تپه تیغن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تپه تیغن
نامتپه تیغن
کشورایران
استاناستان ایلام
شهرستانشهرستان دره‌شهر
اطلاعات اثر
کاربریتپه
دیرینگیدوران‌های تاریخی پس از اسلام
دورهٔ ساخت اثردوران‌های تاریخی پس از اسلام
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۳۰۴۷
تاریخ ثبت ملی۱۷ بهمن ۱۳۷۹

تپه تیغن مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دره‌شهر، روستای جهاد آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

تیغن یا (تقی خان )از نزدیکان کریم خان زند (به احتمال قوی خواهرزاده) از ایل قیاسوند و حاکم تمام منطقه لرستان غربی بود .وعملا مرزدار نوار مرزی در زمان زندیه و تحرکات حکومت عثمانی را کنترل میکرد . بعد از سقوط زند به تحریک شاه قاجار و با خیانت نزدیکانش ، تیغن توسط اسماعیل خان فیلی به قتل رسید . تیغن را می توان آخرین حاکم مستقل از مردمان لک در لرستان دانست

[۱][۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

به علت مرمت و استفاده از این قلاع (قلعه)توسط تیغن خان، کلانتر شهر خرم آباد وبعدا والی لرستان و پشتکوه در دوره زندیه در حدود سالهای ۱۱۲۰لغایت ۱۱۵۰هجری شمسی این قلعه به قلاع تیخن تیغن یا تپه تیخن(تیغن) مشهور گردید .مشهور است تیغن شاه پس از نظرعلیخان والی و پیش از اسماعیل خان به عنوان والی لرستان وپشتکوه از این قلعه به عنوان یکی از قلعه های حکومتی استفاده نموده واز آن پس به قلاع تیخن(تیغن) و تپه تیخن(تیغن ) نام گرفت.

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «در هفته دوم بهمن چه آثار ملی در ایران ثبت شده است؟». جام‌جم. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۳۹۶.