فتودرماتیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آفتاب‌زدگی)
آفتاب‌زدگی
یک مورد آفتاب‌زدگی در نتیجه لیمو
تخصصپوست‌شناسی، ایمنی‌شناسی ویرایش این در ویکی‌داده
طبقه‌بندی و منابع بیرونی

فتودرماتیت (انگلیسی: Photodermatitis) که به آن مسمومیت با آفتاب یا آلرژی به نور نیز می‌گویند، نوعی درماتیت تماسی آلرژیک است که در آن آلرژن با نور آفتاب فعال ‌می‌شود و پاسخ آلرژیک را تحریک می‌کند و سرانجام سبب قرمزی پوست یا دیگر عوارض جانبی روی سطح در معرض تماس می‌شود. عوارض جانبی پس از آن باعث عارضه‌های پوستی‌ای می‌شوند که اغلب اگزما هستند. فتودرماتیت با آفتاب‌سوختگی یکی نیست.

علائم و نشانه‌ها[ویرایش]

فتودرماتیت ممکن است سبب ورم، دشواری در تنفس، احساس سوختگی، قرمزی و خارش پوست که گاهی با تاول‌های کوچک همراه است و لایه‌لایه شدن پوست شود. تهوع نیز ممکن اس روی دهد. همچنین ممکن است خال‌های پدیدار شوند که خارش در آن‌ها برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه یابد. در این نواحی ممکن است پوست رنگی متمایل به نارنجی تا قهوه‌ای پیدا کند؛ معمولا در نزدیکی یا روی صورت.

علل[ویرایش]

داروها و عارضه‌های بسیاری مو‌توانند سبب آلرژی به نور شوند؛ ازجمله:

فتودرماتیت می‌تواند توسط گیاهانی مانند آمی ماجوس، شقاقل، هراکلیوم منتگزیانم، سداب و دیکتامنوس. این عارضه توسط گیاه فیتوفتودرماتیت نیز ایجاد می‌شود.

پیش‌گیری[ویرایش]

برای پیش‌گیری از این عارضه نباید در معرض مواد شیمیایی حساسیت‌زا قرار گرفت مانند پوشیدن دست‌کش یا دوری از نور آفتاب یا استفاده از ضدآفتاب</ref>[۳] ترجیحا با ضریب ۳۰ به بالا به همراه محافظت بالا دربرابر یو‌وی‌ای.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Sulfa Allergy Symptoms and Risks». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱ ژوئیه ۲۰۱۹.
  2. Rodriguez E, Valbuena MC, Rey M, Porras de Quintana L. 2006. Causal agents of photoallergic contact dermatitis diagnosed in the national institute of dermatology of Colombia. Photodermatol Photoimmunol Photomed 22(4): 189-192.
  3. «AAD - Sunscreens». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۱.