قپانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دستبند قپانی)

دستبند قپانی بستن نوعی شکنجه است که طی آن، یک دست شخص را از بالای شانه و دست دیگر او را از پشت به هم نزدیک می‌کنند و روی مچ دست‌ها یک دست‌بند فلزی می‌زنند و با کلید آن را قفل می‌کنند و گاهی شخص را با این وضع از سقف آویزان می‌کنند. درد این شکنجه بسیار زیاد است و به بدن آسیب می‌زند.[۱]

دستبند قپانی روشی برای شکنجه متهمین به جرایم امنیتی-جاسوسی جهت دریافت اطلاعات یا اعترافات است که مقاومت متهم را در بازه زمانی طولانی درهم شکسته و باعث درد شدید و غیرقابل تحمل در ناحیه کتف و بازوها می‌گردد.[۲][۳] در نوع دیگری از اینگونه شکنجه‌ها دستبند را از جلو به دستهای متهم به همراه پابند زده و او را برعکس آویزان می‌کنند که بسیار خطرناک و مهلک می‌باشد. متهمین به صورت برعکس از حلقه ای به سقف آویزان شده که باعث می‌شود تا جریان گردش خون وارونه شده و به سلولهای مغزی فشار گزافی وارد آمده پس از چند دقیقه متهم در صورت مقاومت به شوک فرورفته و بیهوش شود که احتمال مرگ وی فراهم می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. نورالدین کیانوری، ۱۶ بهمن ۱۳۶۸ (۱۰ بهمن ۱۳۹۰). «نامه سرگشاده نورالدین کیانوری به آیت‌الله خامنه‌ای (منبع: راه توده)». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۲۷.
  2. منبع: دوماهنامه اندیشه پویا (۲۹ مهر ۱۳۹۱). «عمویی از شکنجه‌های خود و دیگران می‌گوید/ درد تا ابد باقی می‌ماند». تاریخ ایرانی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۲۷.
  3. https://books.google.com.au/books?id=2Aby_p4qp7UC&pg=PT42&lpg=PT42&dq=دستبند+قپانی&source=bl&ots=UAFNS_V56O&sig=ACfU3U3ziwVQsfm-0EWCb_JIUQGEiNRhVA&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwi1yv_SyIfpAhVhIbcAHRIcBCgQ6AEwFXoECAkQAQ#v=onepage&q=دستبند%20قپانی&f=false