درگاه:انگلستان/فولکلور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فولکلور ۱

درگاه:انگلستان/فولکلور/۱

رابین هود (به انگلیسی: Robin Hood) یک شخصیت داستانی و کهن‌الگو در فرهنگ فولکلور انگلیس است. ریشهٔ داستان رابین‌هود به سده‌های میانه بازمی‌گردد.

در فرهنگ عمومی، رابین هود نماد حق‌طلبی، ستیز با ستم و بخشش دارایی‌های ستمکاران به مردم نیازمند و دردمند است. تا کنون فیلم‌های پویانمایی و کارتونی بسیاری از این داستان توسط ژاپنیها یا انگلیسی‌ها ساخته شده که در بعضی از آنها شخصیت‌های داستان به صورت حیوانات طراحی شده‌اند. مثلاً رابین هود به صورت یک گربه نمایش داده می‌شود. در بعضی نسخه‌های انیمیشنی هم، داستان تا حدودی تغییر داده شده‌است. بیشتر این انیمشین‌ها برای گروه سنی کودک می‌باشند و فیلم‌های سینمایی هم دربارهٔ این داستان عامیانه و اساطیری ساخته شده‌است.

ماجرای رابین هود، قصه دزدان معروف جنگل شروود در نزدیکی شهر ناتینگهام است. پس از اینکه شاه ریچارد شیردل، رهسپار جنگ می‌شود برادرش جان تخت شاهی را غصب می‌کند و مالیات‌های سنگینی را برای مردم مقرر می‌کند. ریچارد شیردل در این فاصله به اسارت پادشاه اتریش در می‌آید. رابین‌هود که یکی از تیراندازان زبردست است از دادن مالیات سر باز می‌زند و به جنگل شروود پناه می‌برد.


ادامه...

فولکلور ۲

درگاه:انگلستان/فولکلور/۲

تاریخ عمومی دزدان دریایی (انگلیسی: A General History of the Pyrates) یکی از بدنام‌ترین کتاب‌ها در تاریخ بریتانیا می‌باشد، این کتاب در باب شرح حال دزدان دریایی معاصر به سال ۱۷۲۴ نوشته شد.

کتاب شرح کاملی به پیدایش، نفوذ، محبوبیت و غارتگری دزدان دریایی دارد، تا سال‌های متمادی به عنوان کامل‌ترین منبع در این زمینه شناخته و استناد می‌شد، نویسندهٔ کتاب نام مستعار کاپیتان چارلز جانسون را برای نگارش کتاب انتخاب کرد، به رغم تمام تلاش مورخان جهت شناسایی نویسندهٔ این اثر، با این همه هنوز هم نویسندهٔ این کتاب ناشناس باقی مانده، تعدادی از محققان پیش بینی کرده‌اند که نویسندهٔ کتاب می‌تواند دانیل دفو یا ناشر او یا کسی که برای دفو کار می‌کرده به نام ناتانیل میست باشد.

این کتاب از ویژگی‌هایی برخوردار است که بعد از آن در ادبیات دزدان دریایی استفاده گردید، مانند دزدان دریایی با پاهای گم شده، یا بدون یک چشم، گنجینه‌های دفن شده، نقشه‌های گنج اسرار آمیز و اسامی پرچم دزدان، تعدادی از فصل‌های کتاب که مربوط به زندگی ریش سیاه و جک رکهم هستند به اعتقاد مورخان و محققین تا حدودی با افسانه پیوند خورده‌اند.


ادامه...

فولکلور ۳

درگاه:انگلستان/فولکلور/۳

آرتور پندراگون پادشاه افسانه‌ای و دادگستر که در دوره ناشناخته ای از سده های میانی (سده ششم تا شانزدهم) بر بریتانیا فرمانروایی می‌کرد. به گفته ای او کسی بود که از بریتانیای سده ششم در برابر یورش ساکسون‌ها پادبانی کرد. و پس از آن به نام نخستین پادشاه بریتانیا تاجگذاری کرد. آرتور پس از بر تخت نشستن شوالیه‌هایی را که پس از آن به نام دلاوران میزگرد شناخته شدند به دور خود گرد آورد و به کمک آنها کوشید آرامش و پناه را به کشور بازگرداند.

نام آوری او در میان مردم به سبب این تلاش است و ماترک آن داستان‌های مردمی است که در میان توده از دلیری ها، پهلوانی ها، و نیکی رفتار او به یادگار مانده است؛ آنگونه که گذشته نگاری، پهلوانسرایی و افسانه چنان با هم آمیخته که بازشناختن آنها از یکدیگر به سختی شدنی است

اکس کالیبور یا شمشیر در سنگ نام شمشیر افسانه‌ای شاه آرتور است. این شمشیر در پایه شمشیری از نفس اژدها بوده که مرلین آن را برای پیروزی در جنگ با ساکسون‌ها به پدر آرتور اثر پندراگون داده است و سپس آن را به بانوی دریاچه هدیه می‌کند، و پس از مرگ اثر شمشیر را باز پس می‌گیرد و آن را در سنگ فرو می کند تا تنها آرتور بتواند آن را بیرون کشد، مورگانا لیفی خواهر ناتنی آرتور و دشمن سوگند خورده وی و مرلین بود. او از آغاز خواهان تاج و تخت بود. می‌گویند او و سه خواهر جادوگرش توانایی پیشگویی آینده و پیام رسانی به پریان اوالون را داشته‌اند و جادوگری توانا مانند مرلین بوده است


ادامه...

فولکلور ۴

درگاه:انگلستان/فولکلور/۴

بــِیُوولف (Beowulf) نخستین حماسه شناخته شدهٔ اروپایی از نویسنده‌ای ناشناس است. تاریخ‌نگاران نگارش آن را میان ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلادی برآورد کرده‌اند. این رزمنامه که از سده نوزدهم به این سو به نام بیوولف نامور شده‌است به داستان نبردهای پهلوانی به نام بیوولف می‌پردازد که بر هیولایی به نام گرندل و پس از آن مادر گرندل پیروز می‌شود. این حماسه به زبان انگلیسی کهن نوشته شده و یکی از برجسته‌ترین نوشته‌های ادبی آنگلوساکسون شناخته می‌شود.

این نگاشته بن مایه (منبع) و الگوی بسیاری از حماسه‌های پس از خود شده‌است. نامورترین و امروزی‌ترین این نگاشته‌ها، کار سترگ پروفسور تالکین، «سه‌گانهٔ ارباب حلقه‌ها» است که به گفتهٔ خود او برداشت زیادی از بیوولف داشته‌است. در آن زمان تالکین بزرگ‌ترین بیوولفشناس و پژوهشگر در این باره به شمار می‌رفته‌است و بیشترین شمار جستارهای پژوهشی از آن وی بوده‌اند. همچنین بخشی در هابیت که بیل‌بو بگینز به کنام اسماگ می‌زند هم به روشنی همانندی زیادی به داستان شبیخون بیوولف به غار گرندل پیش از درگیر شدن با او دارد.

با اینکه این نگاشته به زبان انگلیسی کهن نوشته شده‌است، اما بیوولف پهلوانی اسکاندیناویایی‌تبار است. پیوستگی سه‌هزار بیت بیوولف نشان از آن دارد که همه نگاشته از آن یک نویسنده بوده‌است. امراله ابجدیان در کتاب تاریخ ادبیات انگلیس در مورد این حماسه می‌گوید: " اهمیت حماسهٔ بیوولف در این است که تمام رسوم دنیای عصر قهرمانی به وسیلهٔ شاعر منعکس می‌شود. بیانگر رسوم سنتی آن عصر است.


ادامه...

فولکلور ۵

فولکلور ۶

فولکلور ۷

فولکلور ۸

فولکلور ۹

فولکلور ۱۰

فولکلور ۱۱

فولکلور ۱۲

فولکلور ۱۳

فولکلور ۱۴

فولکلور ۱۵

فولکلور ۱۶

فولکلور ۱۷

فولکلور ۱۸

فولکلور ۱۹

فولکلور ۲۰

فولکلور ۲۱

فولکلور ۲۲

فولکلور ۲۳

فولکلور ۲۴

فولکلور ۲۵

فولکلور ۲۶

فولکلور ۲۷

فولکلور ۲۸

فولکلور ۲۹

فولکلور ۳۰

فولکلور ۳۱

فولکلور ۳۲

فولکلور ۳۳

فولکلور ۳۴

فولکلور ۳۵

فولکلور ۳۶

فولکلور ۳۷

فولکلور ۳۸

فولکلور ۳۹

فولکلور ۴۰

فولکلور ۴۱

فولکلور ۴۲

فولکلور ۴۳

فولکلور ۴۴

فولکلور ۴۵

فولکلور ۴۶

فولکلور ۴۷

فولکلور ۴۸

فولکلور ۴۹

فولکلور ۵۰

فولکلور ۵۱

فولکلور ۵۲

فولکلور ۵۳

فولکلور ۵۴

فولکلور ۵۵

فولکلور ۵۶

فولکلور ۵۷

فولکلور ۵۸

فولکلور ۵۹

فولکلور ۶۰

فولکلور ۶۱

فولکلور ۶۲

فولکلور ۶۳

فولکلور ۶۴

فولکلور ۶۵

فولکلور ۶۶

فولکلور ۶۷

فولکلور ۶۸

فولکلور ۶۹

فولکلور ۷۰

فولکلور ۷۱

فولکلور ۷۲

فولکلور ۷۳

فولکلور ۷۴

فولکلور ۷۵

فولکلور ۷۶

فولکلور ۷۷

فولکلور ۷۸

فولکلور ۷۹

فولکلور ۸۰

فولکلور ۸۱

فولکلور ۸۲

فولکلور ۸۳

فولکلور ۸۴

فولکلور ۸۵

فولکلور ۸۶

فولکلور ۸۷

فولکلور ۸۸

فولکلور ۸۹

فولکلور ۹۰

فولکلور ۹۱

فولکلور ۹۲

فولکلور ۹۳

فولکلور ۹۴

فولکلور ۹۵

فولکلور ۹۶

فولکلور ۹۷

فولکلور ۹۸

فولکلور ۹۹