شیدونیا نو کیشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شیدونیا نو کیشی
シドニアの騎士
(‏Shidonia no Kishi‏)
ژانر
مانگا
نویسندهتسوتومو نیهه‌ای
ناشرکودانشا
دستهسینن
انتشار درافترنون
پخش اصلی۲۵ آوریل ۲۰۰۹ – ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵
شمار کتاب‌ها۱۵ جلد
مجموعه تلویزیونی
کارگردانکوبون شیزونو
نویسندهسادایوکی مورای
آهنگ‌سازنوری‌یوکی آساکورا
استودیوپولیگان پیکچرز
شبکهام‌بی‌اس، تی‌بی‌اس، سی‌بی‌سی، ای‌تی-ایکس
پخش اصلی۱۱ آوریل ۲۰۱۴ – ۲۷ ژوئن ۲۰۱۴
قسمت‌ها۱۲
مجموعه تلویزیونی : Dai-kyū Wakusei Sen'eki
کارگردانهیرویوکی سشیتا
نویسندهسادایوکی مورای
آهنگ‌سازنوری‌یوکی آساکورا
استودیوپولیگان پیکچرز
شبکهام‌بی‌اس، تی‌بی‌اس، سی‌بی‌سی، ای‌تی-ایکس
پخش اصلی۱۰ آوریل ۲۰۱۵ – ۲۷ ژوئن ۲۰۱۵
قسمت‌ها۱۲
نشان درگاه درگاه انیمه و مانگا

شیدونیا نو کیشی یا شوالیه‌های سیدونیا (ژاپنی: シドニアの騎士 هپبورن: Shidonia no Kishi؟) یک مجموعه مانگا ژاپنی در ژانر اپرای فضایی و مکا است که توسط تسوتومو نیهه‌ای نوشته شده‌است و به‌وسیلهٔ انتشارات کودانشا از آوریل سال ۲۰۰۹ تا سپتامبر ۲۰۱۵ در ماهنامه افترنون به چاپ می‌رسید[۲]، و فصل‌های آن در پانزده جلد تانکوبون جمع‌آوری شدند. این مجموعه داستان تانیکازه ناگاته، پسری ساکن طبقه زیرین را روایت می‌کند که قصد تبدیل شدن به یک خلبانان نگهبان را دارد. مأموریت آن‌ها دفاع از فضاپیمای عظیم سیدونیا از گونه‌ای بیگانه تحت نام «گائونا» است.

یک مجموعه تلویزیونی انیمه دوازده قسمتی نیز بر پایه نسخه مانگا و به کارگردانی کوبون شیزونو توسط استودیوی پولیگان پیکچرز دستمایه اقتباس قرار گرفت که از آوریل تا ژوئن ۲۰۱۴ در شبکهٔ ام‌بی‌اس، و بعدها از تی‌بی‌اس، سی‌بی‌سی، و بی‌اس-تی‌بی‌اس پخش شد.[۳][۴] فصل دوم مجموعه انیمه نیز به تعداد ۱۲ قسمت از آوریل تا ژوئن ۲۰۱۵ پخش شده‌است.[۵]

در سال ۲۰۱۵، شوالیه‌های سیدونیا سی‌و‌نهمین جایزه مانگای کودانشا در بخش عمومی[۶]، و همچنین چهل و هفتمین جایزهٔ سیئون در بخش بهترین کمیک سال ۲۰۱۶ را دریافت کرد.[۷]

داستان[ویرایش]

داستان مجموعه در سال ۳۳۹۴ روایت می‌شود. هزاران سال از نابودی سامانهٔ خورشیدی توسط گونه‌ای عجیب از موجودات زیست فرازمینی با قابلیت دگرپیکری به نام «گائونا»[۸] که فاقد هیچگونه روش ارتباطی بودند می‌گذرد. بخشی از انسان‌ها با استفاده از «سفینه‌های سید» همانند سیدونیا، که از باقی‌مانده سیاره ساخته شده بود موفق به فرار شدند. این سفینه به آن‌ها اجازه حفظ جمعیت در فضا را می‌داد. در سیدونیا که فرهنگ انسانی خود را نزدیک به فرهنگ ژاپن بنا کرده‌است، شبیه‌سازی انسان، تولید مثل غیرجنسی، و مهندسی ژنتیک انسان، به‌طور مثال اعطای فرایند فتوسنتز به انسان، به امری عادی مبدل شده‌است. همچنین بعدها آشکار شد که به افراد رده بالا و برجسته این جامعه به‌طور پنهانی توانایی جاودانگی اعطا شده‌است. با جمعیتی بیش از ۵۰۰٬۰۰۰ نفر، سیدونیا احتمالاً آخرین زیستگاه باقی‌مانده بشر است، و سرنوشت فضاپیماهای دیگر در پرده‌ای از ابهام قرار داشت. اطلاعات زیادی از ماهیت واقعی گائونا یا انگیزه آن‌ها برای حمله به بشریت در دسترس نیست. هر گائونا دارای هسته‌ای تقریباً آسیب‌ناپذیر است که توسط توده‌ای عظیم از مواد انعطاف‌پذیر تحت عنوان پلیسِنتا (جُفت) (به ژاپنی: 胞衣, ena) محافظت می‌شود.

تانیکازه ناگاته شخصیت اصلی داستان مرد جوانیست که در قسمت پایین سفینهٔ سیدونیا بزرگ شده و تمرینات ویژه شبیه‌سازی شده برای هدایت اسلحه‌های بزرگ ربات شکلی به نام «گاردس» دیده است. ناگاته و همرزمان خلبانش باید جانشان را به خطر بیندازند تا با این موجودات مخوف که فقط با سلاحی ضد گائونا با نام کابیزاشی[۹] نابود می‌شدند در نبرد نهایی برای حفظ بقای بشر به مقابله بپردازند.[۱۰]

شخصیت‌ها[ویرایش]

  • تانیکازه ناگاته (به ژاپنی: 谷風 長道 Tanikaze Nagate) شخصیت اصلی داستان که توسط پدربزرگش هیروکی سایتو در طبقه زیرین سیدونیا بزرگ شده بود، بدین سبب او تحت درمان ویژه ژنتیکی قرار نگرفته بود و به این دلیل قادر به تقویت خود از طریق فرایند فتوسنتز نبود و برای تغذیه روزانه باید همانند یک انسان معمولی به طور منظم آب و غذا می‌خورد. او بدلیل آگاه نبودن به قوانین و ویژگی‌های فرهنگی جدید توسط انسان‌های دیگر نادیده گرفته می‌شد، اما در نهایت به ناجی سفینه فضایی، یکی از اعضای اصلی مدافعان و بالاخره یک قهرمان تبدیل شد. او خلبان مدل قدیمی یک اسلحه افسانه‌ای رباتی با نوع-۱۷ به نام «سوگوموری» بود.
  • هوشیجیرو شیزوکا (به ژاپنی: 星白 閑 Hoshijiro Shizuka) یکی از خلبانان نگهبان که رتبهٔ ۲ را در میان کارآموزان دارا بود. او اولین سیدونیایی بود که تانیکازه با او آشنا شد و بعدها در حین مأموریتی که به مدت ده روز در کنار هم به سر بردند به او علاقه پیدا کرد. هوشیجیرو اغلب با تمام افراد به مهربانی رفتار می‌کرد، حتی نسبت به ناگاته که در ابتدا توسط بسیاری از کارآموزان طرد شده بود. بر خلاف کارآموزان دیگر که ناگاته را تحقیر کرده و مورد تمسخر قرار می‌دادند، هوشیجیرو نسبت به او دلسوزی می‌نمود. او در دستهٔ بهترین کارآموزان خلبان به شمار می‌رفت و پشت سر نوریو کوناتو، رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود.
  • شیناتوسه ایزانا (به ژاپنی: 科戸瀬 イザナ Shinatose Izana) متعلق به گونه‌ای جدید از جنسیت انسان‌ها یعنی جنسیت سوم بود که در طی صدها سال از مهاجرت بشر به فضا نشأت گرفته بود (ایزانا نه جنسیت مذکر داشت و نه مؤنث). این نوع جنسیت بسته به نوع جنسیت و گرایش جنسی که مورد تمایل اوست می‌تواند یا مذکر یا مؤنث بشود یا تمایل بی‌جنس‌گرایی برای تولید یک شبیه‌سازی از روی خود داشته باشد. ایزانا به سرعت به یکی از بهترین دوستان ناگاته و در نهایت هم اتاقی او تبدیل شد.
  • میدوریکاوا یوهاتا (به ژاپنی: 緑川 纈 Midorikawa Yuhata) خواهر یکی از مدافعان اولیه سیدونیا و یکی از دوستان ناگاته و ایزانا است که بعدها او نیز نسبت به ناگاته ابراز علاقه نمود.

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Eisenbeis, Richard (July 11, 2014). "Knights of Sidonia Is a Mecha Anime with a Realistic Twist". Kotaku. Retrieved July 11, 2014.
  2. Ressler, Karen (August 23, 2015). "Knights of Sidonia Manga Ends on September 25". Anime News Network. Retrieved August 23, 2015.
  3. Hodgkins, Crystalyn (May 16, 2013). "Tsutomu Nihei's Knights of Sidonia Manga Gets Anime". Anime News Network. Retrieved May 16, 2013.
  4. "シドニアの騎士|放送・配信情報". KnightsOfSidonia.com. Archived from the original on March 25, 2014. Retrieved March 25, 2014.
  5. "Tsutomu Nihei's Knights of Sidonia Manga Gets Anime" (به انگلیسی). Anime News Network. Retrieved June 27, 2015.
  6. Nelkin, Sarah (May 12, 2015). "Yowamushi Pedal, The Seven Deadly Sins Win 39th Kodansha Manga Awards". Anime News Network. Retrieved March 4, 2020.
  7. Loo, Egan (July 9, 2016). "Girls & Panzer Film, Knights of Sidonia Manga Win Seiun Awards". Anime News Network. Retrieved March 4, 2020.
  8. «Gauna, 奇居子»
  9. «Kabizashi»
  10. "Shidonia no Kishi" (به انگلیسی). Polygon Pictures. Retrieved July 14, 2015.

پیوند به بیرون[ویرایش]