آرماند (عکاس)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرمناک آرتسرونی
نام هنگام تولدArmenak Arzrouni
زادهٔ۱۹۰۱
ارزروم
درگذشت۱۹۶۳ (۶۲ سال)
قاهره
ملیتارمنستان
شناخته‌شده برایعکاسی پرتره
عکاسی عروسی

آرمناک آرتسرونی (ارمنی: Արմենակ Արծրունի؛ زاده ۱۹۰۱ – درگذشته ۱۹۶۳) عکاس ارمنی بود. وی بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۰ میلادی فعالیت می‌کرد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

در اوت ۱۹۰۱ در ارزروم به دنیا آمد. در سال ۱۹۰۷ وی همراه با پدرش اسکندریه رفت. در مدرسه به طراحی علاقه‌مند شد. زیر نظر نادر، عکاس مستقر در اسکندریه شروع به کارآموزی نمود. وی در سال ۱۹۲۵ به عنوان دستیار زولا، عکاس و چهره‌نگاری سرشناس یهودی-اتریشی در استودیواش در ارضا الشریف نزدیکی خیابان میدان مصطفی کمال به قاهره رفت. زولا، آرتسرونی را برای آموختن رنگ‌آمیزی عکس‌های سیاه و سفید بعلاوه تکنینک قلم بادی و کاربری زغال و گچ فرنگی به اتریش فرستاد. پس از مرگ زولا در سال ۱۹۳۰، آرتسرونی استودیوی خویش را با نام استودیو آرماند در میدان مصطفی کمال افتتاح نمود. وی در عکاسی پرتره تخصص داشت و عکس‌هایی از سیاستمداران، ستارگان فیلم، رقاصان مشهور کاباره و همچنین اعضای خانواده سلطنتی گرفت. انقلاب ۱۹۵۲ مانع کار او نشد و او به عکس گرفتن از افراد مشهور، به ویژه جمال عبدالناصر و سران کشورهای خارجی که از مصر دیدن می‌کردند، ادامه داد. وی در ۱۹۶۳ در سن ۶۲ سالگی در قاهره درگذشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • Zaatari, Akram (1999). Portraits du Caire: Van Leo, Armand, Alban [Portraits of Cairo: Van Leo, Armand, Alban]. Fondation Arabe pour l'Image (به فرانسوی). Arles: Actes Sud. ISBN 978-2-7427-2252-5. OCLC 41529732. Lay summary. {{cite book}}: Cite uses deprecated parameter |lay-url= (help)
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Armand (photographer)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۴ مارس ۲۰۱۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Armand (photographer) در ویکی‌انبار