بازار شناور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بازار شناور دامنون سادواک در راچابوری تایلند

بازار شناور بازاری است که در آن فروش محصولات بر روی قایق انجام می‌شود. این گونه بازار از زمان‌ها و مکان‌هایی سرچشمه گرفته‌است که حمل‌ونقل دریایی نقش مهمی در زندگی روزمره می‌داشته‌است. اکنون بیشتر بازارهای شناور جنبهٔ گردشگری دارند و در کشورهای تایلند، اندونزی، ویتنام، سری‌لانکا، بنگلادش و هند مشاهده می‌شوند.

محصولات قابل عرضه[ویرایش]

بازار شناور در بانجارماسین اندونزی

میوه و تره‌بار[ویرایش]

معمولاً میوه و تره‌بار عرضه شده در بازار شناور، از مزارع و باغ‌های نزدیک آورده می‌شوند. میوه‌ها و سبزیجات استوایی مانند موز، ژاک‌فروت، مژکی، انبه، آناناس، میوه اژدها، میوه ستاره‌سان و نارگیل تازه از جمله محصولات عرضه شده در بازار شناور هستند.

اغذیه[ویرایش]

دستفروشان غذاهای محلی را روی اجاق‌های شناوری که در قایق‌هایشان قرار دارد، می‌پزند. غذاهای گوناگونی از گوشت سنتی تایلندی تا غذاهای گیاهی مانند سالاد پاپایا عرضه می‌شوند. نودل قایقی و دسرهای سنتی تایلندی نیز برای خوردن در دسترس هستند.

مصنوعات[ویرایش]

صدها گونه محصول محلی برای فروش در بازار شناور ارائه می‌شوند. در چنین بازاری چانه‌زدن رایج است. محصولاتی مانند لباس، کلاه مکزیکی، شمع، صنایع دستی، نقاشی و ابریشم تایلندی در این بازار عرضه می‌شوند.

مزیت‌ها[ویرایش]

اجتماعی[ویرایش]

بازارهای شناور نقش مهمی در صنعت گردشگری دارند. این بازارها به تبلیغ و حفظ ویژگی‌های فرهنگی کمک می‌کنند. افزون بر این، توسعه خدمات زیرساختی و عمومی مانند تأمین آب و برق به دلیل حضور روزافزون گردشگران باعث بهبود و آسایش بیشتر زندگی مردم محلی می‌شود.

اقتصادی[ویرایش]

بازارهای محلی از طریق ایجاد شغل (مانند خدمه هتل و راهنمای گردشگری) به ارتقای استانداردهای زندگی کمک می‌کنند و باعث افزایش درآمد و افزایش فرصت‌های شغلی برای بومیان می‌شوند.[۱] همچنین مردم محلی می‌توانند از منابع گسترده موجود در جوامع برای ساخت سوغات یا فروش غذا استفاده کنند.

منابع[ویرایش]