شهرستان جم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز خنثی‌سازی ویرایش 28486976 از 2.176.212.163 (بحث)
برچسب: خنثی‌سازی
جز ویرایش به‌وسیلهٔ ابرابزار:
خط ۶۲: خط ۶۲:


== نژاد ==
== نژاد ==
به دلیل سکونت شمار زیادی از کارکنان صنایع نفت و گاز منطقه عسلویه در شهرستان جم که از اقوام مختلف تشکیل شده اند، مردمانی از قوم های مختلف درشهرستان جم حضور دارند.
به دلیل سکونت شمار زیادی از کارکنان صنایع نفت و گاز منطقه عسلویه در شهرستان جم که از اقوام مختلف تشکیل شده‌اند، مردمانی از قوم‌های مختلف درشهرستان جم حضور دارند.


== نقاط دیدنی ==
== نقاط دیدنی ==
خط ۷۲: خط ۷۲:
* سالن آمفی تئاتر روباز جم
* سالن آمفی تئاتر روباز جم
* سینمای تندگویان
* سینمای تندگویان
*فرهنگ سرای تند گویان
* فرهنگ سرای تند گویان
* سینمای دیجیتال توحید
* سینمای دیجیتال توحید
*[https://mapio.net/pic/p-51472463/ پارک جام جم]
*[https://mapio.net/pic/p-51472463/ پارک جام جم]

نسخهٔ ‏۲۰ مارس ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۳۰

شهرستان جم
موقعیت شهرستان جم در استان بوشهر
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانبوشهر
مرکز شهرستانجم
بخش‌هابخش مرکزی -
مردم
جمعیت۷۰٫۰۵۱ نفر (سال ۱۳۹۵)[۱]
مذهباسلام (شیعه و سنی)
داده‌های دیگر
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۷۷
طبیعت کنارشی شهرستان جم
طبیعت کنارشی شهرستان جم

شهرستان جَم یکی از شهرستان‌های جنوب ایران است که در استان بوشهر جا دارد و مرکز آن نیز شهر جم است.

شهرستان جم در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۸٬۵۷۸ نفر بوده‌است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، شهرستان جم ۵۱٬۴۴۶ نفر جمعیت داشته[۲] و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، این شهرستان ۷۰٬۰۵۱ نفر جمعیت دارد.[۳]

موقعیت

این شهرستان از شرق و شمال‌شرقی به استان فارس، از جنوب به شهرستان عسلویه و از جنوب‌غربی به شهرستان کنگان و از شمال به شهرستان دشتی و شمال‌غربی شهرستان دیر محدود می‌شود.

ارتباطات

این شهرستان از یک طرف، به شهرستان مُهر، از توابع استان فارس متصل و از طرف دیگر، از طریق اتوبان ۴خطهٔ جم ـ عسلویه، به منطقهٔ عسلویه، قطب اقتصادی انرژی ایران متصل شده‌است و از طرف شمال و منتها الیه انارستان به شهرستان‌های دشتی و دیر ارتباط دارد.

اقتصاد

وجود منابع کاریِ فراوان در این منطقه جم را به یک شهرستان مهاجرپذیر تبدیل کرده‌است که نتیجه آن ورود فرهنگ‌های گوناگون به این منطقه است. شهرستان جم در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیر اقتصادی داشته‌است.

ویژگی‌های جغرافیایی

این منطقه با قرارگیری در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا و در نزدیکی خلیج فارس، آب و هوای مطلوبی جهت پرورش گیاهان و درختان فراهم آورده‌است. اختلاف دمای هوا با کنار ساحل خلیج فارس که در برخی از روزهای سال تا ۱۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و همچنین رطوبت ملایم آن، این منطقه را به یکی از خوش آب و هواترین مناطق جنوب ایران تبدیل نموده‌است.

جم از مناطق کوهستانی و خوش آب وهوای استان بوشهر است. بخش ریز که از توابع این شهرستان است دارای هوایی خوب و طبیعت و باغ‌ها و مزارع دیدنی است.[۴]

توابع

این شهرستان دارای دو بخش جم و بخش ریز، سه شهر: جم و ریز و انارستان، پنج دهستان: (جم- کوری حیاتی - انارستان - تشان - ریز) می‌باشد.

همچنین مرکز این شهرستان یعنی شهر جم نیز از چندین روستای بزرگ (محله) شکل گرفته‌است که عبارت‌اند از: ولایت - خواجه احمدی - قلعه کهنه و مالچه.

از نظر وسعت بخش ریز از بخش جم بزرگ‌تر است اما از لحاظ جمعیت و تراکم جمعیتی بخش جم جمعیت بیشتری را در خود جای داده‌است. هم‌اکنون با توجه به سکونت خانواده‌های کارکنان بخش‌های مختلف صنعتی شاغل در عسلویه، جمعیت این شهر به شکل چشم‌گیری در حال افزایش است.

تقسیمات کشوری

شهرها: جم

شهرها: ریز - انارستان

دین

با وجود اینکه جم در ناحیه‌ای میان شهرستان‌های سنی‌نشین جنوب استان فارس و جنوب بوشهر واقع شده‌است ولی مردم بومی این شهرستان، عمدتاً شیعه هستند، با این همه در میان شهرک نشینان جمعیت چندی از اقلیت‌های مذهبی و نیز اهل سنت زندگی می‌کنند.

نژاد

به دلیل سکونت شمار زیادی از کارکنان صنایع نفت و گاز منطقه عسلویه در شهرستان جم که از اقوام مختلف تشکیل شده‌اند، مردمانی از قوم‌های مختلف درشهرستان جم حضور دارند.

نقاط دیدنی

کوه پردیس (پدری) - باغ‌های لیمو و زیتون - روستای تاریخی و کوهستانی حرمی اناری - باغستان‌های سورگو - تنگ گرو - آب سبز (اُو سُوز) - باغ‌های انار قلعه باغ (انارستان) - نخلستان‌های گلستان (انارستان) - پیر بی‌بی بانو - پیر بیراهه آبگرمک (امامزاده جعفر)(باغها و آبشارهای زیبا) - جنگل گلوبردکان (یک جنگل انبوه با رودی نسبتاً دائمی که از میان آن می‌گذرد و در محدودهٔ شهر انارستان و روستای حسین‌آباد محاط شده‌است) - مناظر زیبای گود لح (چشم‌اندازهایی زیبا در پشت کوه‌های بهرباغ و علی‌آباد) - حمام قاجاریه - روستای بسیار زیبای بابامبارکی - آسیاب علی‌آباد (طاحونهٔ حاجی مظفر) - رشته قنات قره چناق - تنگ حنا - بنو تنگمان (تنگمان-جمال آباد)، (با جنگلی از درختان نخل، بیشه، بید، کنار، و..) - چشمه کلاتو (تنگمان-جمال آباد) - طاقو - حنوط - باغ پدری - سی سواران - باغ‌های بیدخوار، نرگسی، بیدبلند، کوری، منظر، حاجی‌آباد، صیدی، پهگو، فرامرزی، انارستان و دیگر روستاهای زیبای جم و ریز - مناطق باستانی دایو و گلوقلات (گیر کلات) - پیر گلدسته - سد و گورستان تاریخی و باغ‌های روستای غربه - بناهای تاریخی روستای حرمیک - رشته قنات قدیمی روستاهای تشان و دره بان. زیارتگاه کوهستانی قدمگاه و دره زیبای مجاور روستای دره پلنگی و قنات باستانی پدری و بینجیشکو از نقاط دیدنی این شهرستان است.

اماکن فرهنگی

  • گذرگاه‌های فرهنگی بومی جم
  • کتابخانه عمومی جم (محسنی جمی):
    این کتابخانه عمومی با بهره‌گیری از مخزنی غنی از کتاب‌های متعدد در حوزه‌های مختلف، در مجاورت بلوار ولیعصر جم است. نمای بیرونی کتابخانه عمومی جم که با استفاده از «تندیس کودک در حال مطالعه» در مقابل گذرگاه آن، احساس پیوند فضای بیرونی با فضای داخلی این مکان فرهنگی را برای عابران و رهگذران تداعی می‌کند.
  • سالن آمفی تئاتر روباز جم
  • سینمای تندگویان
  • فرهنگ سرای تند گویان
  • سینمای دیجیتال توحید
  • پارک جام جم

بناهای تاریخی شهرستان جم

  • بناهای تاریخی شهرستان جم حمام محمد علی خان پریشان جمی
  • قلعه سی سواران در جم (از این قلعه تنها دیواره‌هایی مخروبه بر جای مانده‌است)
  • سدهای آبی ساخته شده از سنگ و ساروج (در دایو، گیرکلات و…) این سدها شکوه تمدنی در هزاران سال قبل را نشان می‌دهد.
  • آسیاب‌های آبی ساخته شده از سنگ و ساروج (در دایو، گیرکلات و…).
  • آسیاب تاریخی حرمی اناری (انارستان)
  • تراشه‌های سنگی سورگو (انارستان)
  • قلعه حرمیک

دانشگاه‌های شهرستان

جستارهای وابسته

منابع

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  2. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۰» (اکسل). درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  3. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  4. شهر جم

پیوند به بیرون