الکل قند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اریتریتول نمونه‌ای از الکل قند است

الکل قند (به انگلیسی: Sugar alcohol) نوعی الکل تهیه شده از قند است. این مواد سپید رنگ آلی هستند در دسته پلی‌ال‌ها قرار دارند، و همچنین به عنوان الکل‌های پلی هایدریک یا گلایکیتول نیز شناخته می‌شوند. اینها مواد جامد محلول در آب هستند که به‌طور طبیعی پدید می‌آیند و به گونه‌ای گسترده در صنعت غذا به عنوان قوام دهنده و شیرین کننده استفاده می‌شوند در مواد غذایی تجاری، الکل قند معمولاً به جای شکر معمولی (ساکاروز) در ترکیب با شیرین کننده‌های مصنوعی با شدت بالا برای افزایش شیرینی کمشان استفاده می‌شوند، بر خلاف شکر معمولی، الکل قند سبب خرابی و شکل‌گیری حفره‌ها در دندان‌ها نمی‌شوند.

الکل قندها دارای فرمول کلی H(HCHO)n+1H می‌باشند و در اندازهٔ طول زنجیره‌هایشان با یکدیگر تفاوت قابل توجهی دارند. از میان الکل قندها زایلیتول (به انگلیسی: Sugar alcohol) به دلیل تشابه ظاهری و مزه به ساکارز بیشترین استفاده و محبوبیت را دارد. الکل قندها اگرچه سبب خرابی دندان نمی‌شوند اما در صورت استفاده بیش از اندازه در طولانی مدت می‌توانند سبب افزایش قند خون و دیابت شوند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Sugar alcohol». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • "Sugar Alcohols". The Sugar Association, Inc. 2012. Archived from the original on 19 August 2013. Retrieved 2012-10-10. {{cite web}}: Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (help)
  • Sugar Alcohol Fact Sheet[پیوند مرده] - An International Food Information Council publication