ایندیپندنت فارسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایندیپندنت فارسی
بنیانگذار(ان)ایندیپندنت
سردبیرکاملیا انتخابی‌فرد
زبانفارسی
وبگاه

ایندیپندنت فارسی، بخش فارسیِ[۱] روزنامه دیجیتالی ایندیپندنت است.[۲][۳][۴] این روزنامه در سال ۲۰۱۹ به سردبیری کاملیا انتخابی‌فرد بنیان نهاده‌شد.[۱][۵]

بنیان‌گذاری[ویرایش]

بخش فارسی خبرگزاری ایندیپندنت در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۹ بنیان‌گذاری شد.[۵] کاملیا انتخابی‌فرد، در سر مقاله‌ای که در همین تاریخ تحت عنوان «به خوانندگان گرامی روزنامه ایندیپندنت فارسی خوش آمد می‌گوییم» منتشر کرد، نوشت:

«با خود کوله‌باری از ۲۸ سال تجربه روزنامه‌نگاری و رسانه را آورده‌ام. توشه‌ای آورده‌ام از نسل قدیم روزنامه‌نگاری در ایران، از دوره‌ای که نوشتن و انتشار به شیوه حروفچینی انجام می‌گرفت. خاک چاپخانه و دود میدان توپخانه تهران را خورده‌ام و در بهترین تحریریه‌های خبری جهان، از ایران تا آمریکا، قاهره و دوبی، کابل و ریاض کار کرده‌ام. در کنار بهترین اساتید روزنامه‌نگاری از نوجوانی شاگردی کرده‌ام.»[۵]

مدیریت[ویرایش]

این روزنامه که از بخش خاورمیانه ایندیپندنت به‌حساب می‌آید، توسط گروه سعودی پژوهش و بازاریابی مدیریت می‌شود.[۶][۷]

دیدگاه‌های پیرامون[ویرایش]

ارتباط با عربستان سعودی[ویرایش]

به گفته گاردین ۵۰ درصد سهام این خبرگزاری متعلق به محمد ابوالجدایل است. این درحالی است که این سرمایه‌گذاری از سوی سعودی‌ها نگرانی دولت انگلستان را درپی داشت.[۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲]

نقد[ویرایش]

مجید محمدی، از نویسندگان سابق این نشریه[۱۳]، پس از خاتمه همکاری از طرف سردبیر،‌ سه نقد اصلی به ایندیپندنت فارسی وارد می‌کند. اول، دیدگاه پادشاه‌خواهانه سردبیر این نشریه که به عقیده محمدی عامل از دست دادن «بخشی از مخاطبان و نویسندگان (و شاید همکاران)» بود. دوّم، «عدم رعایت اصول حرفه ای روزنامه‌نگاری» و سوم، «گرایش ووک بخشی از ویراستاران».[۱۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «ارزیابی کاملیا انتخابی‌فرد، سردبیر بخش فارسی ایندیپندنت از شرکت نکردن فائزه هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۱-۰۴-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۱.
  2. «ایندیپندنت فارسی راه‌اندازی شد». ایران اینترنشنال. ۲۰۱۹-۰۵-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۱.
  3. «ایندیپندنت فارسی». ایندیپندنت فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۱.
  4. «راه‌اندازی وبسایت فارسی زبان در روزنامه اینترنتی ایندیپندنت». euronews. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۱.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ «با ایندپندنت چند زبانه و آخرین بخش آن به فارسی آشنا شوید». farsi.alarabiya.net. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۱.
  6. «غول رسانه‌ای سعودی، به دنبال جذب مخاطبان فارسی زبان». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۱.
  7. «خبرگزاری فارس | وقتی «ایندیپندنت فارسی» هنوز رئیس قوه‌قضائیه را نمی‌شناسد!». www-farsnews-ir.cdn.ampproject.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۱.
  8. «Independent joins Saudi group to launch Middle East websites | The Independent | The Guardian». amp-theguardian-com.cdn.ampproject.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۲.
  9. «درخواست دولت انگلیس برای تحقیق دربارهٔ سرمایه‌گذاری سعودی در نشریه ایندیپندنت». ژورنال ایرانیان کانادا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۱.
  10. "The Independent Persian". Arab News (به انگلیسی). Retrieved 2021-04-21.
  11. «خبرگزاری فارس | «ایندیپندنت فارسی» پا در جای آمدنیوز». www-farsnews-ir.cdn.ampproject.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۱.
  12. «هفت رسانه فارسی‌زبان که با پول سعودی کار می‌کنند - ایرنا پلاس». plus-irna-ir.cdn.ampproject.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۲.
  13. «مجید محمدی». ایندیپندنت فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۴.
  14. محمدی، مجید (۲۰۲۴-۰۱-۱۲). «فرصتی که از دست رفت: داستان همکاری من و ایندیپندنت فارسی». خبرنامه مجید محمدی (Substack). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]