قله زو (مشهد)

مختصات: ۳۶°۱۷′۱۱″شمالی ۵۹°۲۸′۲۶″شرقی / ۳۶٫۲۸۶۳۹۵۲°شمالی ۵۹٫۴۷۴۰۰۲۱°شرقی / 36.2863952; 59.4740021
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قله زو
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۱۵۰۹ متر
جغرافیا
موقعیتخراسان رضوی، مشهد

قله زو بلندترین قله از ارتفاعات آب و برق مشهد است که یکی از مسیرهای اصلی تمرین کوهنوردان مشهدی است و بیشتر باشگاه‌ها و گروه‌های کوهنوردی برنامه تمرینی هفتگی صعود به این قله را دارند.[۱]

ارتفاع[ویرایش]

ارتفاع این قله ۱۵۰۹ متر از سطح دریا است.

مسیرها[ویرایش]

  • مسیر پارک خورشید: این مسیر، مسیری کوتاه و سریع برای دسترسی به قله است که از پارک خورشید واقع در انتهای خیابان هاشمیه شروع شده و با حدود ۱ ساعت کوهپیمایی به قله منتهی می‌شود.[۲]
  • مسیر از خیابان هفت تیر: این مسیر، مسیری طولانی‌تر برای رسیدن به قله است که از انتهای خیابان آب و برق شروع شده و با کوهپیمایی با سرعت متوسط ظرف یک ساعت و چهل و پنج دقیقه کوهپیمایی به قله می‌رسد.

چشمه معین[ویرایش]

حدود ۱۲۰۰ متر به سمت پشت قله چشمه و سرسبزی کوچکی وجود دارد که آن محدوده دره معین و آن چشمه، چشمه معین نام دارد. وجه تسمیه نام قله زو : در اوایل دهه هفتاد گروهی از کوهنوردان محلی که اصالتا از روستای قله رو شهرستان کلات نادری بودند با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه و وجود کوه و دره در کنار هم و بستر سنگی منطقه که یاداور زادگاهشان بود نام قله زو را برای آن منطقه انتخاب کردند و با نصب تابلویی در منطقه نام قله زو را در مشهد به سر زبانها انداختند .

منابع[ویرایش]

  1. «قله زو؛ بام مشهد». شهرآرا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۳ اكتبر ۲۰۱۶. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. «خورشید بام شهر را رونق می‌دهد». شهرداری مشهد.[پیوند مرده]