دیترویت: بیکام هیومن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دیترویت: بیکام هیومن
اثر هنری بسته‌بندی شامل مارکوس، یکی از سه شخصیت قابل کنترل بازی
توسعه‌دهنده(ها)کوآنتیک دریم
ناشر(ها)سونی اینتراکتیو انترتینمنت
کارگردان(ـان)دیوید کیج
تهیه‌کننده(ها)سوفی بول
طراح(ـان)سایمون واسلین
برنامه‌نویس(ـان)جین چارلز پریر
نویسنده(ها)
  • دیوید کیج
  • آدام ویلیامز
آهنگساز(ان)
سکو(ها)
تاریخ(های) انتشار
  • پلی‌استیشن ۴
  • ۲۵ مه، ۲۰۱۸
  • مایکروسافت ویندوز
  • ۱۲ دسامبر، ۲۰۱۹
ژانر(ها)ماجراجویی
حالت(ها)تک‌نفره
رسانهدیسک بلو-ری، توزیع دیجیتال

دیترویت: بیکام هیومن (به انگلیسی: Detroit: Become Human) یک بازی ویدئویی علمی-تخیلی به سبک ماجراجویی است که توسط کوآنتیک دریم توسعه یافته و به‌وسیلهٔ سونی اینتراکتیو انترتینمنت در مه ۲۰۱۸ برای کنسول پلی‌استیشن ۴ و در دسامبر ۲۰۱۹ برای مایکروسافت ویندوز منتشر شد.

داستان بازی در آینده و دربارهٔ سه ربات اندروید است: کارا (والری کری) یک اندروید خدمتکار است که برای محافظت از یک دختر بچه از خانه صاحبش فرار کرده و به دنبال کشف ادراک و هشیاری مصنوعی خود میرود؛ کانر (برایان دکارت) یک پلیس پیشرفته اندروید است که وظیفه او شکار اندرویدهای منحرف شده‌است؛ و مارکوس (جسی ویلیامز) که خود را تنها به آزادی اندرویدها از بردگی اختصاص داده‌است. آن‌ها بسته به انتخاب‌های دیالوگ که داستان بازی را به صورت سفارشی بوسیلهٔ بازیکنان شکل می‌دهد ممکن است زنده بمانند یا جان خود را از دست بدهند.[۱]

دیترویت: بیکام هیومن برای اولین بار در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵، و در طی کنفرانس مطبوعاتی سونی در نمایشگاه بازرگانی «پاریس گیمز ویک» رونمایی شد، و در تاریخ ۲۵ مه ۲۰۱۸ در سراسر جهان عرضه شد.[۲] در طی کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی در مارس ۲۰۱۹، کوآنتیک دریم اعلام کرد قصد انتشار دیترویت: بیکام هیومن را در کنار هوی رین و ماوراء: دو روح برای مایکروسافت ویندوز به صورت انحصاری از طریق فروشگاه اپیک گیمز دارد.[۳] در نهایت بازی در دسامبر ۲۰۱۹، برای مایکروسافت ویندوز در دسترس قرار گرفت.

بازی به‌طور کلی با واکنش‌های مثبتی از سوی منتقدان همراه بود، که صحنه، گرافیک، داستان، شخصیت‌های اصلی، صداپیشگان، تأثیر انتخاب‌ها بر روی روایت داستان، و ویژگی روندنمای آن مورد تحسین قرار گرفت، اما منتقدان نسبت به موشن کنترل، و عدم استفاده صحیح از تمثیل‌های تاریخی و مضمونی انتقاداتی داشتند. بازی تا ژانویه ۲۰۲۳ توانست ۸ میلیون نسخه در سراسر جهان به‌فروش برساند، و به پرفروش‌ترین بازی کوآنتیک دریم تبدیل شد.[۴]

روند بازی[ویرایش]

دیترویت: انسان شدن یک بازی ویدئویی در سبک ماجراجویی با دید سوم شخص است، که چگونگی دید در حین بازی قابل تنظیم می‌باشد. در بازی سه شخصیت قابل کنترل حضور دارند، که با مرگ هر یک از شخصیت‌ها داستان بدون آن‌ها روایت می‌شود، و در نتیجه بازی با مرگ شخصیت‌ها به پایان نمی‌رسد.[۵] آنالوگ راست در کنترلر پلی‌استیشن برای تعامل با اشیاء و مشاهدهٔ محیط اطراف استفاده می‌شود، و از آنالوگ چپ برای حرکت استفاده می‌شود؛ و از R2 برای اسکن حرکات امکان‌پذیر در محیط استفاده می‌شود؛ و کنترل حرکت و تاچ پد (حسگر لمسی روی دستهٔ پلی‌استیشن) به کار گرفته شده‌است. از طریق رویداد فوری و انتخاب‌های دیالوگ، داستان بازی بر پایه تصمیم‌گیری‌هایی که انجام می‌شود به چندین شاخه مختلف تقسیم خواهد شد.[۶] این شاخه‌ها بلافاصله پس از گذراندن مرحله پدیدار می‌شوند، و اگر بازیکن پس از گذراندن مرحله از تصمیمات خود پشیمان شده باشد قادر است در همان شاخه‌ها به رویداد تصمیم‌گیری بازگشته و همچنین تصمیم دیگری در آن موقع بگیرد که می‌تواند بر نتیجه‌گیری مؤثر باشد. برخی صحنه‌های خاص تصمیم‌گیری شمارش معکوس داشته و باید در اسرع وقت از بین چهار گزینهٔ موجود تصمیم نهایی گرفته شود.

دریافت سرنخ‌ها با آنالیز کردن و مشخص کردن آن‌ها در محیط به وسیلهٔ کانر و توانایی بازسازی صحنه‌های رویداده را دارا می‌باشد. بزرگ‌ترین شانس برای موفقیت در بازی در هنگام رویداد تصمیم‌گیری است که تصمیم آگاهانه‌ای گرفته شود، و مارکوس نیروی اعطا کردن آزادی به اندروییدها و محاسبهٔ نتایج اعمال از پیش را دارا می‌باشد.

داستان[ویرایش]

والری کری (موشن کپچر و صداپیشه شخصیت کارا)
جسی ویلیامز (صداپیشه و موشن کپچر شخصیت مارکوس)

داستان بازی در آینده به وقوع می‌پیوندد زمانی که اندرویدها وارد زندگی مردم شده‌اند و در کارها آن‌ها را یاری و کمک می‌کنند و انجام کارها را برای انسان‌ها آسان‌تر از قبل می‌کنند. اما این امکاناتی که اندرویدها برای انسان‌ها آفریدند باعث نارضایتی قشری از مردم نیز شده‌است، و به همین دلیل نیز آن‌ها به تظاهرات پرداخته‌اند زیرا اندرویدها جای نیروی انسانی را گرفته و باعث بیکاری آن‌ها گشته‌اند.

داستان بازی دربارهٔ سه ربات اندروید است: کارا (والری کری) که از خانه‌ای که در آن کار می‌کرده‌است فرار کرده‌است و به همراه یک دختر بچهٔ اندروید دیگر که صاحب او برای غم از دست دادن دخترش خریده بود را نیز با خود برد و هردو نسبت به هم علاقه پیدا می‌کنند و سعی در آزادی و زندگی راحت‌تر برای خود دارند اما بازیکن با تصمیماتی که می‌گیرد می‌تواند امنیت آن‌ها را تضمین کند یا آن‌ها را به کام مرگ بکشد. کارا به دنبال کشف ادراک و هشیاری مصنوعی خود است.

کانر (برایان دکارت) یک پلیس پیشرفته اندروید است که وظیفه او شکار اندرویدهای منحرف شده‌است؛ او با فردی با نام هنک اندرسون دیدار کرده و مأمور به یاری او در ماموریت‌ها شده‌است و باید مراحلی که در پیش دارند و همچنین بازسازی صحنه‌های جرم را با هم طی کنند، در حالی که هندرسون یک فرد الکلی است که به علت از دست دادن فرزندش که فکر می‌کند یک اندروید فرزندش را از بین برده‌است از اندرویدها متنفر است، بازیکن با تصمیماتی که می‌گیرد می‌تواند هر دو را به سلامت به هدفشان برساند یا هر دو را به کام مرگ بکشد. این ربات از نوع RK800 می‌باشد و سعی در سرکوب انقلاب اندرویدها دارد که با تصمیم بازیکن می‌تواند بر ضد آن‌ها یا با آن‌ها کار کند، و او همواره معتقد است که اندرویدها زنده نیستند. او می‌تواند با هنک اندرسون مخالفت کند و کارهایی را انجام دهد که بر خلاف احساسات هنک باشد یا می‌تواند کارهایی را بر اساس احساس خود انجام دهد که این کارها رضایت هنک را نیز برمی‌انگیزد مانند (رحم به اندرویدهای سرکش و…) هنک مدت‌ها بعد معتقد می‌شود که اندرویدها نیز زنده‌اند و احساس دارند.

و مارکوس (جسی ویلیامز) که خود را تنها به آزادی اندرویدها از بردگی اختصاص داده‌است. مارکوس قبلاً برای یک موسیقی دان کار می‌کرده‌است که هردو با هم رابطهٔ نزدیکی داشتند، و آن پیرمرد موسیقی دان به او نقاشی و ادبیات و… یاد می‌داد و او را همواره دوست داشت، اما فرزند او از اندرویدها متنفر بود و دوست نداشت مارکوس در آن خانه باشد تا جایی که مارکوس از آن خانه خارج شد و خواستار آزادی و حق امتیاز اندرویدها از انسان‌ها به ویژه رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا شد و این با پیروزی اندرویدها به رهبری مارکوس یا با کمک کانر امکان‌پذیر خواهد بود، که از یار مهم و رهبر دیگر اندرویدها نورث است که به گونه‌ای معشوقهٔ مارکوس است؛ و هر دوی این افراد می‌توانند مورد هدف کانر قرار گرفته و کشته شوند ولی می‌توانند کانر را از سر راه برداشته و شورش را به موفقیت برسانند. دو شخصیت مارکوس و کارا به هم ارتباط بیشتری دارند زیرا با موفقیت مارکوس کارا شانس بیشتری برای زنده ماندن خواهد داشت ولی با کست او باید از دست مأمورین پلیس فرار کند و بتواند خود و کودک اندروید همراهش را را به مکانی امن در کانادا برساند یا ممکن است توسط مأمورین پلیس اسیر شده و آن‌ها از بین بروند.

بازیکن قادر است از بین این سه شخصیت، کانر را مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت انتخاب کند؛ زیرا با تصمیم‌گیری می‌توان وی را به قاتلی بی‌رحم یا به فردی با احساس تبدیل نمود که این رفتار کانر می‌تواند تأثیر زیادی بر افراد دیگر از جمله خود مارکوس داشته باشد. رابطهٔ چندان مستقیمی بین کانر و کارا وجود ندارد اما کارهای کانر چندان بر کارا بی‌تأثیر نیست، و با سرکوب شورش اندرویدها به گونه‌ای جان کارا را نیز در خطر می‌اندازد، اما در بیشتر مواقع کارا می‌تواند با تصمیمات خود بتواند از دیترویت و آمریکا فرار کرده و به کانادا پناه بیاورد.

آن‌ها بسته به انتخاب‌های دیالوگ که داستان بازی را به صورت سفارشی بوسیلهٔ بازیکنان شکل می‌دهد ممکن است زنده بمانند یا جان خود را از دست بدهند.

بازتاب‌ها[ویرایش]

این بازی نقدهای بسیار مطلوبی از سوی اکثر وبگاه دریافت کرد. در بیشتر نقدها نقش تأثیرگذار کانر تحسین شده‌است و اکثراً به علت گرافیک، صداپیشگی و داستان زیبای این بازی مورد تحسین واقع شده‌است.

توسعه[ویرایش]

دیترویت: بیکام هیومن برای اولین بار در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵، و در طی کنفرانس مطبوعاتی سونی در نمایشگاه بازرگانی «پاریس گیمز ویک» رونمایی شد، و در تاریخ ۲۵ مه ۲۰۱۸ در سراسر جهان عرضه شد. کار اتمام فیلم‌نامه توسط کارگردان بازی دیوید کیج و نویسنده آدام ویلیامز بیش از دو سال به طول انجامید.[۲]

جوایز[ویرایش]

سال جایزه دسته‌بندی گیرنده نتیجه
۲۰۱۶ جایزه E3 بهترین بازی دیترویت: بیکام هیومن نامزدشده
۲۰۱۷ جایزه E3 نامزدشده
بهترین بازی ماجراجویی/اکشن نامزدشده
گیمزکام بهترین بازی نقش آفرینی نامزدشده
۲۰۱۸ جوایز انجمن توسعه دهندگان بازی مستقل بهترین بازی ماجراجویی/اکشن نامزدشده
بهترین طراحی صدا نامزدشده
بهترین بازی اجتماعی نامزدشده
جوایز پینگ بهترین بازی کنسول برنده
جایزه بزرگ برنده
بهترین گرافیک برنده
بهترین تصویربرداری نامزدشده
بهترین موسیقی نامزدشده
جایزه اهرمک طلایی بهترین بازی سال پلی استیشن نامزدشده
بهترین عملکرد برایان دکارت در نقش کانر برنده
جوایز بازی بهترین کارگردانی دیترویت: بیکام هیومن نامزدشده
بهترین گویندگی نامزدشده
بهترین عملکرد برایان دکارت در نقش کانر نامزدشده
جوایز انتخاب بازیکنان بازی کامپیوتری بهترین بازی از نظر مخاطبان دیترویت: بیکام هیومن نامزدشده
شخصیت محبوب از نظر مخاطبان کانر نامزدشده
بهترین صداگذاری مرد از نظر مخاطبان برایان دکارت در نقش کانر نامزدشده
جسی ویلیامز در نقش مارکوس نامزدشده
بهترین صداگذاری زن از نظر مخاطبان والری کری در نقش کارا نامزدشده
جوایز تیتانیوم بهترین گویندگی دیترویت: بیکام هیومن نامزدشده
بهترین عملکرد هنک نامزدشده
پاریزین بهترین بازی سال دیترویت: بیکام هیومن برنده
جوایز بازی‌های کامپیوتری استرالیا بهترین بازی سال نامزدشده
بهترین بازی ماجراجویی/اکشن نامزدشده
بهترین بازی نقش آفرینی برنده
۲۰۱۹ جوایز دستاوردهای تعاملی بهترین کارگردانی نامزدشده
بهترین موسیقی نامزدشده
بهترین صداگذاری نامزدشده
بهترین بازی ماجراجویی سال نامزدشده
فرهنگستان ملی داوران تجارت بازی ویدئویی بهترین انیمیشن برنده
بهترین کارگردانی هنری نامزدشده
بهترین تصویربرداری نامزدشده
بهترین طراحی شخصیت نامزدشده
بهترین طراحی کنترلی نامزدشده
بهترین طراحی گرافیکی نامزدشده
بهترین کارگردانی سینمایی نامزدشده
مهندسی نامزدشده
بهترین بازی ماجراجویی نامزدشده
بهترین گرافیک نامزدشده
بهترین نورپردازی نامزدشده
بهترین بازی درام برنده
بهترین شخصیت درام والری کری در نقش کارا نامزدشده
بهترین شخصیت مکمل درام کلیسی براون در نقش هنک نامزدشده
بهترین صداگذاری دیترویت: بیکام هیومن نامزدشده
بهترین موسیقی برنده
جوایز بازی اس‌اکس‌اس‌دبلیو بهترین انیمیشن نامزدشده
بهترین تکنولوژی نامزدشده
بهترین صداگذاری برنده
بهترین جلوه بصری نامزدشده
انجمن صنفی شبکه صوتی بهترین موسیقی "موزیک اصلی کارا" برنده
جوایز آکادمی بازی کامپیوتری بریتانیا عملکرد موفق هنری دیترویت: بیکام هیومن نامزدشده
عملکرد موفق صداگذاری نامزدشده
جوایز فامیتسو جایزه بزرگ برنده
بهترین بازی برنده
جوایز بازی‌های کامپیوتری ایتالیا بهترین بازی به انتخاب مردم نامزدشده
بهترین بازی به انتخاب کارشناسان نامزدشده
بهترین طراحی بازی نامزدشده
بهترین صداگذاری برنده
بهترین شخصیت کانر برنده
بهترین صداگذاری دیترویت: بیکام هیومن نامزدشده
بهترین سرگرمی برنده
جایزه بازی برای تغییر بهترین گیم پلی نامزدشده
مشارکت کنندگان: جایزه ستارگان بهترین صداگذاری برنده
بهترین بازی با داستان اصلی نامزدشده
بهترین بازی خلاقانه نامزدشده
بهترین استفاده از موتور بازی نامزدشده
جوایز بازی کامپیوتری ژاپن بهترین بازی برنده

منابع[ویرایش]

  1. Julian Benson. "In Detroit: Become Human, There's a Tonne of Ways to Mess Up a Hostage Negotiation" (به انگلیسی). kotaku.co.uk. Retrieved May 12, 2018.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "A Captivating Android Finally Gets Her Game: Detroit" (به انگلیسی). wired.com. Retrieved October 31, 2015.
  3. Andrew Webster. "Quantic Dream is bringing PlayStation games like Detroit and Heavy Rain to Epic's PC store" (به انگلیسی). TheVerge. Retrieved April 9, 2019.
  4. "Detroit: Become Human Crosses 8 Million Units Sold". GamingBolt (به انگلیسی). Archived from the original on 19 January 2023. Retrieved 2023-01-19.
  5. Ravi Sinha. "Detroit Become Human New Details: ARI 2.0, Dialog Options, QTE And More" (به انگلیسی). Gamingbolt.com. Retrieved June 16, 2018.
  6. Rob Crossley. "Detroit: Become Human Gameplay Shows Off A Hostage Situation" (به انگلیسی). Gamespot.com. Retrieved June 16, 2018.
  7. Michael Goroff. "Detroit: Become Human Android dreams" (به انگلیسی). EGMnow. Retrieved June 16, 2018.
  8. Peter Brown. "Detroit: Become Human Review - To Err Is Human" (به انگلیسی). Gamespot. Retrieved June 16, 2018.
  9. "Detroit: Become Human Review" (به انگلیسی). IGN. Retrieved June 16, 2018.
  10. "Detroit: Become Human for PlayStation 4" (به انگلیسی). Gamerankings.com. Retrieved September 1, 2018.
  11. "Detroit: Become Human for PlayStation 4 Reviews" (به انگلیسی). Metacritic. Archived from the original on 22 June 2018. Retrieved June 24, 2018.

پیوند به بیرون[ویرایش]