یووی‌بی-۷۶

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یووی‌بی-۷۶ یک ایستگاه رادیویی مدولاسیون دامنه موج کوتاه با بسامد ۴۶۲۵ کیلوهرتز است مرکز پخش این رادیو حومه‌های شهرهای سن پترزبورگ و مسکو روسیه هستند. گرداننده اصلی این رادیو مشخص نیست. اما گفته می‌شود که متعلق به نیروهای مسلح فدراسیون روسیه است.

نام[ویرایش]

این ایستگاه رادیویی در هر دو زبان انگلیسی و روسی با عنوان وزوز کن شناخته میشود. تا سال ۲۰۱۰ این ایستگاه با نام UVB-76 معرفی میشد و هم اکنون نیز اغلب با همین عنوان شناخته میشود. از سپتامبر ۲۰۱۰ فرستنده به مکان دیگری منتقل شده و از شناسه MDZhB استفاده میشد.

قالب[ویرایش]

صداها[ویرایش]

از سال ۱۹۷۳ُ هر ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته، سیگنالی مانند "دربارهٔ این پرونده وز وز " را ۲۵ بار در هر دقیقه پخش می‌کند. یکی دو بار در هفته نیز، صدایی که معلوم نیست متعلق به یک مرد است یا زن، چند کلمه به زبان روسی مانند "قایق بادی" یا "متخصص کشاورزی" ادا می‌کند.[۱]

در ۲۴ دسامبر ۱۹۹۷، ۳ نوامبر[۲]۲۰۰۱، ۲۳ اوت ۲۰۱۰ و ۱۷ اکتبر[۳]۲۰۱۶ پیام‌های صوتی از این رادیو پخش شده‌اند.

کاربری[ویرایش]

کاربری این رادیو هنوز مشخص نیست. نظریه‌های گوناگونی مانند مخابره اطلاعات با زیردریایی‌ها گرفته تا ارتباط با موجودات فضایی مطرح می‌شوند.

برخی نیز معتقدند به ارتباط آن با سامانه دست مرده که اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سابق در دوره جنگ سرد راه‌اندازی کرد اشاره می‌کنند. سیستم دست مرده یک سیستم کامپیوتری بود که از طریق بررسی امواج رادیویی، پرتوزایی رادیواکتیو را تشخیص می‌داد. احتمالاً این سیستم هنوز هم فعال است. به اعتقاد برخی از کارشناسان در صورت حمله اتمی، صدای وزوز این شبکه رادیویی قطع شده و موشک‌های قاره‌پیمای روسیه به‌طور خودکار پرتاب خواهند شد. کارکرد این ایستگاه با موج کوتاه یکی از دلایل ارتباط با سامانه دست مرده‌است.[۱]

گفته می‌شود که دولت روسیه از این رادیو برای فرستادن پیام به شبکه جاسوسی و نیروهای ارتش خود در سراسر جهان استفاده می‌کند. این افراد و گروه‌ها می‌توانند با سامانه «پد یک‌بارمصرف» اقدام به رمزگشایی و دریافت دستور کنند.[۱]

دیگر ایستگاه‌ها[ویرایش]

به غیر از این، دو ایستگاه رادیویی دیگر «پیپ» و «چرخ جیرجیر کن» در روسیه وجود دارند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ زریا گروت (۲۹ مهر ۱۳۹۶). «رادیوی اسرارآمیز؛ ایستگاهی که معلوم نیست گرداننده‌اش کیست». بی‌بی‌سی فارسی.
  2. Boender, Ary (January 2002). "Oddities". ENIGMA 2000 Newsletter – Issue 8. Archived from the original on 25 May 2009. Retrieved 2009-05-06.
  3. Priyom.org [@priyom_org] (17 October 2016). "Today's extraordinary Russian military channel marker message stats: - Buzzer: 18 - Pip: 20 - Wheel: 21 - 5292: 0" (Tweet) – via Twitter.

منابع[ویرایش]