قامیشله (ذوالفقار سقز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قامیشله
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکردستان
شهرستانسقز
بخشسرشیو
دهستانذوالفقار
مردم
جمعیت۲۰ نفر

قامیشله (به کردی: قامیشەڵە) روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان سقز است که در استان کردستان ایران قرار دارد.[۱]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان ذوالفقار واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰ نفر (۶ خانوار) بوده‌است. متاسفانه به دلیل مهاجرت بیش از حد ساکنین به شهر جمعیت این روستا به ۲/۵ خانوار تقلیل یافتە است

تاریخ[ویرایش]

قامیشله از نخستین سکونتگاه‌های بشری بوده است که تاریخ مکتوب آن به دوازده هزار سال پیش می‌رسد و مهمترین سند مدرک برای این ادعا قسم خوردن اهالی آن است، قامیشله هنگام مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران رونق بیشتری یافت و جمعیت آن به یک میلیون نفر رسید درحالی که در دنیای باستان آن زمان شهرهای قسطنطنیه و آتن هیچ کدام حتی جمعیت صدهزار نفری نداشتند، در هنگام حمله اسکندر قامیشله هیچ گاه سقوط نکرد و به استناد خسرو متعضد دلیل مرگ اسکندر اندوه و حرص فراوان وی به دلیل عدم دستیابی به قامیشله بوده است، جهت مطالعه بیشتر در خصوص تاریخ قامیشله دوره بیست جلدی تاریخ قامیشله کمبریج مفید خواهد بود.

جاذبه‌های طبیعی[ویرایش]

از مشهوترین مکان‌های جاذبه طبیعی در قامیشله که قبل از رسیدن به این روستا قرار دارد میتوان چشمه کانی مێوەکان را نام برد که آب شفابخش آن برای سنگ کلیه و روماتیسم بسیار مفید است و پروژه احداث آب معدنی از این چشمه مدت‌های زیادی است که در انتظار طی شدن روال اداری و بروکراتیک است . غار کونه‌مانگا که از شبکەایی از غارهای طبیعی و دست ساز درست شده است و متاسفانه هنوز تحقیقات جامعی در مورد آن صورت نگرفته است . مقبره ئەسحابه گەوره و ئەسحابه چکۆله که از مکان‌های مذهبی این روستا است .

اقتصاد[ویرایش]

قامیشله از مراتع بسیار خوبی برخوردار است و گزرە و عاڵف آنجا از باکیفت‌ترین علوفه منطقه است و همین امر سبب شده‌است که دامداری رونق خوبی در این ناحیه داشته باشد و همچنین پتانسیل بالای این منطقه برای توریسم آینده درخشانی را برای این ناحیه خواهد داشت .

مناقشات ارضی[ویرایش]

از گذشته‌های دور مناطقی از قامیشله مورد مناقشه با همسایگان بوده است ،از این موارد می‌توان به منطقه کاوتیار اشاره کرد که منطقه‌ایی مرزی با روستای میک است که پس بررسی توسط جنگلبانی و بخشداری سرشیو به قامیشله تعلق گرفت و همچنین منطقه چالپان نیز که از قدیم بخشی از قامیشله بوده و شیپانجو ادعای مالکیت آنرا داشته است که بنا به شهادت عده‌ایی که حتی خود شیپانجویی بوده‌اند این منطقه تحت تملک قامیشله بوده است .

آتش سوزی سال ۹٨[ویرایش]

پس از آنکه با اعلام بخشداری و جنگلبانی مراتع کاوتیار به قامیشله تعلق گرفت این اقدام سبب شد که در مرداد سال ۹‎٨ عده‌ایی اقدام به آتش‌‌افروزی در این مناطق بکنند و چنان که مشاهده شده این افراد به سمت میک گریخته‌اند ولی متاسفانه شواهد قابل قبول‌تری از این حادثه و مسببین آن در دسترس نیست .

پژوهشگاه مطالعات فرهنگی قامیشله[ویرایش]

این مرکز که با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم و همچنین مرکز ایرانشناسی دانشگاه گوتینگن آلمان و انستیتو مطالعات کوردی پاریس بنا نهاده شد از مهمترین مراکز پژوهش‌های حوزه علوم انسانی و اجتماعی با تاکید بر جامعه کوردهای ایران است که هنوز در فاز بررسی است

مشاهیر[ویرایش]

عطا سرزل اهل این روستا می باشد و آنجا به دنیا آمده ولی اکنون متواری است

فرودگاه بین المللی قامیشله[ویرایش]

این فرودگاه که قرار است تبدیل به مسیر ترانزیتی شرق به غرب شود از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و به اعتقاد کارشناسان سبب ورشکسته شدن خطوط هوایی هواپیمایی قطر و هواپیمایی امارات و هواپیمایی اتحاد و همچنین فرودگاه بین‌المللی دبی و فرودگاه استانبول خواهد شد. همین امر سبب شده تا با تبانی این شرکت‌ها پروژه فرودگاه قامیشله فعلاً معلق بماند

منابع[ویرایش]

  1. «فهرست روستاهای شهرستان سقز». سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ٢ نوامبر ۲۰۱۲.