تئاتر شهر مشهد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تئاتر شهر مشهد
مکانمشهد، بلوار فکوری، بوستان وفا
مالکاداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد
گونهداخل سالنی، روباز
گنجایشسالن اصلی: ۷۰۰ نفر
سالن فرعی ۱: ۱۶۰ نفر
سالن فرعی ۲: ۱۶۰ نفر
سالن فرعی ۳: ۱۶۰ نفر
سالن سینما: ۱۳۰ نفر
ساخت
ساخت۱۳۹۸

تئاتر شهر مشهد یک مجموعه نمایش تئاتر است که در شهر مشهد در ایران واقع شده‌است. این مجوعه در بوستان وفا در بلوار فکوری این شهر قرار دارد.[۱]

مجموعۀ تئاتر شهر مشهد دارای ۱۲ هزار مترمربع زیربنا و نیز ۱۰ هزار مترمربع پارکینگ است. سالن اصلی این مجموعه پنج هزار مترمربع زیربنا دارد و دارای ۷۰۰ صندلی است. علاوه بر این سه سالن فرعی با گنجایش هرکدام ۱۶۰ صندلی نیز در مجموعۀ تئاتر شهر مشهد وجود دارد که در مجموع پنج هزار مترمربع از این مجموعه را شامل می‌شوند. این مجموعه همچنین کتابخانه، موزه، گالری، سالن سینمای ۱۳۰ نفره و مکان فراغت را نیز در بر می‌گیرد.[۱]

ساخت مجموعه[ویرایش]

فاز مطالعۀ مجموعۀ تئاتر شهر مشهد همزمان با آغاز فعالیت پنجمین دورۀ شورای اسلامی شهر مشهد و تخصیص اعتبار برای ساخت این پروژه در بودجۀ سال ۱۳۹۷ شهرداری مشهد آغاز شد. عملیات ساخت این مجموعه در روز پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ طی مراسمی با حضور سید عباس صالحی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود اهل مشهد بود، علیرضا رزم‌حسینی استاندار وقت خراسان رضوی و نیز اعضای شورای اسلامی شهر مشهد آغاز شد. طبق وعدۀ اولیه قرار بود فاز نخست این مجموعه ظرف ۱۷ ماه به بهره‌برداری برسد،[۱] [۲] [۳] اما این امر متحقق نشد.

در ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد دلیل تأخیر در عملیات اجرایی پروژۀ تئاتر شهر مشهد را اختلاف برسر تملک زمین با آستان قدس رضوی عنوان کرد و زمان افتتاح فاز اول آن را ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ اعلام نمود.[۴] وی همچنین در ۱۰ آذر ۱۳۹۹ نیز ضمن اعلام پیشرفت ۱۵ درصدی پروژه از افتتاح فاز نخست آن در تابستان ۱۴۰۰ خبر داد.[۵] در ۷ فروردین ۱۴۰۰ محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد وعده داد که فاز نخست پردیس تئاتر مشهد شامل بلک باکس و فضای‌های عمومی در تیر ماه افتتاح شود.[۶] با این وجود در ۲۶ تیر ۱۴۰۰ محمدرضا کلائی شهردار مشهد که قبلاً و در ۳ آبان ۱۳۹۹ وعده داده بود فاز اول تئاتر مشهد در بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسد،[۷] بابت تأخیر در اجرای پروژۀ تئاتر شهر و به سرانجام نرسیدن آن در دورۀ مدیریت شهری خود از مردم مشهد عذرخواهی کرد.[۸] در ۱۸ دی ۱۴۰۰ اعلام شد که کار ساخت آن ۴۱ درصد پیشرفت داشته و افتتاح آن تا پایان سال ۱۴۰۱ به طول خواهد انجامید.[۹] در ۴ آبان ۱۴۰۰ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد تأخیر در افتتاح تئاتر شهر مشهد را ناشی از مشکلات مالی و اولویت‌بندی در اختصاص بودجه به پروژه‌های عمرانی دانست که سبب شده تا این پروژه در اولویت قرار نگیرد.[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا): صالحی کلنگ پردیس تئاتر شهر مشهد را بر زمین زد، نوشته‌شده در ۷ آذر ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۵ خرداد ۱۴۰۲.
  2. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا): مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث پردیس تئاتر شهر‎‎ مشهد (گزارش تصویری)، نوشته‌شده در ۷ آذر ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۵ خرداد ۱۴۰۲.
  3. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کلنگ مجتمع پردیس تئاتر مشهد به زمین خورد، نوشته‌شده در ۷ آذر ۱۳۹۸؛ بازدید در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲.
  4. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بهره‌برداری از فاز اول پردیس تئاتر شهر مشهد در تیر ماه ۱۴۰۰، نوشته‌شده در ۳۱ خرداد ۱۳۹۹؛ بازدید در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲.
  5. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پردیس تئاتر شهر مشهد در تابستان ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید، نوشته‌شده در ۱۰ آذر ۱۳۹۹؛ بازدید در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲.
  6. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): افتتاح فاز نخست پردیس تئاتر مشهد در تیر ماه، نوشته‌شده در ۷ فروردین ۱۴۰۰؛ بازدید در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲.
  7. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): امیدواریم فاز اول تئاتر مشهد در بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسد، نوشته‌شده در ۳ آبان ۱۳۹۹؛ بازدید در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲.
  8. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روایت شهردار از پروژه پردیس تئاتر مشهد، نوشته‌شده در ۲۶ تیر ۱۴۰۰؛ بازدید در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲.
  9. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اعلام زمانی جدید برای افتتاح پردیس تئاتر مشهد، نوشته‌شده در ۱۸ دی ۱۴۰۰؛ بازدید در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲.
  10. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پردیس تئاتر شهر مشهد تغییر کاربری نمی‌دهد/المان‌های نوروزی دائمی خواهد بود، نوشته‌شده در ۴ آبان ۱۴۰۰؛ بازدید در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲.