ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/دور یازدهم/Tgeik

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Tgeik (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)

سلام. پانزده سال است که کاربر ویکی‌فا هستم اما از حدود ۸ سال پیش به طور جدی فعال شده‌ام. شناخت خوبی از محیط و سیاست‌ها دارم. چهار دوره (فوریهٔ ۲۰۱۶ تا فوریهٔ ۲۰۲۰) ویکی‌بان بوده‌ام و یک نظرخواهی ناموفق مدیریت داشته‌ام. اگر شناختی از من ندارید، شاید مراجعه به این نظرخواهی‌ها و نظرات کاربران دیگر بتواند کمک کند. کاربر مستقلی هستم که قادرم به دور از حب و بغض و با اتکا به سیاست‌های ویکی در مسایل ورود کنم. هیئت نظارت را نهاد مهمی در ویکی‌پدیا می‌دانم که بالقوه می‌تواند در ایجاد تعادل در ویکی‌پدیا نقش مهمی بازی کند. در نهایت این‌که در خود توان فعالیت در این نقش را می‌بینم، باقی بستگی به نظر جامعهٔ کاربران دارد.

پرسش‌های عمومی[ویرایش]

  1. چه تجربه‌ای در فرایندهای حل اختلاف ویکی‌پدیا داشته‌اید؟ آیا برای حل اختلافات نظر سوم ارائه داده‌اید؟ آیا تاکنون میانجیگری کرده‌اید؟ لطفاً دیدگاهتان را در این باره شرح دهید.
    به طور رسمی نمی‌توانم میانجی باشم. همیشه در هر بحثی که بدانم نظرم می‌تواند کمکی به حصول نتیجه داشته باشد، شرکت می‌کنم. در حل اختلافات احتمالی خودم و سایرین هم تاکنون موفق شده‌ام که در چهارچوب سیاست‌ها مسئله را حل کنم و جلوی تشدید اختلاف را بگیرم. در هر حال هیئت نظارت زمانی وارد ماجرا می‌شود که فرایندهای موجود بدون نتیجه طی شده باشند.
  2. چه طور تصمیم می‌گیرید که در قبال کنش نابخردانه‌، باید واکنش سخت‌گیرانه (طرد، تحریم موضوعی، سلب دسترسی مدیریت) نشان داد یا واکنش سهل‌گیرانه (مدارا، تذکر، اولتیماتوم)؟
    طبیعتا واکنش بستگی به نوع کنش، سابقهٔ موضوع و سابقهٔ طرفین دارد. هدف مجازات نیست. اگر مشخص باشد که تذکر یا اولتیماتوم باعث حل مشکل خواهد شد، به واکنش سخت‌گیرانه اولویت دارد.
  3. در صورتی که در پرونده‌ای ادعای تعارض منافع برایتان مطرح شد چه کار می‌کنید؟ (در چه صورت از نشستن بر جایگاه ناظر انصراف می‌دهید)؟
    اگر خودم بدانم که قادر به تصمیم‌گیری منطقی در پرونده‌ای نیستم، حتی قبل از مطرح شدن آن توسط سایرین از آن پرونده انصراف می‌دهم. اما به صرف ادعا بدون دلایل و شواهد مشخص انصراف نخواهم داد و تصمیم‌گیری در این باره برعهده سایر اعضا خواهد بود.
  4. اگر عضو هیئت شدید، آیا در طول یک سال آینده مانعی بر سر راه شما برای فعالیت در ویکی‌پدیا وجود خواهد داشت؟ اگر به عنوان ناظر انتخاب شدید و بعد از مدتی به هر دلیلی امکان حضور در ویکی‌پدیا را نداشتید چه کار می‌کنید؟
    مانعی که قابل پیش‌بینی باشد نمی‌بینم. اگر طولانی مدت قادر به حضور نباشم استعفا خواهم داد و اگر عدم حضور محدود به یک پرونده باشد از آن پرونده انصراف می‌دهم.
  5. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن موفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا موفق بوده‌است.
  6. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن ناموفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا ناموفق بوده‌است.
  7. برای بهبود سازوکار هیئت نظارت چه ایده‌هایی مطرح کرده‌اید / خواهید کرد؟ چقدر برای ساختن اجماع در این باره تلاش کرده‌اید / خواهید کرد؟
  8. آیا در حال حاضر ویکی‌پدیای فارسی به هیئت داوری نیاز دارد؟ اگر آری، چگونه باید به آن رسید؟ اگر نه، چرا؟
    استخوان‌های لای زخمی در ویکی‌فا وجود دارند که احتمالا هیئت داوری بتواند با قاطعیت راه‌حلی برایشان پیدا کند. اما به نظرم ابتدا باید اعتماد به نهاد هیئت نظارت بیشتر از میزان فعلی باشد تا بتوانیم به سمت هیئت داوری برویم.
  9. اگر کاربر(ان) از کنش‌های غیرمدیریتی یک مدیر (مثلا نقض نزاکت یا نقض وپ:رفمد) شکایت کردند، آیا به نظرتان هیئت می‌تواند به آن شکایت رسیدگی کند؟
    اگر سایر روال‌های حل اختلاف به نتیجه‌ای نرسیده باشد، بله.
  10. به نظرتان ناظر همکار در چه زمانی مشمول بند سلب صلاحیت ناظران خواهد شد؟ تشخیص عدم صلاحیت او چگونه و بر چه اساس داده خواهد شد؟
    تعارض منافعی که با شواهد و دلایل کافی نشان داده شود به سلب صلاحیت ناظر می‌انجامد. ادعا و حدس و گمان دلیل کافی برای سلب صلاحیت ناظران نیست.

پرسش‌های کاربران[ویرایش]

با استفاده از الگوی زیر، سؤال‌هایتان را بیفزایید:

{{سؤال
| س = سؤال کاربر
| ج = }}

نظرها[ویرایش]

نظر Behzad39[ویرایش]

سلام بر شما، خوشحالم که نام شما را در میان کاندیداها دیدم، با آرزوی موفقیت برای شما Behzad39 (بحث) ‏۱۹ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۳:۱۴ (UTC)[پاسخ]

نظر Sunfyre[ویرایش]

  • آیدین از جمله کاربران خوش فکر، منطقی و مستقل است که متاسفانه سامانه نتوانسته است از ظرفیت مدیریتش کامل استفاده کند؛ ایشان یکی از پنج انتخاب اصلی بنده در ترکیب هیئت یازدهم است.--‏ SunfyreT ‏۱۹ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۴:۱۲ (UTC)[پاسخ]

نظر Wikimostafa[ویرایش]