عبدالله عدل اسفندیاری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبدالله خان عدل‌السلطنه اسفندیاری
نماینده مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۱۳۲۷ – ۱۳۲۸
پس ازمرآت‌السلطنه اسفندیاری
حوزه انتخاباتیسیرجان (دورهٔ پانزدهم)
دوره مسئولیت
۱۳۰۰ – ۱۳۰۲
پس ازاسماعیل خان اعتبارالسلطنه
پیش ازاسماعیل خان امیراحتشام
حوزه انتخاباتیبم (دورهٔ چهارم)
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۶۵
درگذشته۱۳۴۲
تهران، ایران
ملیت ایرانی

میرزا عبدالله خان عدل‌السلطنه اسفندیاری (۱۳۰۴ قمری - ۱۳۴۲ خورشیدی) از کارگزاران اقتصادی و دولتمردان دوره‌های قاجار و پهلوی و نماینده مجلس شورای ملی بود.

پدرش میرزا حسین خان سردار نصرت از خاندان اسفندیاری و رجال نامدار کرمان بود. تحصیلاتش را در کرمان آغاز و در مدرسه آمریکایی تهران به پایان برد. ابتدا در مالیه (دارایی) کرمان مشغول به کار شد و رئیس تجدید مالیه ایالت کرمان و بلوچستان شد. سپس حاکم جیرفت [۱] و پس از آن نماینده بم در دوره چهارم مجلس شورای ملی شد (۱۳۰۰ تا ۱۳۰۲ خورشیدی).

عدل‌السلطنه پس از پایان دوره نمایندگی، منشی مخصوص وزیر فوائد عامه و پس از آن رئیس اداره آمار و احصائیه کرمان و یزد شد. سپس به تهران رفت و ریاست اداره کارگزینی وزارت کشاورزی را به عهده گرفت. بعد از آن فرماندار بم و سپس فرماندار کاشان. دوباره به زادگاهش برگشت و فرماندار کرمان و معاون استاندار کرمان شد.

در سال ۱۳۲۶ خورشیدی، برادرش میرزا حسن خان مرآت‌السلطنه که نماینده سیرجان در دوره پانزدهم مجلس شورای ملی بود درگذشت و او در انتخابات میان‌دوره‌ای که در اسفند آن سال برگزار شد به جای برادرش انتخاب شد و اوائل سال بعد به مجلس رفت.

یکی از پسرانش منصور عدل اسفندیاری در وزارت خارجه به کنسولی ایران در کویته پاکستان، بن و لنینگراد رسید. پسر دیگرش احمد اسفندیاری از پیشگامان نقاشی مدرن ایران بود[۱] و برادرزاده‌اش محسن مرآت اسفندیاری نماینده مجلس و سفیر ایران در کانادا، اسپانیا و لهستان شد. دکتر مصدق عموی ناتنی او بود.

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ نوری اسفندیاری، اسدالله (۱۳۲۹). تاریخ خانواده اسفندیاری. تهران: چاپ اقبال. صص. ۱۸۲ - ۱۸۳.