بزرگراه شهید باکری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بزرگراه شهید باکری
اطلاعات مسیر
طول۶٫۳ کیلومتر (۳٫۹ مایل)
تقاطع‌های بزرگ
انتهای شمالیشهران شمالی
بلوار سیمون بولیوار
انتهای جنوبی بزرگراه شهید حجازی
موقعیت
شهرهای بزرگتهران
سامانه بزرگراهی
بزرگ‌راه‌های ایران
آزادراه‌ها

بزرگراه شهید باکری با نام پیشین بزرگراه آسیا[۱][۲] (بلوار آسیای سابق) بزرگراهی شمالی-جنوبی است در غرب تهران که از شهران شمالی و بلوار سیمون بولیوار شروع شده و پس از گذر از بزرگراه هاشمی رفسنجانی، بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید حکیم به اتوبان تهران - کرج ختم می‌شود.[۳] [۴]

بزرگراه باکری را باید یکی از غیراصولی‌ترین بزرگراه‌های شهر دانست. بزرگراهی که از حیث سلسله‌مراتب شبکه‌ای بزرگراهی در درجهٔ بزرگراه‌های درون‌شهری قرار می‌گیرد و سال‌هاست مردم تهران از پیامدهای نامطلوب آن رنج می‌برند.[۵] بزرگراه باکری به طول ۷ کیلومتر از حصارک پونک آغاز و به آزادراه تهران‌ - کرج، دقیقاً جنب پارک ارم ختم می‌شود. بزرگراه باکری را می‌توان تکمیل‌کنندۀ شبکهٔ بزرگراهی غرب تهران دانست که شهر را تکه پاره کرده‌اند و در حقیقت نقش توزیع ترافیک ورودی پایتخت به شبکهٔ بزرگراهی موجود و جمع‌آوری ترافیک خروجی و انتقال به آزادراه تهران-کرج را ایفا می‌کند. وجود هشت تقاطع غیرهم‌سطح با بزرگراه‌ها و معابر شریانی منطقه و امتداد این پروژه از شمالی‌ترین بخش منطقه به جنوب آن، نقش مهمی در توزیع بار ترافیکی و به دنبال آن نابودی سرزندگی محلات شهری، تشویق مردم به استفاده بیشتر از خودروهای شخصی و نابودی مشاغل محلی در منطقه را در پی خواهد داشت. هم‌چنین بزرگراه باکری امکان ارتباط مستقیم آزادراه تهران - کرج را با بزرگراه‌های حکیم، همت، هاشمی رفسنجانی و معابر شریانی درجهٔ دو در بلوار فردوس، کاشانی و خیابان لاله فراهم می‌کند.

تقاطع‌ها[ویرایش]

از شمال به جنوب
شهران شمالی
بلوار سیمون بولیوار
بزرگراه آبشناسان
بزرگراه شهید همت
بلوار لاله
ایستگاه متروی شهر زیبا
بلوار آیت‌الله کاشانی
بزرگراه علامه جعفری
بلوار ناصر حجازی
بلوار پرویز ابوطالب
بزرگراه شهید حجازی
از جنوب به شمال

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «اولین خیابان دوطبقه در تهران احداث می‌شود». روزنامه دنیای اقتصاد. ۱۰ خرداد ۱۳۸۶. دریافت‌شده در ۱۶ دی ۱۳۹۶.
  2. «قاليباف در خصوص تخريب پل افتتاح نشده بزرگراه آسيا توضيح داد». خبرگزاری فارس. ۱۲ آبان ۱۳۸۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۶ دی ۱۳۹۶.
  3. ایرنا[پیوند مرده]
  4. خبرگزاری مهر[پیوند مرده]
  5. https://www.cnu.org/highways-boulevards/freeways-without-futures/2021