زرین‌آباد (خرم‌آباد)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زرین‌آباد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانلرستان
شهرستانخرم‌آباد
بخشزاغه
دهستانقایدرحمت
نام محلیزری آباد
نام‌های دیگرچکمه سیاه سفلی
نام‌های قدیمیچکمه سیاه
سال بنیاد.در سال۱۲۸۰ طایفه چکمه سیاه که یکی از بزرگترین طایفه های ایل باجولوند است در میان طایفه دالوند ،این محل را به عنوان خانه زمستانی خود قرار دادند
مردم
جمعیت۲۴۸ نفر
جغرافیای طبیعی
مساحتروستای زرین آباد در دامنه رشته کوه زاگرس با وسعت حدود ۲۰۰کیلومتر مربع از خاک لرستان در شهر زاغه آرامیده
اطلاعات روستایی
وبگاه رسمیزرین آباد لرستان

زرین‌آباد روستایی سرسبز از توابع شهر زاغه شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ایران است.

روستای زرین آباد از روستاهای پر آب و با ظرفیت بالای آبی است که در جایگاه راهبردی پایین دست سد ایوشان (قائدرحمت) و به صورت حدودی بالاتر از محل تلاقی دو رودخانه‌ پر آب هادی و رودخانه فصلی گاو میر (با سرچشمه های سراب شیرخان و سراب خشکه(سراب گاومیر)) که از سرشاخه های رودخانه بزرگ کرخه هستند، قرار دارد.

جمعیت[ویرایش]

زرین آباد روستایی از دهستان قائدرحمت بخش زاغه شهرستان خرم آباد واقع در 10هزارگزی شمال باختری زاغه و 6هزارگزی شمال باختری(45کیلومتری) راه شوسه خرم آباد به بروجرد بوده و راه آن آسفالته است. ساکنان آن از طایفه چکمه سیاه هستند که در اصل از ایل باجولوند بوده و اکنون در میان طایفه دالوند و ایل باجولوند ساکن‌اند. برپایهٔ سرشماری مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۵) در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۶ نفر (۷۲ خانوار) بوده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.