سید محسن مهاجرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سید محسن مهاجرانی یک مدیر رسانه‌ای اهل ایران است. مهاجرانی از مدیران ارشد سابق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۸۴ در جایگاه معاون سیما قرار داشت. او در ابتدای ریاست علی لاریجانی، به عنوان معاون صدا تعیین شد.[۱] سپس جایگزین احمد پورنجاتی، نخستین معاون سیما، شد.[۲] به دنبال پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۷۶ و بروز تنش سیاسی بین دولت جدید و صدا و سیما، پورنجاتی از معاونت سیما استعفا داد و این معاونت، چندین ماه بدون مسئول ماند.[۳] مهاجرانی در شرایطی مسئول معاونت سیما شد که اعتبار و مقبولیت عمومی صدا و سیما کاهش یافته و هنرمندان سرشناس، همکاری با تلویزیون را تحریم کرده بودند.[۴] تولید سریال‌های طنز شبانه[۴] در کنار برنامه‌ریزی برای ساخت سریال‌های پرهزینه مانند مریم مقدس، یوسف پیامبر، مختارنامه، مدار صفر درجه و در چشم باد از اقدامات اوست.[۵][۶] تولید برنامهٔ چهره‌های ماندگار نیز در دوران مدیریت مهاجرانی انجام شد.[۷] با قرار گرفتن سید عزت‌الله ضرغامی در جایگاه ریاست سازمان، مهاجرانی کنار گذاشته شد.[۸]

از مهاجرانی به عنوان «عقل مُنْفَصِل» و «شیخ‌المعاونین» سازمان نام برده شده‌است.[۴] به گفتهٔ پرویز امینی، مهاجرانی در رادیو، تحول ایجاد کرد و سپس وارد تلویزیون شد و معاونت سیما را از یک موقعیت منفعل به یک موقعیت فعال و تاثیرگذار تبدیل کرد.[۵] مصطفی عزیزی، او را «نرم‌خو» توصیف کرده و دربارهٔ تأثیر او در تصمیم‌گیری‌های سازمان می‌گوید «همه‌جا هست و هیچ‌جا نیست» و «ساعت‌های زیادی را در سازمان در ادارهٔ جلسه‌های متعدد می‌گذراند».[۹] هنگامی که عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صدا و سیما شد، روزنامهٔ ایران از مهاجرانی به عنوان نامزد احتمالی قائم‌مقامی ریاست سازمان نام برد[۱۰] که چنین نشد. یک سال بعد، او از سوی سید مرتضی میرباقری معاون وقت سیما، به عنوان عضو شورای اندیشه‌ورزی شبکه یک منصوب شد؛ شورایی که قرار است به «تصمیم‌سازی و توسعهٔ ابعاد ذهنی برنامه‌سازان» کمک کند. از ترکیب شورای اندیشه‌ورزی شبکهٔ یک به‌منظور تقویت میانه‌روی یاد شده‌است.[۱۱] مهاجرانی در سال ۱۴۰۰، عضو هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی، مهم‌ترین سازمان سینمایی کشور، شد.[۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. «دو انتصاب در صداوسیما». ایرنا. ۲۴ اردیبهشت ۱۳۷۳.
  2. موسوی‌تبار، سید مهدی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱). «نگاهی به ۲۸ سال سکانداری معاونت سیما». فرهیختگان (۳۵۹۰): ۱۱–۱۲.
  3. پورنجاتی، احمد (۱۹ اسفند ۱۳۹۷). «خلاص شدم!». وبلاگ احمد پورنجاتی.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ اسفندیاری، شهاب (۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵). «مرثیه‌ای برای این روزهای ناآرام رادیو و تلویزیون/ عسکری کدام مدل را برای بازسازی صدا و سیما برمی‌گزیند؟». فرارو.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ امینی، پرویز (۳۱ شهریور ۱۳۹۹). «در ستایش فرهیختگی، کاربلدی و نجابت!». عصراسلام. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲.
  6. امینی، پرویز (۲۵ بهمن ۱۳۹۹). «سریال در چشم باد؛ انحطاط و پساانحطاط». عصراسلام. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲.
  7. «تقدیر دانشجویان دانشگاه صداوسیما از سخنگوی دولت در جشنِ تولد یک شبکه». خبرگزاری تسنیم. ۱۶ آبان ۱۴۰۱.
  8. «تغییر سمت‌های مدیران رسانهٔ ملی: گزارشی از روند انتصاب‌های تازه در صداوسیما». ایسنا. ۱۷ مهر ۱۳۸۴.
  9. عزیزی، مصطفی (۲۹ مهر ۱۴۰۰). «بنیادهای فریب در سینمای سراب». ایندیپندنت فارسی.
  10. «صدا و سیما روی موج تغییر مدیران». ایران (۶۲۱۲): ۳. ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ – به واسطهٔ مگ‌ایران.
  11. «"باندبازی" در شورای اندیشه‌ورزی صداوسیما». فرارو. ۳۰ شهریور ۱۳۹۶.
  12. «هیئت امنای جدید بنیاد سینمایی فارابی معرفی شدند». هنرآنلاین. ۲۷ مهر ۱۴۰۰.

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]

  • اسفندیاری، شهاب (۸ شهریور ۱۳۸۴). «شیخ‌المعاونین و سرنوشت مدیریت فرهنگی». رسالت: ۲۴.
مناصب رسانه‌ای
پیشین:
محمدحسن زورق
معاون صدا سازمان صدا و سیما
۱۳۷۷–۱۳۷۳
پسین:
حسن خجسته باقرزاده
بدون متصدی
آخرین تصدی توسط:
احمد پورنجاتی
معاون سیما سازمان صدا و سیما
۱۳۸۴–۱۳۷۷
پسین:
سید مرتضی میرباقری