بیروبیجان

مختصات: ۴۸°۴۷′۰۰″شمالی ۱۳۲°۵۶′۰۰″شرقی / ۴۸٫۷۸۳۳°شمالی ۱۳۲٫۹۳۳۳°شرقی / 48.7833; 132.9333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیروبیجان

Биробиджан
نشان
نشان
نشان
ناحیه فدرالی خاور دور
مساحت ۱۶۹ کیلومتر مربع
جمعیت ۷۵۴۴۰ نفر (سال: ۲۰۱۰)
تراکم جمعیت ۴۴۶ نفر در کیلومتر مربع
منطقه زمانی یوتی‌سی+۱۰ (تابستان: یوتی‌سی+۱۱)
کد تلفن ‎(+۷)۴۲۶۲۲
کد پستی ۶۷۹۰۰۲–۶۷۹۰۱۷
کد پلاک وسایل نقلیه ۷۹
موقعیت جغرافیایی
مختصات: ۴۸°۴۷′۰۰″شمالی ۱۳۲°۵۶′۰۰″شرقی / ۴۸٫۷۸۳۳°شمالی ۱۳۲٫۹۳۳۳°شرقی / 48.7833; 132.9333
بیروبیجان در روسیه واقع شده
بیروبیجان

بیروبیجان (به روسی: Биробиджа́н، به ییدی: ביראָבידזשאַנ) یکی از شهرهای روسیه در خاور دور است. این شهر مرکز استان خودمختار یهودی است.

شهر بیروبیجان در مسیر راه‌آهن سراسری سیبری و در نزدیکی مرز چین واقع شده‌است. این شهر در سال ۱۹۲۸ به عنوان سکونتگاه شهرگونه به‌رسمیت شناخته شد و در سال ۱۹۳۷ به آن عنوان شهر اعطا شد.

جمعیت بیروبیجان در سال ۲۰۰۴ میلادی ۷۴٫۶۰۰ نفر بود که در حدود ۵ درصد از آنان از یهودیان بودند. جمعیت این شهر در سال ۱۹۸۹ برابر با ۸۳٬۶۶۷ نفر بود که این نشان‌دهنده کاهش تدریجی شمار ساکنان این شهر است. در این شهر دو کنیسه وجود دارد.

پیشینه[ویرایش]

پیش از تشکیل شهر بیروبیجان این محل روستایی به نام تیچونکایا-استانتسیا (ایستگاه تیچونکایا) بود که نام خود را از ایستگاه قطار تیچونکایا گرفته‌بود. پس از تبدیل شدن این روستا به شهر در سال ۱۹۳۷، شهر بیروبیجان به عنوان مرکز استان تازه‌ای به نام منطقه خودمختار یهودی که از ساخته‌های استالین بود برگزیده شد.

استالین به همراه دسته‌ای از یهودی‌تباران کمونیست اندیشهٔ ایجاد یک منطقه یهودی در روسیه را به عنوان رقیبی برای نظریه صهیونیسم پدیدآوردند و پروژه بیروبیجان نیز بخشی از این برنامه بود.

اما شمار کمی از یهودیان به این برنامه علاقه نشان دادند و در سال ۱۹۳۹ تنها ۱۸ هزار نفر از ۱۰۸٫۰۰۰ نفر جمعیت منطقه دین یهودی داشتند. پس از فروپاشی شوروی و مهاجرت گسترده به اسرائیل، درصد جمعیت یهودی کاهش یافته و به ۵ درصد رسیده‌است.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • تاریخچه بیروبیجان، بازدید: ژوئیه ۲۰۱۰. (انگلیسی)
  • Charter of the Municipal Formation of the Town of Birobidzhan, adopted on July 24, 1997, with subsequent amendments