امریه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


امریه یا خدمت جایگزین غیرنظامی (انگلیسی: Alternative civilian service) نوعی خدمت ملی است که به جای خدمت وظیفه عمومی صورت می‌گیرد. از دلایل جایگزینی خدمت وظیفه نظامی با امریه می‌توان به مخالف با خدمت سربازی، مشکلات سلامتی، یا محاسبات سیاسی (برای مثال جداسازی نژادی یا تبعیض علیه اقلیت‌ها) اشاره کرد. خدمت جایگزین غیرنظامی معمولاً شامل نوعی کار و ارائهٔ نوعی خدمت برای دولت است.

امریه سربازی چیست؟[ویرایش]

امریه سربازی یکی از روش های گذراندن خدمت سربازی میباشد که بواسطه آن میتوان دوران خدمت سربازی را در یکی از ارگان های دولتی یا شرکت های دانش بنیان گذراند و تنها برای گذراندن دوره آموزشی در محیط نظامی حضور پیدا کرد.[۱]

بعد از اینکه افراد وارد سن مشمولیت شوند به ناچار یا باید وارد تحصیلات دانشگاهی شوند یا خود را برای اعزام به خدمت سربازی معرفی کنند همچنین اگر تحصیلات در هر رشته و مقطعی پایان یابد طبق بازه زمانی مشخص یا باید وارد مقطع بعدی شد یا آماده رفتن به خدمت سربازی

در غیر اینصورت اصطلاحا مشمول غایب میشود و جرایم زیادی از جمله اضافه خدمت ، عدم امکان دریافت معافیت کفالت ، کسری خدمت سربازی و در نهایت عدم امکان دریافت امریه را متحمل خواهد شد.

امریه سربازی در واقع همان خدمت کردن است به نوع دیگر و در لباس دیگر !

در حالت امریه بجای اینکه مشمول وارد یگان ها و ارگان های نظامی شود و در محیط نظامی و با لباس نظامی دوران خدمتش را بگذراند وارد یکی از دستگاه های اجرایی دولتی ، سازمان های زیر مجموعه یا شرکت های دانش بنیان یا دیگر سازمان ها و نهاد های غیر نظامی مانند آستان قدس رضوی ، ستاد نماز جمعه یا انواع بنیاد ها میشود.

در اینصورت لازم است دوره آموزش نظامی گذرانده شود و شرایط مشمول با شرایط اعلامی از سوی سازمان تطابق داده باشد که میتواند شرایطی همچون خانواده ایثارگران ، مدرک تحصیلی یا حتی معرف در نظر گرفته شود!

بعد از این مرحله مشمول از سوی نیروهای مسلح به ارگانی که در آن امریه شده است مامور میشود و تمام طول دوران خدمت سربازی را باید در آن ارگان و طبق قوانین آن ارگان از ساعت کار گرفته یا شغل های محوله سپری کند.

لیست ارگان های امریه سربازی[ویرایش]

مجموعه هایی که امکان امریه کردن سربازان را با توجه به سهمیه های سالانه دارند را به شما معرفی میکنیم تا در صورت فراهم شدن شرایط بتوانید در یکی از این ارگان ها امریه شوید.

کشورها[ویرایش]

ایران[ویرایش]

برای وزارت نیرو نفراتی که مدارک کارشناسی ارشد و دکترا دارند می‌توانند درصنعت برق و آب خدمت کنند.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ آرش معصومی. «امریه سربازی چیست؟». سرباز مشاور. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۵.
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ مه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰ مه ۲۰۲۲.