پروتکل ژنو: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۲۰: خط ۲۰:
|wikisource=Geneva Protocol to Hague Convention
|wikisource=Geneva Protocol to Hague Convention
}}
}}
'''پروتوکل ژنو''' {{به انگلیسی|Geneva Protocol}} یا کمبانسیون ژنو یا قانون ژنو، قانونی برای منع استفاده از موادی در [[جنگ]] است که باعث خفگی و مسموم ساختن و گازهای دیگر - که در این رده قرار می‌گیرند - و منع جنگ‌های باکتریولوژیکی، نوشته شده است. این قانون در ۱۷ جون سال ۱۹۲۵ به تصویب رسیده و در ۸ فوریه ۱۹۲۸ اعمال شده.
'''پروتوکل ژنو''' {{به انگلیسی|Geneva Protocol}} یا کنوانسیون ژنو یا قانون ژنو، قانونی برای منع استفاده از موادی در [[جنگ]] است که باعث خفگی و مسموم ساختن و گازهای دیگر - که در این رده قرار می‌گیرند - و منع جنگ‌های باکتریولوژیکی، نوشته شده است. این قانون در ۱۷ جون سال ۱۹۲۵ به تصویب رسیده و در ۸ فوریه ۱۹۲۸ اعمال شده.


پروتوکل ژنو بیشتر برای منع جنگ‌های شیمیایی و بیولوژیکی در جنگ‌های بین کشورها در سرتاسر جهان نوشته شده و در ۷ سپتامبر ۱۹۲۹ در سری پیمان نامه‌های [[جامعه ملل]] ثبت شد.
پروتوکل ژنو بیشتر برای منع جنگ‌های شیمیایی و بیولوژیکی در جنگ‌های بین کشورها در سرتاسر جهان نوشته شده و در ۷ سپتامبر ۱۹۲۹ در سری پیمان نامه‌های [[جامعه ملل]] ثبت شد.

نسخهٔ ‏۱۲ نوامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۰:۲۹

پروتوکل ژنو
نام بلند:
  • Protocol for the Prohibition of the Use in War of Asphyxiating, Poisonous or other Gases, and of Bacteriological Methods of Warfare
تاریخ پیش‌نویس۱۷ ژوئن ۱۹۲۵
تاریخ امضا۱۷ ژوئن ۱۹۲۵
مکان امضاژنو
تاریخ اجرا۸ فوریه ۱۹۲۸
شرط اجراRatification by 65 states
امضاکنندگان۳۸
گروه‌ها۱۴۰
ضامنGovernment of France
[[wikisource:Geneva Protocol to Hague Convention}|Geneva Protocol to Hague Convention}]] در ویکی‌نبشته

پروتوکل ژنو (به انگلیسی: Geneva Protocol) یا کنوانسیون ژنو یا قانون ژنو، قانونی برای منع استفاده از موادی در جنگ است که باعث خفگی و مسموم ساختن و گازهای دیگر - که در این رده قرار می‌گیرند - و منع جنگ‌های باکتریولوژیکی، نوشته شده است. این قانون در ۱۷ جون سال ۱۹۲۵ به تصویب رسیده و در ۸ فوریه ۱۹۲۸ اعمال شده.

پروتوکل ژنو بیشتر برای منع جنگ‌های شیمیایی و بیولوژیکی در جنگ‌های بین کشورها در سرتاسر جهان نوشته شده و در ۷ سپتامبر ۱۹۲۹ در سری پیمان نامه‌های جامعه ملل ثبت شد.

تاریخچه نقض قانون

در جنگ ایران و عراق در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸، این قانون توسط صدام حسین، رهبر وقت عراق و با استفاده از گازهای خردل و سارین و وی‌ایکس (عامل اعصاب)، علیه نیروهای نظامی ایران و شورشیان عراقی، بارها و بارها نقض شد.

در درگیری‌های سوریه و در سال ۲۰۱۳، هر دو طرف نیروهای نظامی بشار اسد و مخالفان به استفاده از گازهای شیمیایی متهم شدند.

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Geneva Protocol». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.