بلال: نژاد جدید قهرمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بلال: نژاد جدید قهرمان
کارگردانمنیب محمدی
تهیه‌کنندهایمن جمال
عریف جیلانی
فیلمنامه‌نویسالکس کرونمر
Michael Wolfe
خرم علوی
یاسین کمل
داستانAyman Jamal
بازیگرانآدواله آکینویه آگباجه
ایان مک‌شین
چین آن مک‌کلین
جیکوب لاتیمور
توماس ایان نیکلاس
فرد تاتاسیور
مایکل گروس
موسیقیآتلی اورواشون
تدوین‌گرPatricia Heneine
شرکت
تولید
Barajoun Entertainment
توزیع‌کنندهVertical Entertainment[۱]
تاریخ‌های انتشار
  • ۹ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۰۱۵-12-۰۹) (جشنواره فیلم دبی)
  • ۸ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-09-۰۸) (دبی)[۱]
  • ۲ فوریه ۲۰۱۸ (۲۰۱۸-0۲-۰۲) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۰۹ دقیقه
کشورامارات متحده عربی[۱]
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۳۰ میلیون دلار[۲]

بلال: نژاد جدید قهرمان (به انگلیسی: Bilal: A New Breed of Hero) یک فیلم پویانمایی رایانه‌ای سه‌بعدی ماجراجویی اکشن امارات متحده عربی محصول سال ۲۰۱۵ است. این فیلم به کارگردانی مشترک خرم اچ علوی و ایمن جمال می‌باشد.

داستان[ویرایش]

داستان فیلم روایتگر زندگی بلال حبشی است و به زندگی این شخص می‌پردازد.

بازیگران[ویرایش]

نقد[ویرایش]

معاون حوزه هنری قم: در انیمیشن بلال تحریف‌های تاریخی صورت گرفته‌است[۳]

انیمیشن «بلال» محصول سال ۲۰۱۵ میلادی که درباره شخصیت بلال حبشی است با حضور علاقمندان و کارشناسان در سالن سوره حوزه هنری قم نقد و بررسی شد.

  • سومین سخنران این نشست دکتر محمد بابایی معاون فرهنگی حوزه هنری قم و مدرس دانشگاه بود. وی ضمن معرفی شخصیت‌های مطرح شده در فیلم، به بررسی تاریخی و تشریح شخصیت بلال حبشی -موذن صدر اسلام-  پرداخت

بابایی با بیان این نکته که تحریف‌های تاریخی در داستان این انیمیشن صورت گرفته، گفت: «در سال‌های اخیر شاهد هستیم کشورهایی که فاقد تاریخ و تمدن روشن و قوی هستند، به مدد فیلم و سریال، در صدد ساختن تمدن و پیشینه فرهنگی برای خود هستند. با این روش، امکان تحریف تاریخ، تاریخ‌سازی دروغین، خلق شخصیت‌های غیرواقعی و تشکیک در شخصیت‌های حقیقی برای نظام‌های سرمایه‌داری که امکانات و پول فراوان در اختیار دارند، فراهم شده‌است.»

او در ادامه به ماجرای آزادی بلال توسط پیامبر اسلام (ص) در این انیمیشن اشاره کرد و گفت: « سازندگان اثر با تحریف تاریخی، ابوبکر را منجی بلال از دست امیه بن خلف معرفی می‌کنند. در حالی که در زمان بعثت حضرت رسول (ص)، حضرت خدیجه (س) اموال و سرمایه تجاری خود را برای نشر و گسترش پیام اسلام، در اختیار پیامبر قرار داده بود و طبق اسناد تاریخی، بلال توسط پیامبر اسلام، از شکنجه‌های امیه آزاد می‌شود.»

او عدم حضور پیامبر در این انیمیشن را از دیگر نقاط ضعف این انیمیشن دانست و گفت: «متاسفانه در این اثر شخصیت ابوبکر جایگزین شخصیت حضرت رسول (ص) شده‌ است. ضعف دیگر در معرفی شخصیت بلال در سنین بزرگسالی و به هنگام فتح مکه است که پیامبر او را به عنوان موذن برگزید و بر بام کعبه اذان گفت. اما اذان از انیمیشن حذف شده و جای آن را موسیقی گرفته‌است. این حذف و جایگزینی به دلیل تسلط نگاه غربگرایانه در معرفی و نشر معارف اسلامی است که از هرگونه تبلیغ دین و نشانه‌های مذهبی خودداری می‌شود.»[۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "Bilal: A New Breed of Hero (2015) – Box office / business". Box Office Mojo. Retrieved 27 March 2018.
  2. "Press Kit". Bilal Movie. Barajoun Entertainment. Archived from the original on April 27, 2016. Retrieved 25 May 2016.
  3. حاتمی. «انیمیشن بلال در قم نقد و بررسی شد/ معاون حوزه هنری قم: در انیمیشن بلال تحریف‌های تاریخی صورت گرفته‌است | خبرگزاری بین المللی شفقنا». fa.shafaqna.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۰۹.
  4. حاتمی. «انیمیشن بلال در قم نقد و بررسی شد/ معاون حوزه هنری قم: در انیمیشن بلال تحریف‌های تاریخی صورت گرفته‌است | خبرگزاری بین المللی شفقنا». fa.shafaqna.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۰۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]