دره جوز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دره جوز
[[پرونده:
نمایی زیبا از روستای دره جوز در شب
|center|200px|تصویر روستای دره جوز]]
تصویر روستای دره جوز
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکرمان
شهرستانرفسنجان
بخشبخش مرکزی
دهستاندره دران
نام محلیدره جوز
دره جوز بر ایران واقع شده‌است
دره جوز
۳۰°۲۲′شمالی ۵۶°۰۸′شرقی / ۳۰٫۳۶°شمالی ۵۶٫۱۴°شرقی / 30.36; 56.14
مردم
جمعیت۴۷۶ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیت۳
تراکم جمعیتافزایش میابد میابد
نفر بر کیلومتر مربع
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۹۹۹۷۵
ره‌آوردزردآلو ، گردو ، بیدمشک
پیش‌شمارهٔ تلفن0246

دره جوز، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رفسنجان در استان کرمان ایران است. این روستا در ۳۵ کیلومتر شمال شرقی رفسنجان قرار دارد.

مادر کوه یا به گفته ی محلی ها کوه سرخ که در این روستا قرار دارد یکی از مقاصد کوه نوردی شمرده میشود که بیش از ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد.[۱]

وجه تسمیه[ویرایش]

در مورد وجه تسمیه این روستا این‌گونه گفته شده که بیشتر زمین های زراعی این روستا زیر کشت گردو می باشند و از طرفی گردو به زبان عربی جوز معنا می‌شود و همچنین این روستا در دره ای که از سه طرف توسط کوه احاطه شده قرار دارد. بنابراین این روستا را دره جوز نام نهادند.

جاذبه های طبیعی[ویرایش]

مهم ترین جاذبه طبیعی این روستا مادر کوه یا به گفته محلی ها کوه سرخ است که بیش از 3000 متر ارتفاع دارد. (مقدار این ارتفاع در منابع مختلف ، متفاوت است.) دلیل نام گذاری این کوه رنگ سرخ آن بوده. این کوه در مجاورت چشمه آبسرودک این روستا قرار دارد.

در این روستا پنج غار وجود دارد که از جمله این غارها می‌توان به غار گیر کن ، غارتیغ کت پلنگ ، غار چاه آدوری و ... اشاره کرد.

در کوه های اطراف این روستا دو مکان با نام های اجاق دیو و سفه ی دیو وجود دارد که به باور مردم محلی محل زندگی دیوان بوده است.

این روستا دره ایی به نام درهٔ تنگل دارد. در این دره معدنی به نام کشا معدن وجود داشته‌ است. این معدن ، معدن طلا بوده است. در زمان محمدرضا پهلوی این معدن مورد بهره برداری قرار گرفته بود‌‌. در سال های اخیر نیز بهره برداری مجدد از این معدن شروع شد که با مخالفت مردم محلی و طبیعت دوستان مواجه شد.

صنایع دستی[ویرایش]

از صنایع دستی روستای دره جوز میتوان به سفتو بافی و قالی بافی اشاره کرد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان دره دران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۶ نفر (۱۳۳خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. «مادرکوه / کوه سرخ دره جوز». برگزیده ها. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۵.