می‌شوند. لشکر زینبیون به عنوان نیروی خط شکن بیشتر در سوریه فعالیت می‌کند.[۴][۷] پاکستان این گروه را تروریستی می‌داند.[۸]

اعلام زینبیون به عنوان گروه تروریستی[ویرایش]

  • وزارت خزانه‌داری آمریکا در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹ با انتشار بیانیه‌ای دو گروه شبه‌نظامی فاطمیون و زینبیون وابسته به جمهوری اسلامی ایران را در لیست تحریم خود قرار داد.[۹] این دو گروه در سوریه تحت فرمان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمایت از بشار اسد فعالیت دارند.[۱۰]
  • روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ دولت پاکستان لشکر زینبیون را «برهم‌زننده صلح و امنیت کشور» و «تروریستی» اعلام کرد.[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Liwa Zainebiyoun: Syria's Pakistani Fighters". iraqeye.
  2. Robert Fisk (26 February 2016). "Syria civil war: State-of-the-art technology gives President Assad's army the edge". The Independent.
  3. «۱۵ گروهی که «به نیابت از ایران» در سوریه و عراق می‌جنگند». رادیو فردا. ۲۴ خرداد ۱۳۹۴.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ "Meet the Zainebiyoun Brigade: An Iranian Backed Pakistani Shia Militia Fighting in Syria". Archived from the original on 2 May 2016. Retrieved 28 April 2016.
  5. "Liwa Zainebiyoun".
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «پاکستان لشکر زینبیون را به عنوان «سازمان تروریستی» و «برهم‌زننده صلح و امنیت کشور» شناسایی کرد». رادیو صدای آمریکا. ۲۳ فروردین ۱۴۰۳.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "Funeral Service for Seven Pakistani Militants Killed in Syria; Qom, Iran, Apr 2015". Konflictcam.
  8. «پاکستان لشکر زینبیون وابسته به سپاه پاسداران را «گروه تروریستی» نامید». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۴-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۱.
  9. «آمریکا لشکرهای فاطمیون و زینبیون ایران در سوریه را تحریم کرد – DW – ۱۳۹۷/۱۱/۴». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۲۵.
  10. «آمریکا دو گروه شبه نظامی وابسته به ایران در سوریه را تحت تحریم قرار داد». صدای آمریکا. ۲۰۱۹-۰۱-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۲۵.