جمهوری خلق اوکراین غربی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جمهوری خلق اوکراین غربی

Західноукраїнська Народна Республіка  (اوکراینی)
۱۹۱۸–۱۹۱۹
سرود: Ще не вмерла України
Shche ne vmerla Ukrainy
«سرود ملی اوکراین»
West Ukrainian People's Republic in 1918
West Ukrainian People's Republic in 1918
وضعیتPartially recognized state (1918–1919) [note ۱]
پایتختلویو; afterwards ترنوپیل، ایوانو-فرانکیفسک و Zalishchyky
زبان(های) رایجزبان اوکراینی، زبان لهستانی، زبان ییدیش
دین(ها)
58.9% Greek Catholic
۲۷٫۸٪ کلیسای لاتین
۴٪ یهودیان
1.3% other
حکومتجمهوری
قوه مقننهUkrainian National Council
تاریخ 
• بنیان‌گذاری
۱ نوامبر ۱۹۱۸
• Act Zluky
۲۲ ژانویه ۱۹۱۹
• Exile
۱۶ جولای ۱۹۱۹
• Government-in-exile dissolved
۱۵ مارس ۱۹۲۳
واحد پولکرون اتریش-مجارستان
پیشین
پسین
اتریش-مجارستان
پادشاهی گالیسیا و لودومریا
جمهوری خلق اوکراین
جمهوری دوم لهستان
نخستین جمهوری چکسلواکی
پادشاهی رومانی
امروز بخشی ازاوکراین، لهستان، اسلواکی، رومانی

جمهوری خلق اوکراین غربی یا جمهوری ملی اوکراین غربی همچنین WUNR یا WUPR , (اوکراینی: Західноукраїнська Народна Республіка، آوانگاری: Zakhidnoukrainska Narodna Respublika)که به دلیل از وجود خود به عنوان استان غربی جمهوری خلق اوکراین (اوکراینی: Західна область Української Народної Республіки، آوانگاری: Zakhidna oblast Ukrainskoi Narodnoi Respubliky اوکراینی: ЗО УНР، آوانگاری: ZO UNR) یک حکومت کوتاه مدت بود که از نوامبر ۱۹۱۸ تا ژوئیه ۱۹۱۹ بیشتر مناطق شرقی گالیسیا را تحت کنترل داشت. این شهر شامل شهرهای لویو، ترنوپیل، کولومیا، دروهوبیچ، بوریسلاف، ستانیزلاویو (اکنون ایوانو-فرانکیفسک) و کرانه راست پرزمیسی، و بخش‌هایی از بوکوفینا و روتنی کارپات بود. از نظر سیاسی، حزب ملی دموکراتیک اوکراین (پیشرو اتحاد ملی دموکراتیک اوکراین بین دو جنگ) بر مجلس قانونگذاری تسلط داشت که توسط درجات مختلفی از ایدئولوژی کاتولیک یونانی، لیبرال و سوسیالیستی هدایت می‌شد.[۱] احزاب دیگر نماینده شامل حزب رادیکال اوکراین و حزب سوسیال مسیحی بودند.

ZUNR در بحبوحه انحلال اتریش-مجارستان به عنوان یک دولت جدا شده ظهور کرد و در ژانویه ۱۹۱۹ به‌طور اسمی با جمهوری خلق اوکراین (UPR) به عنوان استان خودمختار غربی خود متحد شد. لهستان نیز مدعی این قلمرو شده بود و تا ژوئیه بیشتر آن را اشغال کرد و دولت اوکراین غربی را مجبور به تبعید کرد. هنگامی که UPR در اواخر همان سال تصمیم گرفت که این قلمرو را برای اتحاد با لهستان علیه روسیه شوروی مبادله کند، دولت غرب اوکراین غربی از UPR جدا شد. دولت تبعیدی به ادعای خود ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۲۳ منحل شد.

نشان ارتش ZUNR لاجوردی بود، شیر طلایی بیداد می‌کرد. رنگ‌های پرچم آبی و زرد بود و رنگ آبی بسیار روشن‌تر از پرچم مدرن اوکراین بود.

منابع[ویرایش]

  1. Armstrong, John (1963). Ukrainian Nationalism. New York: Columbia University Press. pp. 18–19.

پیوند به بیرون[ویرایش]


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «note» وجود دارد، اما برچسب <references group="note"/> متناظر پیدا نشد. ().