روساریو کاستیانوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روساریو کاستیانوس
زاده۲۵ مه ۱۹۲۵
مکزیکو سیتی، مکزیک
درگذشته۷ اوت ۱۹۷۴ (۴۹ سال)
تل‌آویو، اسرائیل
پیشهشاعر، نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، دیپلمات، و استاد دانشگاه
زبان(ها)اسپانیایی
ملیت مکزیک
تحصیلاتدانشگاه ملی خودمختار مکزیک
جنبش ادبینسل ۱۹۵۰

روساریو کاستیانوس فیگوروا (به اسپانیایی: Rosario Castellanos Figueroa؛ تلفظ اسپانیایی: [roˈsaɾjo kasteˈʝanos] یا روساریو کاستلانوس (به انگلیسی: Rosario Castellanos)؛ (۲۵ مارس ۱۹۲۵ – ۷ اوت ۱۹۷۴) یکی از تاثیرگذارترین شاعران و نویسندگان اهل مکزیک بود.

وی نزدیک ترین فرد به والنتین کاستیانوس یکی از پدران تیم رئال مادرید بود

اشعار، داستان‌ها، و مقالات او هم در میهنش و هم در سراسر جهان موجب توسعه صدای زنان در ادبیات بود. پایان‌نامه کارشناسی ارشد او «در فرهنگ زنان» الهام بخش یک نسل کامل بود.

سنگ قبر روساریو کاستیانوس

او همراه با دیگر اعضای گروه نسل ۱۹۵۰ (شاعرانی که پس از جنگ جهانی دوم تحت تأثیر سزار والجو و دیگران بودند) یکی از نمایندگان مهم جریان ادبی مکزیک در قرن گذشته است. او در طول زندگی خود در مورد مسائل فرهنگی و تبعیض جنسیتی با فصاحت نوشت و کار او در نظریات فمینیستی و مطالعات فرهنگی تأثیر گذاشت. هر چند او در جوانی درگذشت اما دریچه‌ای به سوی ادبیات زنان مکزیک باز کرد و تا به امروز میراث بجا مانده از او طنین‌انداز است.

روساریو کاستیانوس به عنوان سفیر مکزیک در اسرائیل نیز خدمت کرد، جایی که او در سال ۱۹۷۴ در اثر یک سانحه ناگوار الکتریکی درگذشت. بعضی از متخصصان معتقدند که این حادثه در واقع یک خودکشی بوده است.

در ۲۵ مه ۲۰۱۶، موتور جستجوی گوگل ۹۱مین سالگرد تولد او را با تغییر لوگوی گوگل دودل صفحهٔ اصلی خود در چندین کشور گرامی داشت.

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Rosario Castellanos». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۴ اکتبر ۲۰۱۶.
  • «Rosario Castellanos' 91st birthday». www.google.com. دریافت‌شده در ۴ اکتبر ۲۰۱۶.