رسول فلاحتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رسول فلاحتی
نماینده ولی فقیه در استان گیلان
امام جمعه رشت
آغاز به کار
۱۴ فروردین ۱۳۹۷
گمارندهسید علی خامنه‌ای
پس اززین‌العابدین قربانی
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۴۲ ‏(۶۰–۶۱ سال)
صومعه‌سرا، ایران
وبگاه

رسول فلاحتی گیلانی (متولد سال ۱۳۴۲ در صومعه‌سرا) روحانی شیعه، امام جمعه رشت و نماینده رهبری در استان گیلان است. وی پس از استعفای زین‌العابدین قربانی، طی حکمی از سوی رهبر جمهوری اسلامی، در ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ به این سمت منصوب گردید.[۱][۲][۳][۴]

وی از استادان درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه است که برای مدت کوتاهی به‌عنوان مدیر حوزه علمیه گیلان نیز منصوب‌شده بود.

تحصیلات[ویرایش]

وی تحصیلات تا اول دبیرستان را در شهر رشت خوانده و در سال ۱۳۵۸ وارد حوزه قم شده و همزمان تحصیلات تا دوم متوسطه را ادامه داده‌است. وی پس از طی دروس مقدماتی دروس در مدرسه امام صادق شرح لمعه را نزد وجدانی فخر، اشتهاردی وحسین شب‌زنده‌دار و اصول فقه را از صالحی فراگرفته است. سپس رسائل را از مصطفی اعتمادی تبریزی و مکاسب را از محمودصلواتی، بنی فضل و دوزدوزانی استفاده کرده و کفایه جلد اول را از دوزدوزانی، میرزا جوادتبریزی و جلد دوم را از ستوده فراگرفته، فلسفه را ازعبدالله جوادی آملی و یحیی انصاری شیرازی استفاده کرده و درس خارج فقه و اصول را از محمدفاضل لنکرانی، عبدالله جوادی آملی، ناصرمکارم شیرازی ومحمد تقی بهجت فراگرفته است.

فعالیتهای علمی و تدریس[ویرایش]

وی حدود سه سال نیز در مرکز فقهی ائمه اطهار با اشراف فاضل لنکرانی کار فقهی تخصصی انجام داده که حاصل آن طرح مباحثی پیرامون مسائل مستحدثه حج بوده که مجموعه‌ای بنام نور الفقه را تنظیم کرده‌است.

فلاحتی همچنین از سال ۱۳۶۵ به تدریس سطوح درسی حوزه مانند شرح لمعه و رسائل و مکاسب و کفایه مشغول بوده و به صورت خصوصی بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبایی را تدریس کرده و هم‌اکنون نیز مشغول تدریس سه کتاب رسائل، مکاسب و کفایه است.

حواشی[ویرایش]

وی در مصاحبه ای با دیدن زنان بی حجاب و بد حجاب گفت: «اگر من می دانستم که چنین افرادی اینجا حضور دارند هیچ وقت اینجا نمی آمدم. من از شما بیزارم»

این موضوع در فضای مجازی حواشی به دنبال داشت و حتی مورد خشم و غضب سید علی خامنه ای قرار گرفت. او بعدا در نمازجمعه ای طلب پوزش کرد.

تالیفات[ویرایش]

  1. معنویت در حج، ۱۳۷۴، چاپ شده، زبان فارسی.
  2. نور الفقه، ۱۳۷۵، چاپ شده، زبان عربی. (ایشان حدود سه سال نیز در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) زیر نظر آیت الله فاضل لنکرانی کار پژوهشی تخصصی مشغول بود و مباحثی پیرامون مسائل مستحدثه حج را تنظیم کرد و حاصل آن، همین کتاب شد.)
  3. تقریر مباحث خارج فقه، چاپ نشده، زبان عربی.
  4. تقریر مباحث خارج اصول، چاپ نشده، زبان عربی.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «انتصاب نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت». www.leader.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۷.
  2. «آیت الله رسول فلاحتی به عنوان نماینده ولی فقیه در گیلان منصوب شد». خبرگزاری ایلنا. ۲۰۲۳-۰۷-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۷.
  3. «انتصاب آیت‌الله رسول فلاحتی به امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در گیلان+ زمان معارفه و سوابق - پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا». diyarmirza.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۷.
  4. «- آیت الله رسول فلاحتی نماینده جدید ولی فقیه در استان گیلان شد». گیل خبر - اخبار گیلان و رشت. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۷.