بزرگراه شهید آوینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بزرگراه شهید آوینی
اطلاعات مسیر
طول۶ کیلومتر (۳٫۷ مایل)
تقاطع‌های بزرگ
انتهای شرقی بزرگراه ورامین تهران
خیابان سلمان فارسی
خیابان قم
انتهای غربی بزرگراه شهید رجایی
terminus_a= بزرگراه هاشمی
موقعیت
شهرهای بزرگتهران
سامانه بزرگراهی
بزرگ‌راه‌های ایران
آزادراه‌ها

بزرگراه شهید آوینی یکی از بزرگراه‌های شرقی-غربی جنوب تهران است که از شرق انتهای جنوبی بزرگراه امام علی را به سمت غرب به بزرگراه هاشمی متصل می‌کند. این بزرگراه با بزرگراه شهید رجایی تقاطع دارد.

این بزرگراه در منطقه ۲۰ تهران قرار دارد و از محله‌های علایین، شهید بهشتی، ولی آباد و ظهیرآباد می‌گذرد. بزرگراه شهید آوینی به معابر اصلی مانند بزرگراه شهید کریمی، بزرگراه تهران - ورامین، بزرگراه شهید رجایی، سلمان فارسی غربی، کمیل، نورالهی، کریمی شیرازی، میثم شمالی، جاده دولت‌آباد متصل گردیده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

پروژه بزرگراه شهید آوینی که نام سابق آن «کمربندی شهرری» بود برای نخستین بار در ۱۵ تیرماه سال ۱۳۷۱ مورد مطالعه قرار گرفت. شهرداری تهران یک سال قبل تر از آن یعنی در سال ۱۳۷۰ شروع مطالعات نخستین برای ساخت این بزرگراه را به یکی از شرکت‌های مشاوره داخلی اعلام کرد و بر این پایه قرار بود مهندسان مشاور، طرح بزرگراهی را آماده کنند که خودروها با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت بتوانند در آن عبور کنند و البته این کمربندی محدوده شهرری را شامل شود.

هنر[ویرایش]

این بزرگراه دارای یک پل به نام سید مرتضی آوینی است که جانب شرق و غرب بدنه آن در سال ۱۳۹۱ با نقوش مذهبی و تاریخی در دو فاز اجرایی کاشی کاری شد.

منابع[ویرایش]