ادوبی ایلاستریتور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایلوستریتور)
ادوبی ایلاستریتور
Illustrator of original drawing - Steven Searcy ∆ copyrighted 2019 library of congress
توسعه‌دهنده(ها)ادوبی
انتشار ابتدایی۱۹ مارس ۱۹۸۷؛ ۳۷ سال پیش (۱۹۸۷-19}})
انتشار پایدار
۲۰۲۴ (۲۸.۴.۱)
۱ آوریل ۲۰۲۴؛ ۲۲ روز پیش (۲۰۲۴-۰۱}})
نوشته‌شده باC++, ActionScript
سیستم‌عاملویندوز ۱۰ V20H2 یا V21H1، ویندوز ۱۱ و ویندوز سرور V1607 (2016) یا V1809 (2019) ، مک‌اواس کاتالینا ۱۰/۱۵ و بالاتر
گونهویرایشگر گرافیک برداری
پروانهمالکیتی
وبگاه

ادوبی ایلاستریتور (به انگلیسی: Adobe Illustrator) یک نرم‌افزار ویرایشگر گرافیک برداری برای خلق و ویرایش تصاویر در حوزهٔ گرافیک برداری است که توسط شرکت ادوبی توسعه یافته و به بازار عرضه شده است. توسعهٔ این برنامه که در ابتدا برای اپل مکینتاش طراحی شده بود در سال ۱۳۶۴ آغاز شد. همراه با معرفی سرویس ابری ادوبی کریتیو کلاود و تغییر سرویس‌های ادوبی به اشتراک ماهانه یا سالانه که از طریق اینترنت ارائه می‌شود، ایلاستریتور سی‌سی منتشر شد. آخرین نسخهٔ این نرم‌افزار، ایلاستریتور ۲۰۲۴، مهر ۱۴۰۲ منتشر شد که بیست و هشتمین نسل این محصول محسوب می‌شود. ادوبی ایلاستریتور به عنوان بهترین برنامهٔ ویرایش گرافیک برداری در سال ۱۴۰۰ توسط پی‌سی مگزین مورد بررسی قرار گرفت.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

نسخه‌های ۱ - ۱.۶ (ایلوستریتور ۸۸)[ویرایش]

توسعه ادوبی ایلوستریتور در محیط اپل مکینتاش به عنوان نسخه تجاری‌سازی شده از نرم‌افزاری درون سازمانی، که ادوبی برای توسعه قلم و کار برروی فایل‌های قالب پست‌اسکریپت استفاده می‌‌کرد، در سال ۱۳۶۴[۲] (عرضه در ۲۸ اسفند ۱۳۶۵) آغاز شد. ادوبی ایلوستریتور نرم‌افزار مکمل ادوبی فتوشاپ محسوب می‌شود. به این صورت که فتوشاپ نرم‌افزاری است در حوزه تصویرسازی دیجیتال به روش گرافیک شطرنجی (Raster) برای ویرایش عکس‌های دیجیتال و سبک‌های واقع‌گرایانه و ایلوستریتور به‌عنوان نرم‌افزاری در حوزه تصویرسازی به روش گرافیک برداری (Vector) برای صفحه‌آرایی، حروف‌چینی، تایپوگرافی و گرافیک حوزه طراحی نشانه. در تبلیغات اولیه مجلات (که در مجلات تجاری طراحی گرافیک مانند Communication Arts به چشم می‌خورد) به این محصول به عنوان "ادوبی ایلوستریتور" اشاره می‌شد. ایلوستریتور ۸۸، نام محصول برای نسخه ۱.۷،[۳] در سال ۱۳۶۷ منتشر شد و ابزارها و ویژگی‌های جدید زیادی را معرفی کرد.[۴]

مجله بایت در سال ۱۳۶۸ از ایلوستریتور ۸۸ به عنوان یکی از برندگان "متمایز" جوایز بایت نام برد و اعلام کرد که ادوبی با این نرم‌افزار از رقیب سابق خود یعنی شرکت آلدوس که تا آن زمان با نرم‌افزار فری‌هند در این حوزه مسلط بود، پیشی گرفته است.[۵]

نسخه‌های اولیه این نرم‌افزار از کار در حالت پیش‌نمایش پشتیبانی نمی‌کردند و کاربران برای داشتن پیش‌نمایش زنده از کار خود باید دو پنجره روی دسک‌تاپ خود باز می‌کردند. یکی از آنها کار در حال انجام را نشان می‌داد و پنجره دیگر پیش‌نمایشی از کار در حال انجام دیده می‌شد.

نسخه‌های ۲-۶[ویرایش]

اگرچه در طول دهه اول ادوبی ایلوستریتور عمدتاً برای مکینتاش توسعه داده شد، اما به طور پراکنده از سایر سیستم عامل‌ها نیز پشتیبانی کرد. تا نزدیک به ده سال از زمستان ۱۳۶۸، ادوبی نسخه‌هایی از ایلوستریتور را برای پلتفرم‌های نکست، یولتریکس دیجیتال ایکویپ‌منت کورپوریشن، آیریکس سیلیکون گرافیکس و سولاریس سان منتشر کرد، اما به دلیل استقبال ضعیف در بازار، تولید آنها متوقف شد. اولین نسخه ایلوستریتور برای ویندوز، نسخه ۲.۰، در زمستان ۱۳۶۷ منتشر شد که با شکست مواجه شد. نسخه بعدی ویندوز، نسخه ۴.۰، به دلیل شباهت بیش از حد به ایلوستریتور ۱.۱ و کاستی‌های امکانات برنامه در مقایسه با کورل‌دراو، محبوب‌ترین نرم‌افزار تصویرسازی ویندوز، به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت. (توجه داشته باشید که هیچ نسخه ۲.۰ یا ۴.۰ برای مکینتاش ارائه نشد - اگرچه نسخه دوم برای مک، ایلوستریتور ۸۸ نام داشت یعنی سال انتشار برنامه. و نسخه ۶ هم برای ویندوز ارائه نشد.) با این حال، نسخه ۴ ویندوز، اولین نسخه ایلوستریتور بود که از ویرایش در حالت پیش‌نمایش پشتیبانی می‌کرد، این امکان تا نسخه ۵.۰ در سال ۱۳۷۲ در نسخه مکینتاش ظاهر نشد. نسخه ۶.۰ آخرین نسخه‌ای بود که فقط برای مکینتاش توسعه پیدا کرد. رابط کاربری در نسخه‌های بعدی به شدت تغییر کرد تا سازگاری بین سیستم عامل‌های مگ و ویندوز ایجاد کند. این تغییرات تا نسخه سی‌اس۶ ادامه پیدا کرد، زمانی که چند گام‌ کوچک برای بازگرداندن برنامه به یک رابط کاربری مک‌-مانند برداشته شد.

نسخه‌‌های ۱۰–۷[ویرایش]

با معرفی ایلوستریتور ۷ در سال ۱۳۷۵، ادوبی تغییرات مهمی در رابط کاربری با توجه به امکان ویرایش Path (و همچنین برای همگرایی با رابط کاربری ادوبی فتوشاپ) ایجاد کرد و به همین دلیل بسیاری از کاربران ترجیح دادند که به این نسخه ارتقاء ندهند. ایلوستریتور در این نسخه پشتیبانی از TrueType را آغاز کرد و عملاً به "جنگ فونت‌ها" بین PostScript Type 1 و TrueType پایان داد. مانند فتوشاپ، ایلوستریتور نیز شروع به پشتیبانی از پلاگین‌ها کرد و توانایی های خود را تا حد زیاد و به سرعت گسترش داد.

با یکسان‌سازی رابط کاربری بین نسخه‌های مکینتاش و ویندوز که با نسخه ۷.۰ آغاز شد، طراحان بیشتری به استانداردسازی این ابزار رو آوردند.

ادوبی در سال ۱۳۷۳ آلدوس را برای تصاحب پیج میکر خریداری کرد.[۶] به عنوان بخشی از این معامله، کمیسیون فدرال تجارت در ۲۶ مهر ۱۳۷۳ را از ادوبی سیستمز صادر کرد و دستور واگذاری فری‌هند را داد تا ایراد تجاری "کاهش رقابت ناشی از خرید" را برطرف کند.[۷] در نتیجه، شرکت ماکرومدیا در سال ۱۳۷۴ فری‌هند را از توسعه‌دهنده اصلی خود یعنی آلتسیس خریداری کرد و تا سال ۱۳۸۳ به توسعه آن ادامه داد.[۸]

تفاوت در نقاط قوت بین فتوشاپ و ایلوستریتور با ظهور اینترنت آشکار شد، ایلوستریتور برای پشتیبانی از انتشار وب، پیش‌نمایش رستر، پی‌دی‌اف و اس‌وی‌جی (گرافیک برداری مقیاس‌پذیر) را بهبود داد. ادوبی اولین توسعه‌دهنده اس‌وی‌جی برای وب بود و ایلوستریتور امکان ذخیره فایل‌های اس‌وی‌جی را از طریق افزونه SVG File Format در اختیار گذاشت.[۹] استفاده از نمایشگر اس‌وی‌جی ادوبی (ASV) که در سال ۱۳۷۹ معرفی شد، به کاربران اجازه می‌داد تا تصاویر اس‌وی‌جی را در اکثر مرورگرهای اصلی مشاهده کنند تا اینکه در سال ۱۳۸۸ توسعه آن متوقف شد.[۱۰] پشتیبانی بومی از اس‌وی‌جی در مرورگرهای اصلی تا ارائه اینترنت اکسپلورر ۹ در سال ۱۳۹۰ کامل نبود.[۱۱]

ایلوستریتور نسخه ۹ شامل ویژگی Trace بود شبیه به آنچه در محصول متوقف‌ شده ادوبی استریم‌لاین وجود داشت.

ایلوستریتور نسخه ۱۰ توسط ادوبی در آبان ۱۳۸۰ منتشر شد.

نسخه‌‌های سی‌اس–سی‌اس ۶[ویرایش]

ایلوستریتور سی‌اس (معروف به نسخه ۱۱)، که توسط ادوبی برای مک و ویندوز در مهر ۱۳۸۲ منتشر شد، اولین نسخه‌ای بود که قابلیت‌های سه‌بعدی به آن اضافه شد و به کاربران اجازه می‌داد تا اشکال را با امکاناتی مانند Extrude و Revolve به فرم‌های سه‌بعدی تبدیل کنند.

سی‌اس۲ (۱۲.۰) در اردیبهشت ۱۳۸۴ برای هر دو سیستم عامل مک‌اواس و ویندوز به بازار ارائه شد. این آخرین نسخه برای مک بود که به صورت بومی روی پردازنده‌های اینتل اجرا نمی‌شد. از جمله ویژگی‌های جدید موجود در ایلوستریتور سی‌اس۲ می توان به Live Trace، Live Paint، پالت کنترل و فضای کاری سفارشی اشاره کرد. Live Trace امکان تبدیل تصاویر بیت مپ به هنر برداری و بهبود توانایی های ردیابی قبلی را فراهم می کند. Live Paint به کاربران امکان انعطاف پذیری بیشتری را در اعمال رنگ بر روی اشیاء، به ویژه آنهایی که همپوشانی دارند، می دهد. در همان سال با انتشار CS2، Adobe Systems توافقی را برای خرید ماکرومدیا در یک مبادله سهام به ارزش حدود ۳.۴ میلیارد دلار اعلام کرد و مدت کوتاهی پس از آن، عملیات، شبکه‌ها و سازمان‌های مراقبت از مشتری شرکت‌ها را یکپارچه کرد. ادوبی اکنون مالک فری‌هند به همراه کل خط تولید ماکرومدیا بود و در سال 2007، ادوبی اعلام کرد که توسعه و بروزرسانی برنامه فری‌هند را متوقف خواهد کرد. در عوض، ادوبی ابزارها و پشتیبانی را برای سهولت انتقال به ایلوستریتور فراهم می‌کند.

ایلوستریتور سی‌اس۳ شامل بروزرسانی‌های رابط در نوار کنترل، امکان تراز کردن نقاط جداگانه، چندین ناحیه برش، پانل راهنمای رنگ و ویژگی Live Color در میان سایر موارد بود. سی‌اس۳ در 27 مارس 2007 منتشر شد.

سی‌اس۴ در اکتبر 2008 منتشر شد. دارای انواع بهبودها در ابزارهای قدیمی همراه با معرفی چند ابزار کاملاً جدید که از فری‌هند به دست آمده است. توانایی ایجاد چندین آرت بورد یکی از اضافات اصلی CS4 از Freehand است. تابلوهای هنری به شما امکان می دهند چندین نسخه از یک اثر را در یک سند ایجاد کنید. ابزارهای دیگر عبارتند از Blob Brush، که امکان ادغام یا پیوستن چندین ضربه قلم‌موی برداری را فراهم می‌کند و یک ابزار گرادیان اصلاح شده که امکان دستکاری رنگ عمیق‌تر و همچنین شفافیت در گرادیان‌ها را فراهم می کند.

سی‌اس۵ در آوریل 2010 منتشر شد. همراه با تعدادی بهینه‌سازی در عملکردهای موجود، ویژگی‌های جدید ایلوستریتور سی‌اس۵ شامل ابزار Perspective Grid برگرفته از FreeHand، Brushle Brush (برای سکته های طبیعی تر و زیباتر) و به روز رسانی جامع برای strokes، اشاره شده است. توسط Adobe به عنوان "Strokes زیبا".

در سال 2011 تیم ادوبی ایلوستریتور یک برنامه طراحی برداری برای iPad و iPhone ایجاد کرد که Adobe Ideas نام داشت. این برنامه بسیاری از ویژگی‌های ادوبی ایلوستریتور را داشت، اما دانلود رایگان بود. این به متخصصان این امکان را می‌داد تا طرح و ایده‌پردازی "در حال حرکت" داشته باشند و به هر کسی اجازه داد تا به قابلیت‌های طراحی برداری در سطح جهانی دسترسی داشته باشد. در نتیجه، پست‌های فیس‌بوک و رسانه‌های اجتماعی از سراسر جهان با طرح‌های برداری از Adobe Ideas از طرفداران حرفه‌ای و تازه‌کار ظاهر شد.

نسخه سی‌اس۶ نسل شانزدهم ادوبی ایلوستریتور بود. ادوبی بسیاری از ویژگی‌های بیشتر و رفع چندین باگ مانند رابط کاربری جدید، پانل‌های لایه، کدهای RGB و سطح شیبدار رنگی را برای افزایش عملکرد اضافه کرد. سی‌اس۶ در 23 آوریل 2012 منتشر شد.

نسخه‌ سی‌سی[ویرایش]

همراه با کریتیو کلاود و تغییر استراتژی در انتشار این مجموعه، ایلوستریتور سی‌سی منتشر شد. این نسخه (هفدهمین) اولین نسخه‌ای بود که همراه با دیگر نرم‌افزارهای مجموعه کریتیو سویت تنها در یک مدل سرویس مبتنی بر اشتراک فروخته می‌شدند. به‌عنوان بخشی از کریتیو کلاود، این نسخه بهبودهایی در زمینه همگام‌سازی تنظیمات رنگ، فونت و تنظیمات برنامه، ذخیره اسناد در فضای ابری و ادغام با سرویس Behance (یک شبکه خلاقانه مشارکتی) و همچنین ویژگی‌های دیگری مانند ابزار متنی سازگار با ورودی‌های لمسی، استفاده از تصویر در قلم‌مو، تهیه خروجی CSS و بسته‌بندی فایل‌ها خروجی داشت.[۱۲]

برندینگ[ویرایش]

با شروع نسخه ۱.۰، ادوبی تصمیم گرفت مجوز استفاده از تصویر "زایش ونوس" اثر ساندرو بوتیچلی را از آرشیو بٍتمن بگیرد و از قسمتی که چهره ونوس را در بر می‌گیرد به عنوان تصویر برند ایلوستریتور استفاده کند. جان وارناک خواستار تصویری از رنسانس بود تا دیدگاه خود را از پست‌اسکریپت به عنوان یک رنسانس جدید در انتشارات تداعی کند، و کارمند ادوبی، لوان سیمور کوهن، که مسئول مواد اولیه بازاریابی بود، متوجه شد که گیسوان روان ونوس نمادی منحصر بفرد در نمایش توان و برتری ایلوستریتور در ترسیم منحنی‌های نرم است روی تصویر اصلی بیت‌مپ است. در طول سال‌ها، این تصویر بر روی صفحه نمایش و بسته‌بندی‌ ایلوستریتور تغییراتی کرد تا ویژگی‌های اضافه‌ شده در هر نسخه را منعکس کند.

تصویر ونوس در ایلوستریتور سی‌اس (۱۱) و سی‌اس۲ (۱۲) با یک گل همراه یک طراحی ویژه جایگزین شد تا با طبیعت کریتیو سویت مطابقت داشته باشد.[۱۳] در سی‌اس ۳، ادوبی یک بار دیگر نام تجاری مجموعه را به بلوک‌های رنگی ساده با اختصارات دو حرفی، شبیه جدول تناوبی عناصر تغییر داد.[۱۴] ایلوستریتور با حروف "Ai" به رنگ سفید در مقابل پس زمینه نارنجی نمایش داده می‌شد (نارنجی‌ و زرد رنگ‌های برجسته در برند ایلوستریتور تا نسخه ۴ بودند). نماد سی‌اس ۴ تقریباً بدون تغییر ماند بجز تفاوت‌هایی جزئی در فونت و رنگ خاکستری تیره. نماد سی‌اس ۵ نیز تقریباً یکسان ماند با این تفاوت که این بار لوگو به همراه سایر لوگوهای محصول سی‌اس ۵ مانند یک جعبه است که «Ai» با رنگ زرد روشن در آن دیده می‌شد. در سی‌اس ۶ به مربع قهوه‌ای با حاشیه زرد و حروف زرد تغییر پیدا کرد و در سی‌سی ۲۰۱۴ رنگ‌ها به تنی واضح‌تر و حاشیه‌های نازک تر ارتقا یافتند.

سازگاری[ویرایش]

سازگاری با اینک‌اسکیپ:[۱۵] قالب اصلی اینک‌اسکیپ SVG (گرافیک برداری مقیاس‌پذیر) است که توسط ادوبی ایلوستریتور پشتیبانی می‌شود، اما پیاده‌سازی این قالب در این دو برنامه کاملاً سازگار نیستند. اینک‌اسکیپ همچنین امکان ذخیره‌سازی به قالب‌های PS و EPS و PDF را نیر فراهم کرده که این قالب‌ها برای ایلوستریتور نیز قابل تشخیص هستند.

ابزارها[ویرایش]

نوار کناری که در سمت چپ محیط کاری ایلوستریتور ظاهر می‌شود حاوی ابزارهای مختلفی برای انتخاب، ایجاد و دستکاری فرم‌ها است. این ابزارها را می‌توان در این نوار مشاهده کرد: طراحی، تایپ، نقاشی، تغییر شکل، خرد کردن و برش، نمادگرایی، حرکت و بزرگنمایی و نمودار.[۱۶] سمت پایین راست برخی از ابزارها یک مثلث کوچک دارند. نگه داشتن این مثلث کوچک با دکمه ماوس ابزارهای پنهان در ابزار اصلی را نمایان می‌سازد.[۱۷]

چند نمونه از ابزارهای مهم در ایلوستریتور عبارتند از ابزارهای انتخاب، ابزار قلم‌مو، ابزار قلم، ابزار مداد و غیره. ابزار‌های انتخاب که برای چیدمان و سازماندهی فرم‌های ترسیم شده با انتخاب و سپس تعیین محل دقیق قرارگیری اشیاء استفاده می‌شود. علاوه بر این، ابزارهای انتخاب می‌توانند اشیاء را گروه بندی، قفل یا مخفی کنند و اندازه گیری کنند.[۱۸] از ابزار قلم‌مو می‌توان برای تغییر ظاهر فرم‌های ترسیم شده استفاده کرد. قلم‌موها انواع مختلفی دارند: خوشنویسی (Calligraphic)، پراکنده (Scatter)، هنری (Art)، الگویی (Pattern) و برس (Bristle).[۱۹] ابزار قلم خطوط مستقیم و منحنی ایجاد می‌کنند و می‌توانند نقاط لنگر را به مسیرها اضافه کرده و از مسیرها حذف کنند. ابزار مداد به کاربر این امکان را می‌دهد که خطوط را با دست آزاد بکشد و ویرایش کند.

قالب‌های فایل[ویرایش]

قالب پرونده Adobe Illustrator Artwork یا ai. قالب اصلی فایل ایلوستریتور است.

قالب‌های زیر نیز در این برنامه پشتیبانی می‌شوند:[۲۰]

ایلوستریتور دراو[ویرایش]

ایلوستریتور دراو یک برنامه رایگان طراحی وکتور برای کاربران اندروید و آی‌اواس بود[۲۱] که ادوبی از طریق کریتیو کلاود آن را همراه با ایلوستریتور به بازار عرضه می‌کرد. تصاویر ترسیم شده با این برنامه را می‌توان در برنامه دسکتاپ ایلوستریتور در محیط ویندوز و آی‌اواس باز کرد. در سال ۱۴۰۱ ادوبی این برنامه را بازنشسته و با ادوبی فرسکو جایگزین کرد.[۲۲]

تاریخچه انتشار[ویرایش]

تاریخچه انتشار ادوبی ایلوستریتور ، مرتب شده بر اساس شماره نسخه[۲۳]
نسخه بستر نرم‌افزاری تاریخ انتشار اسم رمز ویژگی‌های قابل توجه
۱.۰ مک اواس کلاسیک دی ۱۳۶۵ Picasso
۱.۱ مک اواس کلاسیک اسفند ۱۳۶۵ Inca
۸۸ مک اواس کلاسیک اسفند ۱۳۶۶
۲.۰ ویندوز دی ۱۳۶۷ Pinnacle
۳ مک اواس کلاسیک, نکست, نسخه‌های دیگر یونیکس مهر ۱۳۶۹ Desert Moose
۳.۵ ایریکس ۱۳۷۰
۴ ویندوز اردیبهشت ۱۳۷۱ Kangaroose
۳.۵ سولاریس ۱۳۷۲
۵ مک اواس کلاسیک خرداد ۱۳۷۲ Saturn Graph creation, layers, live editing in preview mode
۵.۵ مک اواس کلاسیک, سولاریس[۲۴] خرداد ۱۳۷۳ Janus Spell checker, find/replace text function
۵.۵.۱ ایریکس ۱۳۷۴
6 مک اواس کلاسیک بهمن ۱۳۷۴ Popeye Gradients, eye dropper, paint bucket
۵.۱ ویندوز ۱۳۷۵ Pavel
۷ مک/ویندوز خرداد ۱۳۷۵ Simba Tabbed dockable palettes, transform palette, align palette, Photoshop pixel filters, rasterize, punk, bloat, free distort, layout grid, vertical text tool, reshape tool
۸ مک/ویندوز شهریور ۱۳۷۷ Elvis Pencil tool, bounding box handles, smart guides, actions palette, bitmap eyedropper, gradient mesh, live brushes, links palette
۹ مک/ویندوز خرداد ۱۳۷۹ Matisse Flash & SVG output, pixel preview, release to layers, drop shadows, transparency, feathering, opacity & layer mask, native PDF support
۱۰ مک/ویندوز آبان ۱۳۸۰ Paloma Live pathfinder shapes, symbols, slicing, css layer support, ODBC data link, variables palette, save for web, live distortion, warping, envelopes (warp/mesh/top object), liquify tools, grid/line/arc/polar grid tools, flare tool, magic wand
سی‌اس (۱۱) مک/ویندوز مهر ۱۳۸۲ Pangaea/Sprinkles 3D effect, OpenType support, character & paragraph styles, template file format, scribble effect, columns & rows, optical kerning, optical margins, every-line composer, custom tab leaders, WYSIWYG font menu, Japanese type support, path type option, save for Microsoft Office
سی‌اس۲ (۱۲، ۱۲.۰.۱) مک/ویندوز اردیبهشت ۱۳۸۴ Zodiac Live trace, live paint, colorized grayscale, Photoshop layer support, expanded stroke options, control palette, Adobe Bridge support, Wacom tablet support, SVG-t export, PDF/X export, released with an official serial number because of the technical glitch on Adobe's CS2 activation servers as of January 2013 (see Creative Suite 1 & 2)
سی‌اس۳ (۱۳) مک/ویندوز فروردین ۱۳۸۶ Jason Live color, Flash integration, eraser tool, document profiles, crop area, isolation mode
سی‌اس۴ (۱۴) مک/ویندوز مهر ۱۳۸۷ Sonnet Multiple artboards, transparency in gradients, blob brush, live gradient editing, separations previews, in-palette appearance editing
سی‌اس۵ (۱۵، ۱۵.۰.۱، ۱۵.۰.۲) مک/ویندوز اردیبهشت ۱۳۸۹ Ajanta Perspective drawing tools, variable-width strokes, control over opacity in points on gradient meshes, shape builder tool (similar to pathfinder tools) and a bristle brush, which enables users to imitate real life brush strokes while maintaining vector format.
سی‌اس۶ (۱۶، ۱۶.۰.۲) مک/ویندوز اردیبهشت ۱۳۹۱ Ellora Adobe Mercury Performance System, 64-bit memory support, new user interface, gradient on a stroke, pattern creator tool, ImageTrace (replaces Live Trace)
سی‌سی (۱۷) مک/ویندوز خرداد ۱۳۹۲ Deeper Creative Cloud integration (font, color palette and settings syncing, Behance integration), new typing capabilities, multiple file place, images in brushes, CSS extraction
سی‌سی (۱۷.۱) مک/ویندوز دی ۱۳۹۲ Live Corners, updated pencil, path reshaping, Typekit integration, custom tool panels
سی‌سی ۲۰۱۴ (۱۸) مک/ویندوز خرداد ۱۳۹۳ Live Rectangles, pen rubberband, bezier handles no longer grid-snap, Windows GPU performance
سی‌سی ۲۰۱۴ (۱۸.۱) مک/ویندوز مهر ۱۳۹۳ CC Libraries, Touch Workspace, Curvature tool, Join tool, auto type area resizing
سی‌سی ۲۰۱۵ (۱۹) مک/ویندوز خرداد ۱۳۹۴ Linked assets in Libraries, Adobe Stock integration, Faster [zoom/pan/scroll], Safe mode, file data recovery, GPU performance, tool and workspace enhancements, Charts preview
سی‌سی ۲۰۱۵.۱ (۱۹.۱) مک/ویندوز مرداد ۱۳۹۴ Stability fixes
سی‌سی ۲۰۱۵.۲ (۱۹.۲) مک/ویندوز آذر ۱۳۹۴ Enhanced Creative Cloud Libraries, Shaper tool, new Live Shapes, Dynamic Symbols, enhanced Smart Guides, new SVG Export options, Touch Workspace enhancements, Charts removed
سی‌سی ۲۰۱۵.۳ (۲۰) مک/ویندوز خرداد ۱۳۹۵ Updated and better collaboration with libraries, Work more efficiently with Adobe Stock, Live shapes and transform panel updates, Adobe Experience Design CC (Preview) integration, fast export of assets and Artboards
سی‌سی ۲۰۱۵.۳.۱ (۲۰.۱) مک/ویندوز مرداد ۱۳۹۵ New search for Adobe Stock assets
سی‌سی ۲۰۱۷ (۲۱) مک/ویندوز آبان ۱۳۹۵ Improved alignment tools, find fonts faster, work easier with glyphs, easy access to templates including free Adobe Stock templates, archive and restore all your assets stored in Creative Cloud, introducing Typekit Marketplace, see a live preview by hovering over the font list with selected text, zoom to selection, flat UI and new icons
سی‌سی ۲۰۱۷.۰.۱ (۲۱.۰.۱) مک/ویندوز دی ۱۳۹۵ Stability fixes
سی‌سی ۲۰۱۷.۰.۲ مک/ویندوز دی ۱۳۹۵ Stability fixes
سی‌سی ۲۰۱۷.۱ (۲۱.۱) مک/ویندوز فروردین ۱۳۹۶ Bitmap cropping added; start screen loads faster; color theme panel redesigned; stability enhancements
سی‌سی ۲۰۱۸ (۲۲) مک/ویندوز مهر ۱۳۹۶ Properties panel; Puppet Warp; 1000 artboards; Variable and SVG color font support; MacBook touchbar support
سی‌سی ۲۰۱۹ (۲۲.۱) مک/ویندوز اسفند ۱۳۹۶ Increased anchor point and handle sizes; import multi-page PDF files; support for CSV data source files; live SVG paste; locked items don't move with artboards by default
سی‌سی ۲۰۱۹ (۲۳) مک/ویندوز مهر ۱۳۹۷ Freeform Gradients; Global Edit; Trim View; Scalable UI; customizable toolbars; Content-Aware Crop; Presentation Mode; enhanced visual font browsing; external GPU support; stability enhancements.
۲۰۱۹ (۲۳.۰.۲) مک/ویندوز بهمن ۱۳۹۷ Lock for the New Customizable Toolbar; Rotate dialogue box does have default focus on the rotate input widget; constraint angle with the Shift key to draw linear and radial gradients; stability enhancements.
۲۰۱۹ (۲۳.۱) مک/ویندوز مهر ۱۳۹۸ Improved path simplification; faster drop shadow, inner/outer glow, and Gaussian blur effects; improved file save/open on networks and removable media; Performance improvements.
۲۰۲۰ (۲۴) مک/ویندوز آبان ۱۳۹۸ Improved File Handling; Improved UI; Background File Saving; faster rendering of effects and live previews; more efficient path simplification; spell check; Performance improvements.
۲۰۲۰ (۲۴.۰.۲) مک/ویندوز آذر ۱۳۹۸ New Reset Preferences option; faster file saving.
۲۰۲۰ (۲۴.۱) مک/ویندوز اسفند ۱۳۹۸ Real-time drawing; Cut and Copy artboards; enhanced free distort; stability enhancements.
۲۰۲۰ (۲۴.۲) مک/ویندوز خرداد ۱۳۹۹ Cloud documents; 100x canvas; faster New Document window and faster saving for cloud documents.
۲۰۲۰ (۲۴.۳) مک/ویندوز مرداد ۱۳۹۹ Snap to glyph, Align text vertically, Font height variations, Align to glyph bounds, Unlock objects on canvas.
۲۰۲۱ (۲۵) مک/ویندوز مهر ۱۳۹۹ Recolor artwork, enhanced cloud documents, Metal GPU rendering; repeat objects (read-only support)
۲۰۲۱ (۲۵.۱) مک/ویندوز دی ۱۳۹۹ Repeat objects (radial, grid, and mirror)
۲۰۲۱ (۲۵.۲) مک/ویندوز بهمن ۱۳۹۹ Share access and edit Illustrator cloud documents, snap to Japanese glyph, system compatibility report on app launch, performance improvements.
۲۰۲۱ (۲۵.۳) مک/ویندوز خرداد ۱۴۰۰ Rotate view, Apple M1 native, paste test without source formatting, delete hidden layers.
۲۰۲۲ (۲۶) مک/ویندوز مهر ۱۴۰۰ 3D and materials, share for commenting, simplified variable width strokes, text attributes in Select Same, HEIF/WebP support, Auto-font activation.
۲۰۲۲ (۲۶.۱) مک/ویندوز اسفند ۱۴۰۰ 3D improvements, bug fixes.
۲۰۲۲ (۲۶.۲) مک/ویندوز اسفند ۱۴۰۰ Map artwork over 3D objects using graphics, bug fixes (including blue/white canvas on selection bug).
۲۰۲۲ (۲۶.۳) مک/ویندوز اردیبهشت ۱۴۰۱ 3D Perspective Camera, drag and drop graphics to 3D panel, AVIF format support, automatic file backup.
۲۰۲۲ (۲۶.۴) مک/ویندوز مرداد ۱۴۰۱ History Panel, bullets and numbering formatting, 3D improvements.
۲۰۲۲ (۲۶.۵) مک/ویندوز مرداد ۱۴۰۱ Warnings for Pantone colors and Type 1 fonts.
۲۰۲۳ (۲۷) مک/ویندوز مهر ۱۴۰۱ Intertwine, Quick Actions, Share for review (Beta), pasting text from Illustrator to InDesign retains formatting, Actions panel reformatted, additional 3D object export formats
۲۰۲۳ (۲۷.۱) مک/ویندوز آذر ۱۴۰۱ Taper and twist 3D objects, Image Trace enhancements, preview color/opacity in real-time, convert bullets and numbering to editable text, bug fixes
۲۰۲۳ (۲۷.۲) مک/ویندوز دی ۱۴۰۱ Stability fixes
۲۰۲۳ (۲۷.۳) مک/ویندوز بهمن ۱۴۰۱ Easier Intertwine selection areas; Image Trace improvements; 3D improvements; Type 1 font EOL; Reuse asset export settings; stability fixes
۲۰۲۳ (۲۷.۴) مک/ویندوز اسفند ۱۴۰۱ Share for Review improvements
۲۰۲۳ (۲۷.۵) مک/ویندوز اردیبهشت ۱۴۰۲ Performance improvements to Smart Guides and Live Editing
۲۰۲۳ (۲۷.۶) مک/ویندوز اردیبهشت ۱۴۰۲ Generative AI recoloring (beta); Retype font identification (beta); Image Trace improvements; search & filter Layers; export as WebP; retain hyperlinks in exported PDFs
۲۰۲۳ (۲۷.۷) مک/ویندوز خرداد ۱۴۰۲ Search & filter Layers enhancements; screen reader support for toolbar drawer
۲۰۲۳ (۲۷.۸.۱) مک/ویندوز تیر ۱۴۰۲ Gather feedback on specific artboards; Experience improved accessibility with VoiceOver (macOS only)
۲۰۲۳ (۲۷.۹) مک/ویندوز شهریور ۱۴۰۲ Generative Recolor now in 100 languages and commercial use; enhancements to Retype (beta)
۲۰۲۴ (۲۸.۰) مک/ویندوز مهر ۱۴۰۲ Text to Vector Graphics (beta); Mockup (beta); Smooth slider
۲۰۲۴ (۲۸.۱) مک/ویندوز مهر ۱۴۰۲ Text to Vector Graphics (beta); Mockup (beta); Smooth slider
۲۰۲۴ (۲۸.۲) مک/ویندوز بهمن ۱۴۰۲ Enhancement in Text to Vector Graphic
۲۰۲۴ (۲۸.۳) مک/ویندوز اسفند ۱۴۰۲ Enhancement in Dimension Tool; Match Font and Edit Text in Retype workflow; Generate patters with Text to Vector Graphic; Pin the Contextual Task Bar; Cusoizable Stars Tool; More control over object selection with Enclosed mode

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Tupper, Shelby (November 4, 2021). "Adobe Illustrator Review". PCMag. Archived from the original on September 21, 2022. Retrieved October 8, 2022.
  2. Adobe Creative Cloud (May 14, 2014), The Story Behind Adobe Illustrator (Part 1 of 3) | Adobe Creative Cloud, archived from the original on August 17, 2017, retrieved September 17, 2017
  3. Wichary, Marcin. "Illustrator splash screens". Guidebookgallery.org. Archived from the original on September 1, 2010. Retrieved December 4, 2010.
  4. "Illustrator 88 demonstration video". Youtube.com. September 20, 2007. Archived from the original on October 20, 2010. Retrieved December 4, 2010.
  5. "The Byte Awards". Byte. January 1989. p. 327.
  6. "Merger creates stronger DTP competition". Folio. April 15, 1994. Retrieved February 11, 2011.[پیوند مرده]
  7. "Federal Trade Commission Decisions, Complaint 118 F." (PDF). In the matter of Adobe Systems Incorporated, Et Al. October 18, 1994. Archived from the original (PDF) on May 24, 2010. Retrieved February 8, 2010.
  8. Macromedia's purchase of Altsys raises questions. InfoWorld. November 7, 1994. Retrieved February 11, 2011.
  9. "Scalable Vector Graphics". Adobe. Archived from the original on September 20, 2012. Retrieved August 20, 2014.
  10. "Adobe to Discontinue Adobe SVG Viewer". Adobe. Archived from the original on December 21, 2012. Retrieved August 20, 2014. Alt URL
  11. Scalable Vector Graphics#Compatibility
  12. "Illustrator CC vs. CS6 versions | Adobe Illustrator CC history". Adobe. Archived from the original on September 5, 2017. Retrieved September 5, 2017.
  13. Stone, Terri (April 27, 2005). "Inside CS2: MetaDesign Shares Its Secrets". CreativePro.com. Archived from the original on January 3, 2008.
  14. Pieters, Veerle (دسامبر 21, 2006). "The new Adobe icons and branding". Veerle's blog. Archived from the original on December 7, 2017. Retrieved December 6, 2017.
  15. Inkscape for Adobe Illustrator users بایگانی‌شده در ژوئن ۲۵, ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine, Inkscape.org
  16. "Tool Galleries". Archived from the original on May 2, 2018. Retrieved March 29, 2018.
  17. "Tools". Archived from the original on May 2, 2018. Retrieved March 29, 2018.
  18. "Selection Tool Galleries". Archived from the original on May 2, 2018. Retrieved March 29, 2018.
  19. "Brushes Tools". Archived from the original on May 2, 2018. Retrieved March 29, 2018.
  20. "Illustrator help: supported file formats". September 14, 2022. Archived from the original on March 29, 2012. Retrieved December 2, 2022.
  21. "Drawing & Vector Design App for iOS, Android | Adobe Illustrator Draw". www.adobe.com (به انگلیسی). Archived from the original on April 19, 2021. Retrieved 2021-04-19.
  22. "Drawing & Vector Design App for iOS, Android | Adobe Illustrator Draw". www.adobe.com (به انگلیسی). Archived from the original on April 19, 2021. Retrieved 2022-12-22.
  23. "Illustrator release notes". Adobe. October 13, 2017. Archived from the original on December 7, 2017. Retrieved December 7, 2017.
  24. Michael J. Connolly. "1999: SUMMARY: Solaris-Adobe Products (a little long)". Sunmanagers.org. Archived from the original on May 18, 2011. Retrieved December 4, 2010.

پیوند به بیرون[ویرایش]