موگادیشو: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۲°۰۲′ شمالی ۴۵°۲۱′ شرقی / ۲٫۰۳۳°شمالی ۴۵٫۳۵۰°شرقی / 2.033; 45.350
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: تغییر رده:شهرهای سومالی به رده:مناطق مسکونی در سومالی
Tanhabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.7.1) (ربات: افزودن ur:موغادیشو
خط ۲۰۳: خط ۲۰۳:
[[udm:Могадишо]]
[[udm:Могадишо]]
[[uk:Могадишо]]
[[uk:Могадишо]]
[[ur:موغادیشو]]
[[vec:Mogadiscio]]
[[vec:Mogadiscio]]
[[vi:Mogadishu]]
[[vi:Mogadishu]]

نسخهٔ ‏۲۹ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۱:۱۰


موگادیشو
Mogadishu
مقدیشو
تصویری هوایی از منازل مسکونی شهر موگادیشو که توسط بالگردهای تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا برداشته شده
تصویری هوایی از منازل مسکونی شهر موگادیشو که توسط بالگردهای تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا برداشته شده
لقب(ها): 
Xamar
مختصات: ۲°۰۲′ شمالی ۴۵°۲۱′ شرقی / ۲٫۰۳۳°شمالی ۴۵٫۳۵۰°شرقی / 2.033; 45.350{{#coordinates:}}: نمی‌توان بیش از یک برچسب اصلی در صفحه داشت
کشور سومالی
ناحیهبنادر‎
مدیریت
 • شهردارMohamed Nur
مساحت
 • کل۶۳۷ کیلومتر مربع (۲۴۶ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۲٬۰۰۰٬۰۰۰
منطقه زمانییوتی‌سی ۲+ (EAT)

موگادیشو پایتخت و بزرگترین شهر کشور آفریقایی سومالی است. این شهر در سده دهم میلادی توسط ایرانیان و اعراب مهاجر بنا شد که این مهاجران بعدها با مردم محلی درآمیختند.[۱] موگادیشو در منطقه‌ای به نام بنادر واقع شده‌است و نام آن برگرفته از واژه عربی-فارسی «مقعد الشاه» به معنی سکونتگاه شاه است که نشان‌دهنده تاثیری است که این محل از بازرگانان ایرانی گرفته‌است.[۲] نام منطقه بنادر نیز از واژه فارسی بندر گرفته شده و به دو بندر براوه و موگادیشو اشاره داد و اهمیت این دو بندرگاه را برای بازرگانان ایرانی نشان می‌دهد.

پیشینه

در دوران طلایی اسلام در سده‌های میانه این شهر مرکز حکومت مظفری‌ها شد و بعدها نیز در عصر استعمار به عنوان مرکز حکومت ایتالیایی سومالی درآمد.در دوران جنگ‌های داخلی سومالی شبه نظامیان بسیاری مانند گروه الشباب برای حاکمیت بر این شهر مبارزه می‌کردند و در نهایت حاکمیت شهر به اتحادیه محاکم شریعت اسلامی سومالی رسید.شهر موگادیشو در سی کیلومتری اقیانوس هند واقع شده و دارای مزارع پنبه, نیشکر و موز می‌باشد.نزدیکی به خط استوا و صحرای بزرگ آفریقا آب و هوای این شهر را گرم و خشک ساخته‌است.دمای هوا در طول سال عموما بین ۱۵ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد نوسان دارد و میزان بارندگی در طول سال برابر ۴۲۷ میلی‌متر گزارش شده‌است[۳].

بدنبال جنگ‌های طولانی وضعیت اقتصادی و رفاهی در موگادیشو نابسامان است اما از سایر شهرهای سومالی بهتر می‌باشد.راه‌های رمینی و جاده‌ها اگرچه به برخی کشورهای همسایه متصل می‌شوند امااز امنیت پائینی برخوردار هستند. سامانه هوایی این کشور هم که به فرودگاه بین‌المللی موگادیشو بازمی‌گشت در طول جنگ سال ۲۰۰۶ سومالی تخریب شد.در شهر موگادیشو چند دانشگاه و مرکز آموزش عالی غیر دولتی فعالیت می‌کنند که عمدتا تحت پوشش دانشگاه‌های معتبر کشورهای همسایه هستند.مهمترین آن‌ها دانشگاه موگادیشو است.شهر موگادیشو همچنین دارای یک استادیوم ورزشی است که بازی‌های فوتبال لیگ سومالی در آن برگزار می‌شود.[۴].

ایمان عبدالمجید از اهالی موگادیشو اولین زن سومالیایی بود که به‌عنوان مدل و مانکن مشغول کار شد.

منابع

  1. موگادیشو: Jubba Air: بازدید: اوت ۲۰۱۱.
  2. David D. Laitin, Said S. Samatar (۱۹۸۷)، «فصل کتاب»، Somalia: Nation in Search of a State، Westview Press، ص. ۱۲
  3. "Average Conditions Mogadishu, Somalia"". خبرگزاری بی‌بی‌سی (به انگلیسی). Retrieved 28-07-2011. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)
  4. "Mogadishu's Swap The Gun for Job and Sports Campaign a Huge Success". Shafi'i Mohyaddin Abokar (به انگلیسی). Retrieved 28-07-2011. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)