شال (خلخال)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شال
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناردبیل
شهرستانخلخال
بخششاهرود
دهستانشال
مردم
جمعیت۱۲۱۷ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۳۰۷۵۲

شال روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان خلخال، بخش شاهرود. روستای شال روستایی با بیش از ۵ هزار سال قدمت است که در بخش شاهرود خلخال واقع شده و به عنوان مرکزیت دهستان شال، در فاصله تقریباً ۴۴ کیلومتری شهر خلخال، در قسمت جنوب شرقی این شهرستان قرار دارد.

این روستا که حدود ۱۴۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد، در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه و ۲۰ دقیقه و طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۴۵ دقیقه قرار دارد.

یکی از ویژگی‌های مهم این روستا آب و هوا و طبیعت زیبای آن است. در حالی که در فصل تابستان آب و هوای گرم تابستانی در اکثر نقاط کشور حاکم است، روستای شال در جنوبی‌ترین نقطه استان اردبیل با آب و هوای مطبوع و خنک و باغات و درختان میوه پذیرای گردشگران از مناطق مختلف کشور بوده و در قاب روستایی خود هنوز رنگ و بوی تمدن فرهنگ کهن را جای داده‌است.

این روستای زیبا که سرشار از باغ‌های میوه است، دارای چشمه‌سارهای کهن از جمله شیران چشمه در بالادست روستا است که باغ‌های میوه از آن تغذیه می‌کنند.

روستای شال همچنین دارای مذهب و فرهنگی دیرینه است که وجود امامزادگان سید خضر، سید ابوالقاسم، سید مازندران پیر مازندران یا پیره پیش، سیدمحمد، امامزاده سید محمود (شاه محمود) و امامزاده سیدعلی حکایت آن دارد.

از محصولات و صنایع دستی این روستا می‌توان به شال و پیراهن پشمی، گلیم، جوراب و … اشاره کرد که توسط زنان هنرمند آن بافته می‌شود.

همچنین محصولات عمده این روستا میوه‌هایی همچون سیب، زردآلو و گردو است که در شهر خلخال به صورت مستقیم به فروش می‌رسند.

مردم‌شناسی[ویرایش]

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۵۹۴ نفر با ۳۷۸ خانوار بوده‌است. مردم شال به زبان تاتی سخن می‌گویند.[۱][۲]

مردم شال به زبان تاتی صحبت می‌کنند. زبان تاتی، زبان قدیم آذربایجان و از خانواده زبان‌های ایرانی شمال غربی است که بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته و زبان مردم کلیه مناطق آستارای شمالی، آستارای گیلان و اردبیل تا دریاچه ارومیه بوده‌است. این زبان که هم‌اکنون در بیشتر مناطق از بین رفته‌است، همچنان زبان اصلی مردم روستای شال محسوب می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. رزم آرا، فرهنگ جغرافیایی ایران (آبادیها)، جلد ۴، ص۲۹۰.
  2. «مستند تات نشینان (تأمینی)». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۶.