بابک امینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بابک امینی
بابک امینی در گفتگو با صدای آمریکا
بابک امینی در گفتگو با صدای آمریکا
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدبابک امینی
زادهفروردین ۱۳۴۹
رشت، ایران
ژانرفلامنکو، پاپ
ساز(ها)گیتار
پیانو
کیبورد
گیتار فلامنکو
عود
سازهای اصلی
گیتار، پیانو، ارگ گیتار فلامنکو عود

بابک امینی (زادهٔ فروردین ۱۳۴۹) آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده گیتار ایرانی است. امینی از سال ۲۰۰۷ در کانادا زندگی می‌کند و عضو انجمن گیتار آمریکا (دانشگاه CSUN، نورتریج، کالیفرنیا)، مدرس آکادمی موسیقی کانادا و عضو انجمن موسیقیدانان تورنتو (TMA) است.[۱] [۲] [۳] [۴][۵]

پیشینه[ویرایش]

بابک امینی از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و گیتار را به عنوان ساز اصلی خود انتخاب کرد. او از ۱۰ سالگی آموزش گیتار به سبک فلامنکو را نزد شاهرخ پرتوی آغاز کرد. سپس سطح هنر نوازندگی خود را نزد سیمون آیوازیان به مراتب بالا رساند.

نام بابک امینی زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که در اولین جشنواره موسیقی پاپ پس از انقلاب در ایران به همراه بسیاری از گروه‌ها به عنوان نوازنده بر روی صحنه رفت. او در این جشنواره به همراه کاوه یغمایی، با گروه «بابک و کاوه» در فستیوال حضور یافت و این گروه ستاره طلایی این فستیوال را از آن خود کردند.[۶]

پس از سال‌ها ممنوعیت موسیقی پاپ در ایران، با آغاز دهه هفتاد خورشیدی این گونه موسیقی آغازی دوباره را تجربه کرد و در همین دهه بود که اولین جشنواره موسیقی پاپ پس از انقلاب در ایران برگزار شد. جشنواره‌ای که در نوع خود بی‌نظیر بود. ترکیب داوران این فستیوال هم ترکیب شگفت‌انگیزی بود: مسعود کیمیایی کارگردان سینما و احمدرضا احمدی شاعر نوپرداز در غیاب چهره‌ها و نام‌های آشنای موسیقی ایران، از جمله داوران اولین و آخرین دوره فستیوال موسیقی پاپ پس از انقلاب بودند.[۷]

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

بابک امینی در هجده سالگی وارد دنیای حرفه ای موسیقی شد و اولین آلبوم خود را با نام «باران خاکستری»، در سال ۱۳۶۹ منتشر کرد و پس از آن آلبوم «آبی باران» را منتشر کرد. سومین آلبوم بابک امینی «اسم سایه» نام داشت که اشعار آن از شاعرانی بزرگ همچون حافظ، مولانا، باباطاهر و نیما بود.

امینی در سال ۲۰۰۰ آلبوم زرتشت را با صدای گوگوش منتشر کرد. بعدها او نوشتن، تنظیم و اجرای موسیقی تور جهانی گوگوش را نیز عهده‌دار شد. در حالی که در تور، او تصمیم گرفت برای تکمیل آلبوم خود به نام «جادو» در آمریکا فعالیت کند.

همچنین او در فیلم قرمز آهنگ خاطره انگیز «عاشقم من» از «دلکش» را با نوازندگی و خوانندگی خودش به صورت غیررسمی ارائه داد.

جایگاه در صحنه موسیقی[ویرایش]

بابک امینی با ترکیبی از تکنیک‌های موسیقی جهانی و الهام‌گیری از تجربیات موسیقی ایرانی، به عنوان یکی از شخصیت‌های برجستهٔ صحنهٔ موسیقی ایران شناخته می‌شود. او با آثار خود توانسته است مخاطبان بسیاری را جذب کرده و به عنوان یکی از موسیقیدانان پرطرفدار در ایران محسوب شود. با ادامهٔ فعالیت‌های موسیقی و ارائهٔ آثار جدید، بابک امینی همچنان در مسیر رشد و پیشرفت خود ادامه می‌دهد و به عنوان یکی از نمایندگان مهم موسیقی ایران در داخل و خارج از کشور شناخته می‌شود.

فعالیت‌های هنری[ویرایش]

آثار بابک امینی شامل آلبوم‌های متعددی است که در سبک‌های مختلفی از جمله فلامنکو، راک، بلوز و جاز اجرا شده‌اند. او به طور مداوم در فضای موسیقی ایران فعالیت داشته و علاوه بر آن با اجراهای زنده در صحنه‌های جهانی و ضبط آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام، مخاطبان گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی به خود جلب کرده‌است. او در همکاری با دیگر هنرمندان نیز فعالیت‌های زیادی داشته و به عنوان یکی از گیتاریست‌های برجستهٔ صحنهٔ موسیقی ایران و جهان شناخته می‌شود. آثار و همکاری‌های او به عنوان یکی از نمایندگان برجستهٔ موسیقی ایران در مقاطع مختلف از تاریخ موسیقی این کشور، به جایگاه ویژه‌ای دست یافته است.

تور کنسرت‌ها و اجراهای زنده[ویرایش]

در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ بابک با فعالیت‌های زنده اش فعال بوده‌است و در سال‌های گذشته فعالیت‌های خود را ادامه داده‌است:

کنسرت با فرامرز اصلانی، ۲۰۰۷ (نوازنده گیتار الکتریک و رهبر ارکستر)

جشن مهرگان در شهرستان نارنج، ۲۰۰۶

جشنواره مهرگان در سن دیگو، ۲۰۰۶

کنسرت ارکستر در مرکز هنرهای تورنتو، ۲۰۰۶

جشنواره موسیقی جز در تورنتو، ۲۰۰۶

تور «پروژه اینسترومنتال بابک امینی» در امریکای شمالی، ۲۰۲۴

فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه[ویرایش]

بابک امینی در بسیاری از فعالیت‌های خیرخواهانه همچون کنسرت سال ۲۰۰۲ در Toronto Center for Arts همراه با دیگر نوازندگان کانادایی و ایرانی برای کمک به آسیب دیدگیان زمین لرزه بم، به روی صحنه رفت.

سازمان فرهنگی تیرگان در روز شنبه ۲۵ مارچ ۲۰۲۳ کنسرت «برای ایران» را همزمان با عید نوروز و با هدف همصدایی با اعتراضات مردم ایران در سالن بزرگ «اسکوشیا بنک ارینا» برگزار کرد. در این کنسرت شمار زیادی از خوانندگان و هنرمندان بزرگ ایرانی به اجرای هنر اعتراضی پرداختند که بابک امینی سهم با برخی از این هنرمندان همنوازی کرد و شاهزاده رضا پهلوی(سس تپلی) از وی به خاطر تلاش بسیاری که در برگزاری مناسب این کنسرت داشت، به صورت ویژه تشکر کرد.[۸]

ترانه‌شناسی[ویرایش]

آلبوم‌ها[ویرایش]

  • باران خاکستری (۱۹۹۰)
  • آبی باران (۱۹۹۳)
  • اسم سایه (۱۹۹۹)
  • جادو (۲۰۰۱)
  • پروژه بابک امینی (۲۶ مارچ ۲۰۲۰)

تک آهنگ‌ها[ویرایش]

آهنگسازی و تنظیم برای دیگران[ویرایش]

  • آهنگسازی و تنظیم آلبوم زرتشت با خوانندگی گوگوش (۲۰۰۰)
  • آهنگسازی و تنظیم آلبوم پروانگی با خوانندگی میثم بختیاری (۲۰۰۲)
  • آهنگسازی و تنظیم آلبوم پیر مشرق با خوانندگی گوگوش (۲۰۰۴)
  • آهنگسازی و تنظیم آلبوم آبی با خوانندگی گوگوش (۲۰۰۶)
  • تنظیم آهنگ‌های متعددی برای سوگند ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵
  • تنظیم و آهنگسازی آلبوم دوم برای میثم بختیاری – ۲۰۰۵
  • تنظیم آهنگ‌های سولی (خورشید روح – ۲۰۰۶)
  • دیوار سنگی اجرای مشترک ابی و گوگوش (۲۰۱۴)
  • کی اشکاتو پاک میکنه اجرای مشترک ابی و گوگوش (۲۰۱۴)
  • آهنگسازی و تنظیم قطعه گریه کنم یا نکنم با خوانندگی گوگوش
  • آخرین بوسه، شاهین نجفی (۲۰۲۰)
  • پرواز، شاهین نجفی (۲۰۲۱)
  • شاعر چشمهات (آلبوم سیگما)، شاهین نجفی (۲۰۲۲)
  • خدانور، اردوان حاتمی (۲۰۲۲)

منابع[ویرایش]

  1. پریما شاهین مقدم (۲۱ اوت ۲۰۰۵). «گفتگو با بابک امینی». BBCPersian.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۱۲-۱۳.
  2. «Take Music Lessons with Certified Teachers | Canada Music Academy». canadamusicacademy.ca. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۲.
  3. «Search TMA149 Members by Instrument or Name – TMA 149» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۲.
  4. «About AGS». American Guitar Society (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۲.
  5. «Babak Amini». Babak Amini (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۲.
  6. www.irna.ir https://www.irna.ir/news/5743212/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AF. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۰۲. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  7. «نگاه تازه به بابک امینی نوازنده گیتار». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۲۱.
  8. پخش زنده | «برای ایران» کنسرت همبستگی سازمان فرهنگی تیرگان, retrieved 2024-03-03

تذرراتد

پیوند به بیرون[ویرایش]

بابک امینی در اینستاگرام