حزب همبستگی سوسیالیستی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حزب همبستگی سوسیالیستی

Sosyalist Birlik Partisi
نام (انگلیسی)Socialist Unity Party
کوته‌نوشتس.ب.پ SBP
رهبرسعدون آرن
انحلال و برچینش[۱]
پیشینحزب کمونیست متحد ترکیه
پسینحزب سوسیالیست متحد
ستادانکارا، خیابان نجاتی‌بَی، شمارۀ ۴۰[۲]
مرام سیاسیسوسیالیسم
رنگ رسمی  سرخ

حزب همبستگی سوسیالیستی (به ترکی: Sosyalist Birlik Partisi, SBP) یک حزب سیاسی چپ‌گرا و سوسیالیست در ترکیه بود. حزب همبستگی سوسیالیستی در ۱۵ ژانویۀ ۱۹۹۱ تأسیس شد. این حزب به وسیلۀ سعدون آرن رهبری می‌شد که یک استاد دانشگاه در رشتۀ اقتصاد و سیاست بود.[۳] حزب همبستگی سوسیالیستی سازمان جانشین حزب کمونیست متحد ترکیه (ت.ب.ک.پ) بود که از فعالیت قانونی منع شده‌بود[۴]، اما به جز این حزب احزاب دیگری شامل حزب کارگران سوسیالیست ترکیه (TSİP)، گروهی جداشده از حزب سوسیالیست و شماری از روشنفکران سوسیالیست مستقل ترکیه نیز در تأسیس حزب همبستگی سوسیالیستی مشارکت داشتند. حزب همبستگی سوسیالیستی نخستین کنگرۀ حزبی خود را در روزهای ۲ و ۳ مه ۱۹۹۲ در آنکارا برگزار کرد.[۵]

حزب همبستگی در انتخابات محلی ۱۹۹۴ که تنها انتخاباتی بود که در آن شرکت کرد، ۰/۰۳ درصد از آرا را به خود اختصاص داد.


فعالیت حزب همبستگی سوسیالیستی در ۱۹ ژوئیۀ ۱۹۹۵[۱] با حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه با این اتهام که «قصد از هم گسیختن تمامیت تجزیه‌ناپذیر کشور و ملت» را دارد، غیرقانونی اعلام شد.[۶] [۷] تصمیم‌گیرندگان حزب اندکی قبل از اعلام رأی دادگاه تصمیم به انحلال حزب گرفتند.

پس از انحلال حزب، اکثریت کادرهای آن نخست در سال ۱۹۹۴ به حزب سوسیالیست متحد (ب.س.پ) و پس از آن در سال ۱۹۹۶ به حزب آزادی و همبستگی پیوستند.[۸]

عملکرد حزب در انتخابات[ویرایش]

انتخابات‌های محلی[ویرایش]

انتخابات شورای استانی شهرداری
آرا %
۱۹۹۴ ۸۰,۷۱۴ %۰.۲۹ ۰

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ بنیاد پژوهشی اجتماعی اقتصاد سیاسی: احزاب سیاسی تأسیس‌شده و منحل‌شده در دورۀ جمهوری (به ترکی)؛ بازدید در ۲ مرداد ۱۴۰۰.
  2. بهجت، اِوِلین و مادلین، زبیندن. ۱۹۹۲. منابع اطلاعات در اروپا: ۴۵ کشور از شرق تا غرب (به فرانسوی)، نسخۀ مرکز تمرین و پیشرفت روزنامه‌نگاران، ص ۳۳۹؛ بازدید در ۲ مرداد ۱۴۰۰.
  3. تاچائو، فرانک. ۱۹۹۴. احزاب سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا (به انگلیسی)، وست‌پورت، کُن: انتشارات گرین‌وود، ص ۶۰۰؛ بازدید در ۲ مرداد ۱۴۰۰.
  4. هندبوک سیاسی جهان: ۱۹۹۹: سازمان‌های حکومتی و میان‌حکومتی از تاریخ ۱ مارس ۱۹۹۹ یا بعد از آن (به همراه پیشرفت‌های سیاسی عمدۀ مورد اشاره از ۱ زوئن ۱۹۹۹) (به انگلیسی)، بینگ‌هامپتون، نیویورک: انتشارات سی‌اس‌اِی، ۱۹۹۹، ص ۹۹۰؛ بازدید در ۲ مرداد ۱۴۰۰.
  5. حزب همبستگی سوسیالیستی: گزارش کاری هیئت عمومی مدیران: کنگرۀ اول، ۲-۳ مه ۱۹۹۲ (به ترکی)، آنکارا، ۱۹۹۲؛ بازدید در ۲ مرداد ۱۴۰۰.
  6. دیده‌بان حقوق بشر: ترکیه: نقض آزادی بیان در ترکیه (به انگلیسی)، نیویورک: دیده‌بان حقوق بشر، ۱۹۹۹، ص ۱۰۱؛ بازدید در ۲ مرداد ۱۴۰۰.
  7. یلدیز، کریم و کارولین برو، سوزان. ۲۰۱۰. درگیری کردها: حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی و سازوکارهای پس از درگیری (به انگلیسی)، میلتون‌پارک،‌اَبینگدون، آکسِن، انگلستان: انتشارات روتلج، ص ۹ و ۲۷۴؛ بازدید در ۲ مرداد ۱۴۰۰.
  8. ینی آکیت: احزابی که به خاطر 'تجزیه‌طلبی' بسته شده‌اند (به ترکی)، نوشته‌شده در ۵ ژانویۀ ۲۰۱۶؛ آرشیوشده در ۸ ژانویۀ ۲۰۱۶؛ بازدید در ۲۴ ژوئیۀ ۲۰۲۱.