تبلیغات سیاسی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این مقاله به بررسی رویکرد صداوسیما، در حوزه تبلیغات سیاسی می‌پردازد صدا و سیما در جمهوری اسلامی ایران مانند تمامی کشورهای دیگر به نفع خود و به ضرر دشمنانش کار می‌کند، سعی می‌کند از اخبارهای منفی کشورهای متجاوزگر صبحت کند و از آشوب‌های داخلی خود خبری نمی‌دهد و مثال های زیادی است اما اینها عادی هستند صدا سیما جمهوری اسلامی ایران تقریبا سریال‌ها را ۱۰ بار در چند سال نشان می‌دهد. سریال های مانند پایتخت، جومونگ، مختارنامه، یوسف پیامبر، از جمله این سریال‌ها هستند.

برنامه هویت[ویرایش]

این برنامه در سال ۱۳۷۵ عصرهای جمعه از شبکه یک سیما پخش و در آن بخش‌هایی از اعترافات تلویزیونی زندانیان سیاسی نشان داده می‌شد و نویسندگان سرشناسی چون عبدالحسین زرین‌کوب و هوشنگ گلشیری مورد حمله قرار می گرفتند. این اعترافات پس از ماه‌ها زندان انفرادی تهیه شده بود. حسین شریعتمداری، سعید امامی و امیر فرشاد ابراهیمی از تهیه‌کنندگان این برنامه ذکر شدند.

کارناوال عصر عاشورا[ویرایش]

انتخابات دوم خرداد مصادف با ماه محرم بود و به فاصلهٔ چند روز پس از عاشورا برگزار شد. در فاصله کوتاه بین روز عاشورا و انتخابات، فیلمی به طور گسترده پخش شد که در آن عده‌ای از جوانان را در حالی که تصاویری از خاتمی را در دست داشتند، در حال شادی و خوشحالی در عصر عاشورا نشان داده‌شدند. گفته‌شد که این کارناوال از سوی هواداران خاتمی ترتیب داده شده‌‌است. تحقیقات انجام شده پس از انتخابات مشخص‌ کرد که این برنامه محصول مشترک صدا و سیما و برخی مدیران اطلاعات بوده‌‌است.[۱] به گفته امیرفرشاد ابراهیمی (یکی از رهبران جدا شده از این سازمان) نیروهای انصار حزب الله نیز در ساخت این فیلم سهیم بوده‌اند.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منبع[ویرایش]

  1. مصاحبه با کردان، بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ اوت ۲۰۱۰، دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۹ بازیابی‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۹.
  2. مسعود صدر الاسلام، چهره پشت پرده کهريزک، افشای نقش يک فرمانده سابق ناجا در شکنجه بازداشت شدگان بازیابی‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۹.