جواد آتش‌افروز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جواد آتش‌افروز
زمینه فعالیت رادیو و تلویزیون
تولد ۱۳۳۸
مشهد
ملیت ایرانی
پیشه گوینده
سال‌های فعالیت ۱۳۵۷ تاکنون

جواد آتش‌افروز (متولد ۱۳۳۸ در مشهدمجری، طراح و تهیه‌کننده برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.[۱][۲]

فعالیت[ویرایش]

شاخص‌ترین فعالیت وی، اجرا و طراحی برنامه صبحگاهی سلام صبح بخیر بوده که از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ از رادیو ایران پخش می‌شد و در آن سال‌ها مخاطبان زیادی داشت و شامل شیوه جدیدی از اجرا و ارائه برنامه‌های رادیویی را تا آنزمان می‌شد.

فضای فعالیت‌ها[ویرایش]

پس از پیروزی انقلاب در بهمن ماه سال ۱۳۵۷، بالطبع فضای رسانه ای ایران نیز نسبت به دوره حکومت پهلوی تغییر کرد. از جمله تغییرات آن سال‌ها، رفتن تعدادی از مجریان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران و استفاده از افراد جدید در سازمان نو به نام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که این افراد جدید، هم جوان بودند و از طرفی تجربه کمی در کار رسانه ای داشتند. با این وصف، افرادی مانند فریدون فرح اندوز، حمید عاملی، مولود عاطفی، مرتضی لطفی، گلی یحیوی، ژاله کاظمی، پرویز کاردان، دلارام کشمیری، احترام برومند، حبیب روشن زاده، نوذر آزادی، فیروزه امیر معز، روشنک و … جای خود را به چهره‌های بسیار جوان و جدیدی مانند جواد آتش‌افروز، محمود شهریاری، بهرام شفیع، مهران دوستی، فریورز کیان،[۳] گیتی خامنه، الهه رضایی، حسین پاکدل، رضا رهگذر و… دادند که نسبت به گروه نخست، از تجربه بسیار کمی برخوردار بودند.

با توضیحات فوق، جواد آتش‌افروز متعلق به نسل اول مجریان و برنامه‌سازان ایرانی پس از وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷ می‌باشد. مهم‌ترین اثر وی، طراحی و اجرای برنامه رادیویی سلام صبح بخیر در فاصله زمانی ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ از رادیو ایران بود. این برنامه رادیویی که در بحبوحه موشک‌باران و بمباران تهران و بسیاری از شهرهای ایران که ناشی از شدّت جنگ ایران و عراق(جنگ شهرها) بود، به صورت زنده پخش می‌شد و آتش‌افروز به عنوان مجری برنامه، با لحنی خاص و ریتمی تند، مردم را به زندگی و امید و آرامش دعوت می‌نمود که در نوع خود، برنامه جدید و خاصّی در فضای رسانه‌ای آن سال‌های ایران بود.[۴]

در دهه ۱۳۷۰ آتش‌افروز به اجراهای تلویزیونی نیز روی آورد که از آن جمله می‌توان به برنامه طنز و اجتماعی «بعد از خبر» (این برنامه را به همراه محمود شهریاری اجرا می‌نمود[۵]) و «مردم ایران سلام» اشاره کرد.

آتش‌افروز در سال‌های اخیر کم‌کار است و تنها برخی هفته‌ها اجرای برنامه بخش صبحگاهی شنبه‌های رادیو پیام را بر عهده دارد.

منابع[ویرایش]

  1. «جواد آتش‌افروز؛ رفیق رادیو». جام جم سیما. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۸.
  2. «محمود شهریاری و جواد آتش‌افروز؛ با دلیل معلوم یا نامعلوم». خبرگزاری برنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۸.
  3. «مراسم تشییع فریورز کیان». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۹ اوت ۲۰۱۸.
  4. «هنر هفتم - جواد آتش‌افروز». artcm.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۰۳.
  5. «خلاصه ای از برنامه طنز "بعد از خبر" سال ۱۳۷۱».[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]