پروتکل ژنو: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۶) +مرتب+تمیز (۱۱.۵ core): + رده:معاهده‌های دودمان پهلوی
خط ۲۸: خط ۲۸:
در [[جنگ ایران و عراق]] در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ ، این قانون توسط [[صدام حسین]]، رهبر وقت عراق و با استفاده از گازهای خردل و [[سارین]] و [[وی‌ایکس (عامل اعصاب)]]، علیه نیروهای نظامی ایران و شورشیان عراقی، بارها و بارها نقض شد.
در [[جنگ ایران و عراق]] در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ ، این قانون توسط [[صدام حسین]]، رهبر وقت عراق و با استفاده از گازهای خردل و [[سارین]] و [[وی‌ایکس (عامل اعصاب)]]، علیه نیروهای نظامی ایران و شورشیان عراقی، بارها و بارها نقض شد.


در درگیری های سوریه و در سال ۲۰۱۳،هر دو طرف نیروهای نظامی [[بشار اسد]] و مخالفان به استفاده از گازهای شیمیایی متهم شدند.
در درگیری های سوریه و در سال ۲۰۱۳نیروهای نظامی مخالف [[بشار اسد]] از این سلاح ها استفاده کرد و خود بشار اسد نیز به استفاده از گازهای شیمیایی متهم شد اما هرگز توسط بازرسان سندی بر این استفاده کشف نشد.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۵ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۲۲:۲۷

پروتوکل ژنو
نام بلند:
  • Protocol for the Prohibition of the Use in War of Asphyxiating, Poisonous or other Gases, and of Bacteriological Methods of Warfare
تاریخ پیش‌نویس17 June 1925
تاریخ امضا17 June 1925
مکان امضاژنو
تاریخ اجرا8 February 1928
شرط اجراRatification by 65 states
امضاکنندگان38
گروه‌ها140
ضامنGovernment of France
[[wikisource:Geneva Protocol to Hague Convention}|Geneva Protocol to Hague Convention}]] در ویکی‌نبشته

پروتوکل ژنو (به انگلیسی: Geneva Protocol) یا کمبانسیون ژنو یا قانون ژنو ،قانونی برای منع استفاده از موادی در جنگ است که باعث خفگی و مسموم ساختن و گازهای دیگر - که در این رده قرار می گیرند - و منع جنگ های باکتریولوژیکی، نوشته شده است. این قانون در ۱۷ جون سال ۱۹۲۵ به تصویب رسیده و در ۸ فوریه ۱۹۲۸ اعمال شده.

پروتوکل ژنو بیشتر برای منع جنگ های شیمیایی و بیولوژیکی در جنگ های بین کشور ها در سرتاسر جهان نوشته شده و در ۷ سپتامبر ۱۹۲۹ در سری پیمان نامه های جامعه ملل ثبت شد.

تاریخچه نقض قانون

در جنگ ایران و عراق در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ ، این قانون توسط صدام حسین، رهبر وقت عراق و با استفاده از گازهای خردل و سارین و وی‌ایکس (عامل اعصاب)، علیه نیروهای نظامی ایران و شورشیان عراقی، بارها و بارها نقض شد.

در درگیری های سوریه و در سال ۲۰۱۳نیروهای نظامی مخالف بشار اسد از این سلاح ها استفاده کرد و خود بشار اسد نیز به استفاده از گازهای شیمیایی متهم شد اما هرگز توسط بازرسان سندی بر این استفاده کشف نشد.

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Geneva Protocol». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.