طراحی مبلمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مبلمان طراحی شده توسط طراحان مختلف، به نمایش گذاشته شده در ام‌اُ‌ام‌ای، نیویورک
مبلمان طراحی شده توسط طراحان مختلف، به نمایش گذاشته شده در ام‌اُ‌ام‌ای، نیویورک

طراحی مبلمان (به انگلیسی: Furniture Design)، (به آلمانی: Möbeldesign) حوزه‌ای از طراحی محصول است که به طراحی مبلمان می‌پردازد.

طراحی مبلمان شامل طراحی طیف گسترده‌ای از مبلمان است. هدف یک طراح مبلمان این است که تمام مبلمان را با توجه به جنبه‌های کاربردی، زیبایی شناختی و کاربر پسند طراحی کند. این رشته طراحی که در یک چارچوب هنری تعبیه شده‌است، بر اساس گرایش‌های کلی و مضامین مُد است، یا سعی می‌کند دستورالعمل‌هایی را برای روندهای جدید یا تغییر سبک ارائه دهد. طراحی مبلمان یک فرایند پویا است که شامل حوزه‌های تحقیق و توسعه و همچنین ساخت از نمونهٔ اولیه تا کالای تولید نهایی، مبلمان است.[۱]

آموزش و تخصص در طراحی مبلمان[ویرایش]

پاویون بارسلونا، طراحی و اجرای مبلمان توسط: میس فن در روهه، ۱۹۲۹ میلادی
پاویون بارسلونا، طراحی و اجرای مبلمان توسط: میس فن در روهه، ۱۹۲۹ میلادی
توماس چیپندیل، بوفه
توماس چیپندیل، بوفه

طراحان خلاق به دانش فنی و روشی همراه با دانش مرتبط با تولید، اقتصاد و همچنین شناخت شکل‌ها، رنگ‌ها، ارگونومی و روند طراحی نیاز دارند. حرفهٔ طراح مبلمان نیازمند دانش مهندسی فرایند، فن‌آوری ساخت مبلمان و مصالح ساخت و ساز است. علاوه بر این، تحصیلات آکادمیک به شناخت بنیادین تاریخ هنر و همین‌طور ارزیابی اجتماعی اهمیت می‌دهد.[۲][۳]

به‌طور سنتی، مبلمان توسط نجاران ساخته می‌شد؛ اما با آغاز دورهٔ صنعتی‌شدن، این امر تغییر کرد. کارخانه‌ها قبلاً بخش طراحی خود را داشتند. با وجود استفاده از محصولات صنعتی نیمه نهایی، از مبلمان ساخته شده توسط نجار به عنوان طراحی یاد نمی‌شود، بلکه به عنوان کارِ دستی یا صنایع دستی شناخته می‌شود.

تا اواسط قرن بیستم میلادی تقریباً هیچ طراح مبلمانی وجود نداشت. آن‌ها عمدتاً طراحان و معمارانی همه‌کاره و نیز تعدادی مهندس بودند که مبلمان نیز طراحی می‌کردند. در حال حاضر افراد متخصص در طراحی مبلمان معمولاً دارای مدرک دانشگاهی در زمینهٔ طراحی داخلی یا طراحی محصول هستند. ورود غیر مستقیم به این رشته نیز از طریق آموزش صنایع دستی مانند کارآموزی نجاری امکان‌پذیر است.

بیشترین تعمیق و تخصص در طراحی مبلمان، مربوط به انواع نشیمن و صندلی است. چارلز ایمز صندلی‌های متعددی به‌ویژه مبلمان اداری و اشتفان هایلیگر مبلمان و صندلی‌های راحتی روکش‌دار متعددی طراحی کردند.[۴]

به‌طور دقیق، طراحی آشپزخانه و طراحی نور بخشی از طراحی مبلمان محسوب نمی‌شوند.

تاریخچه طراحی مبلمان[ویرایش]

چهارپایهٔ ضربدری، میز بازی و چهارپایه، نقش روی پاپیروس مصری، ۱۱۵۰–۱۲۵۰ پیش از میلاد
چهارپایهٔ ضربدری، میز بازی و چهارپایه، نقش روی پاپیروس مصری، ۱۱۵۰–۱۲۵۰ پیش از میلاد[۵]
اتاق نشیمن و اتاق خواب ونیزی با تخت، میز، چهارپایه، کمد و قفسهٔ توکار، ۱۴۹۵ میلادی
اتاق نشیمن و اتاق خواب ونیزی با تخت، میز، چهارپایه، کمد و قفسهٔ توکار، ۱۴۹۵ میلادی

تختخواب و صندوق احتمالاً اولین تجهیزات مبلمان بودند. به دنبال آن مبلمان ساده مانند صندلی، میز و میز تحریر اضافه شدند. تا قرون وسطی و رنسانس، کاربرد مبلمان بسیار کم بود و عمدتاً در قلعه‌ها و صومعه‌ها استفاده می‌شد. چندین قرن طول کشید تا خانه‌ها و آپارتمان‌ها با مبلمان تجهیز شوند.[۶]

تخصص در طراحی مبلمان به زمان صنایع دست‌ساز در قرن هفدهم میلادی بازمی‌گردد. از اواسط قرن هفدهم (دوران پیشاصنعتی)، انگیزه‌هایی برای تجدید و کمال دکوراسیون داخلی به‌طور کلی و مبلمان به‌طور خاص، برای استفاده در دربار سلطنتی از فرانسه وارد شد. ژان-باتیست کولبر برنامهٔ تجدید و متمرکز کردن صنایع دستی و هنرها را که بین سالهای ۱۶۶۲ و ۱۶۶۷ میلادی در زمان سلطنت آنری ناوار آغاز شده بود ادامه داد. در سال ۱۶۶۲ میلادی، کارخانهٔ سلطنتی ملیله و اثاثیهٔ تاج (به فرانسوی: Manufacture Royale des Tapisseries et des Meubles de la Couronne) تأسیس شد که منجر به ایجاد تعدادی مؤسسهٔ مشابه دیگر شد. اولین مدیر کارخانه، نقاش دربار پادشاه، شارل لو برن بود، که مدتی نیز مدیر آکادمی سلطنتی نقاشی و مجسمه‌سازی بود. با همکاری آکادمی‌های هنر و علم که توسط کولبر تأسیس شد، سبکِ باروک تجملی لوئی چهاردهم توسعه یافت که در سراسر اروپا تعیین کنندهٔ سبک شد. تا قرن هجدهم، فرانسه در طراحی مبلمان اروپایی با سبک‌های لوئی پانزدهم و لوئی شانزدهم تا زمان سبک امپراتوری تأثیرگذار باقی ماند. آثار آبراهام و داوید رونتگن آلمانی که در سرتاسر اروپا مورد تقاضا بودند، از کابینت‌سازان و مبلمان‌سازان برجستهٔ قرن هجدهم بودند.

اتاق غذاخوری اثر: گرینه و گرینه، ۱۹۰۸ میلادی

انگیزهٔ جدیدی با جنبش هنر و صنایع دستی از انگلستان به وجود آمد که در آغاز قرن نوزدهم ستایش از صنایع دستی را تبلیغ کرد و ایده‌های آن توسط طراحان آر نُوو توسعه یافت.[۷][۸] طراحی مبلمان از قرن نوزدهم میلادی در آلمان عمدتاً در مدارس هنر و صنایع دستی تدریس می‌شد.

نگارخانه[ویرایش]

ادبیات[ویرایش]

  • برند پولستر: «طراحی داخلی آلمان، کلاسیک»، دو مون، کلن، ۲۰۰۸ میلادی. شابک: ۹۷۸-۳-۸۳۲۱-۷۷۶۷-۶.
  • افا بی. اوتیلینگر (ویرایشگر): «طراحی مبلمان دههٔ ۵۰ میلادی»، وین، ۲۰۰۵ میلادی. شابک: ۳-۲۰۵-۷۷۳۷۶-۴.
  • آلبرشت بنگرت: «طراحی مبلمان ایتالیایی»، کلاسیک از ۱۹۴۵ میلادی تا امروز، مونیخ: بانگرت-ورل، ۱۹۹۲ میلادی. شابک: ۳-۹۲۵۵۶۰-۰۱-۷.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «چیدمان مبل راحتی و استیل در کنار هم». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۱-۱۲-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۳.
  2. Dal Pont, Jean-Pierre, ed. (2012). Process engineering and industrial management. London: ISTE. ISBN 978-1-118-56213-0. OCLC 830512387.
  3. Mody, David (2011). "An Overview of Chemical Process Design Engineering". Proceedings of the Canadian Engineering Education Association. doi:10.24908/pceea.v0i0.3824. S2CID 109260579.
  4. «چگونه محیط کاری زیبا داشته باشیم؟ | اصول چیدمان مبلمان اداری». شرق. ۲۰۲۳-۱۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۳.
  5. اصول طراحی مبل چیست؟. «طراحی مبل». دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۳.
  6. Karl Mang: Geschichte des modernen Möbels. Von der handwerklichen Fertigung zur industriellen Produktion. Hatje Cantz Verlag, 1999, ISBN 3-7757-0252-0.
  7. Brenda M. King, Silk and Empire.
  8. Triggs, Oscar Lovell (1902). "Chapters in the History of the Arts and Crafts Movement". Bohemia Guild of the Industrial Art League. (به انگلیسی).

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به طراحی مبلمان در ویکی‌انبار